"Kändes rätt från första början"

TROJA-LJUNGBY HAR PÅBÖRJAT SITT LAGBYGGE INFÖR DEN KOMMANDE SÄSONGEN! 

Igår slog det ned en mindre hockeybomb när Troja-Ljungby gick ut med att man värvat forwarden Jonas Pontusson från Mariestad, en klubb han spelat i de senaste fyra säsongerna. 25-åringen med rötterna i Västerås har ett imponerande CV där vi hittar fina 219 poäng på 227 matcher i Hockeyettan men han har även spelat en del (15 matcher) i allsvenskan med Västerås, där gjorde han sin sista säsong 2008/09. 
En allround center med ledaregenskaper är precis vad vi letat efter. Jonas är en spelartyp som kommer att passa bra in i vårt lag. Vi har sökt efter att stärka vårt lag centralt så det känns bra, säger Trojatränaren Pelle Svensson till klubbens hemsida. 
 
 Pontusson har haft flera framgångsrika säsonger i Mariestadströjan. Foto: Ulrik Heedman 
 
Det kan ju vara intressant att höra vad huvudpersonen själv tycker om att flytta från BOIS till Troja så därför tog jag ett snack med honom! 
 
Övergången slog ned lite som en bomb under gårdagen, var det ett enkelt och snabbt beslut att flytta till Troja-Ljungby? 
Ska jag vara helt ärlig så ja. Troja är en klubb med höga ambitioner som vill tillbaka till allsvenskan och det var väl lite de jag sökte efter, samtidigt som jag tänkte söka högskolan som ligger i Växjö så passade de perfekt för mig och de kändes rätt från första början.
 
Vad har du för koll på din nya klubb, har du spelat med några i laget? 
Nu vet jag väl inte vilka som blir kvar och så men kollar jag på truppen från de här året så har jag ju mött en del av dom i J20. Sen har jag träffat Mattias Åkesson på nån landslagsamling när jag var typ 17 eller nått.. Men spelat med någon har jag inte gjort. 
 
De fyra senaste säsongerna har du spelat i Mariestad, hur tycker du din tid i klubben varit? 
Den har varit väldigt bra. Väldigt många människor som är involverade och bryr sig om klubben vilket jag tycker är väldigt kul. Vi fick väl inte ihop de riktigt spelmässigt i år men de tidigare 3 säsongerna har varit väldigt roliga och de har varit en grym lagsammanhållning. 
 
De två sista säsongerna i BOIS var du lagkapten, hur känner du att du fungerat i den rollen, ser du dig som en naturlig ledare? 
- Haha svår fråga, jag gillar att ha stort ansvar på isen och spelar gärna i alla spelformer. Sen försöker jag väl driva på laget med hårt jobb och uppoffrande spel och de va väl de som gjorde att jag fick ett C på bröstet i Mariestad. I Troja känns de som att de har en del spelare som har varit med om mycket och spelat länge i klubben så de finns nog många naturliga ledare i de laget.
 
Nu kommer du spela i den södra serien istället för den västra, tror du att det kommer bli någon skillnad för dig? 
De känns ju som att den södra serien har fler bra lag.. Toppen känns ändå ganska jämn mellan serierna men de finns fler lag som kan komma till en alletta. För min egen del tycker ja bara de blir roligt att möta nya lag men att de blir någon skillnad tror jag inte. 
 
Vad har du för personliga mål med den kommande säsongen? 
- Nja inte direkt något som jag hunnit tänkt på än men de känns som vi kan få ihop ett bra lag. Och då vill jag bara gå så långt som möjligt med laget.. Gå upp i allsvenskan skulle ju vara hur kul som helst.
 
Avslutningsvis, finns det något du vill säga till dina nya supportrar? 
De är ju några som har hälsat mig välkommen på twitter redan. De är kul när man märker att de har många som bryr sig om klubben. Jag vill väl hälsa att de ska bli grymt kul att representera en sån proffsig klubb och jag kommer göra allt jag kan för att klubben ska ta sig tillbaka till allsvenskan!