"En barndomsdröm att spela i Sverige"

Vi rundar av tisdagen med att ta ett snack med backen Adrian Saxrud som byter spel i norska Stjernen till allsvenska Tingsryd. Just nu är backen iväg med det norska landslaget men han fick ändå tid för att svara på några frågor. 
 
För en tid sedan gick Tingsryd ut med att du är klar för klubben, hur kommer det sig att du väljer att fortsätta karriären just i den klubben?
- Tingsryd är en väldigt spännande klubb med traditioner. Det har alltid varit en barndomsdröm att spela i Sverige. Magnus (Sundquist) känner mig från förr och känner att Tingsryd är rätt steg vidare i min utveckling. 
 
Du kommer senast från en poängmässigt väldigt stark säsong i Stjernen, hur ser du tillbaka på säsongen? 
- En kul säsong med bra killar, vi kunde slå alla och "bet ifrån oss". Jag hade en väldigt ledande roll på isen, och omklädningsrummet som jag växte väldigt mycket av. 
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
- En tvåvägsback som gillar spelet med puck, spelar fysiskt, bidrar offensivt men lägger stor stolthet i det defensiva spelet. 
 
 Saxrud Danielsen har även testat på spel i den danska ligan med Herlev. 
 
Hur bra koll har du på Hockeyallsvenskan och Tingsryd?
 
- Jag följer de norska spelarna tätt, och Tingsryd har jag också följt. Vi har spelat en del träningsmatcher mot Tingsryd genom åren med mina tidigare lag.  
 
Under vintern har du spelat ett antal matcher med det Norska landslaget, hur känns det att få dra på sig den röda tröjan och representera sitt land? 
- Det är jag väldigt stolt över! Att spela för Norge är en ära. Det var också ett mål för mig att komma tillbaka till landslaget efter att ha varit borta i två år.  
 
FAKTA: Adrian Saxrud Danielsen
Ålder: 24 år 
Position: Back
Moderklubb: Storhamar IL
Statistik den här säsongen: 49 matcher, 7+24=31 poäng, 102 utvisningsminuter (Stjernen)
Meriter: 8 A-landskamper, 11 juniorlandskamper.