"Det kändes verkligen surt"

Ålandsklubben Mariehamns stora poängmaskin heter Alexander Grundström och vi har tagit ett snack med den offensive forwarden som är mitt inne på sin fjärde säsong i Hockeytreanlaget. 
 
Inför säsongen tog vi ett snack och då sa du att du var sugen att utveckla det fysiska spelet, hur har det gått? 
- Ja fysiska spelat är väl lite som det alltid ha varit, jag tacklar väl bara när det är läge att göra en nödvändig tackling för att vinna puck! Tar för mycket onödig energi om jag ska åka runt och spela fysiskt även om det är något jag skulle vilja förbättra ännu mer! 
 
Poängstarkt har du varit i flera åt och det verkar fortsätta, så sent som i fredags gjorde du fem poäng och du har gjort 50 poäng på 17 matcher, är du nöjd med hur säsongen varit hittills? 
- Säsongen började väl lite trevande med segt spel och lite medstuds men ju längre säsongen gick så började det flyta på och nu har laget 6 raka segrar och mitt spel har också flutit på bra med mycket poäng, men framförallt i år har jag gjort lite mer mål än vanligt! Det jag är mest nöjd med i år är väl det att jag faktiskt hade/har bäst +\- denna säsong vilket är väldigt roligt för det betyder dels att jag har bra spelare runt omkring mig som sköter defensiven bra men även så måste ju jag sköta mitt där så det verkar ha blivit bättre!
 
Laget slutade femma i grundserien och missade därmed Alltrean, kändes det surt eller hade det varit en ren bonus att nå dit? 
Det kändes verkligen surt men vi har haft en turbulent säsong som lag där vi mitt i serien sparkade två spelare på grund av diciplinära åtgärder men efter det känns det som att vi som lag har börjat jobba för varandra och sliter för loggan på bröstet! Vi hade alltrean som mål och det missade vi ju så man måste dra det till ett misslyckande ändå istället för att skylla ifrån sig! Men samtidigt har vi en väldigt tunn trupp så när vi fick lite skador så blir vi väldigt hårt drabbade! Nu ska vi väl försöka haka på toppen i fortsättningstrean och avsluta snyggt!
 
Intresset kring hockeyn var bra redan förra säsongen, känns det som att klubben har kunnat bygga vidare på det i vinter eller har intresset blivit mindre på ön? 
- Intresset på åland går inte att jämföra med Hälsingland och Gästrikland där jag har spelat en hel del! Förra helgen hemma hade vi 481 personer på läktaren vilket aldrig skulle hända i dom lägre serierna "hemma"! Har du som hockeyspelare fastnat lite och står still så vill jag ge IFK Mariehamn som alternativ att komma till där du kan hitta glädjen för hockeyn igen, spela inför mycket publik, du blir bra omhändertagen med jobb mm, sen ska man väl inte sticka under stolen med att det är roligt med all media på åland! Kom över och ha kul åland vill jag säga!
 
 Grundström har gratulerats av sina lagkamrater över 30 gånger den här säsongen. Foto: IFK Mariehamn
 
 
Om man ska vara helt ärlig så borde du kunna spela på en högre nivå, känns det lockande att ta dig högre upp i seriesystemet? 
Ska inte låta för kaxig men ärligt så tror jag att jag skulle kunna spela högre upp i seriesystemet om jag använde en sommar och körde lite hårdare fys än vanligt! Och visst är det väl någon klubb som har hört av sig under säsongen men just nu är inte hockeyn prio i mitt liv eftersom att jag ska bli Pappa i maj så står det absolut överst på listan!
 
Du har gjort närmare 90 poäng hittills under säsongen, finns det något speciellt mål eller någon särskild match som du känner har varit extra lyckad? 
Måste väl säga när vi mötte Österåker hemma inför 481 pers när jag fick hänga 4 baljor, då njöt jag rätt mycket! Vill även tillägga att 3:an här borta inte är någon serie där man bara ställer ut skridskorna och gör en massa poäng utan man måste verkligen slita för att få utdelning och det har jag Mina lagkamrater att tacka för men även min vapendragare Robin Englund som jag nu har haft i samma line sen jag flyttade hit och vi fungerar fruktansvärt bra tillsammans!
 
 
FAKTA: Alexander Grundström 
Ålder: 25 år. 
Position: Forward. 
Statistik den här säsongen: 14 matcher, 14+25=39 poäng (grundserien)
18 matcher, 23+27=50 poäng (fortsättningsserien). 
 
Vill ni ta del av Grundströms statistik som faktiskt är i klass med Gretzky så kan ni göra det på den här länken: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9822