Guldhjälten flyttar norrut

Djurgården tappar en av sina bästa spelare. 
 
Säsongen har knappt avslutats innan arbetet inför nästa säsong inletts, igår gick Luleå (som säkert är lite besvikna med hur slutspelet avslutades), ut med att man förstärker truppen med Rebecca Stenberg. Den 24-årige forwarden kommer senast från spel i Djurgården där hon noterades för 24 poäng på 36 matcher, varav åtta poäng kom under slutspelet. 
Hon kommer att bidra mycket till vårt lag med sin spelskicklighet och sin stora tävlingsinstinkt. Vi vet precis vad vi får i Rebecca och målsättningen är att hon skall ta en OS-plats för Sverige kommande säsong, säger tränaren Fredrik Glader till klubbens hemsida. 
 
Stenberg är tillbaka i Luleåtröjan. 
 
Det här är en väldigt bra värvning av Luleå, man får in en ung men samtidigt rutinerad spelare som visat att hon håller hög klass. Hon har även en förmåga att höja sig när det behövs som mest. Under den här säsongen har 24-åringen spelat ett gäng landskamper och även om hon inte tog en plats i Leif Books VM-trupp så kan man säga att det är en spelare av landslagsklass som ansluter till Luleå. 
 
Efter en säsong i Stockholm och Djurgården blev det idag officiellt att du flyttar tillbaka till Luleå igen, hur kommer det sig att du väljer att göra det? 
Jag vill satsa så bra som möjligt på min hockey och då är Luleå stället och laget där jag får bäst förutsättningarna att göra det. 
 
Hur ser du tillbaka på din säsong i Djurgården, jag antar att du är väldigt nöjd? 
Jag är nöjd med min säsong, tar alltid ett tag att hitta sin roll spelmässigt i ett nytt lag, men när jag väl gjorde det så har det gått bra och jag är framför allt nöjd med vårsäsongen och slutspelet. 
 
Har det varit någon speciell skillnad på att spela i Djurgården jämfört med hur det var i Luleå senast du spelade där? 
- Egentligen inte någon större skillnad, lagen spelar ganska liknande hockey med hög fart, den största skillnaden har nog varit att ha en kanadensisk coach, han var lite mer spontan under matcher vilket också har sina för- och nackdelar. Men rent spelmässigt har det inte varit någon större skillnad. 
 
Känslan var att du tog ett extra steg under slutspelet, är det något du kan hålla med om? 
Ja det håller jag med om, jag är en spelare som älskar slutspel, älskar när det gäller vinna eller försvinna och höjer mig ofta i såna matcher. 
 
Vilken tycker du är den största anledningen till att Djurgården lyckades hela vägen? 
Vi hade en jättestark grupp som jobbade hårt för varandra, allt gick inte spikrakt under grundserien och vi hade en del skador på nyckelspelare och ibland fick vi kämpa hårt för poängen vilket gjorde oss tightare som grupp. När det kom till slutspelet var vi beredda att ge vår högra hand för varandra och för att vinna och det gjorde att vi också vann till slut, alla bidrog med sitt. 
 
Du blev inte uttagen i VM-truppen men nästa vinter väntar ett Olympiskt spel, hur ser du på dina chanser att kunna slå dig in i truppen tills dess? 
Jag ser det som att jag har bra möjligheter, jag har utvecklat mitt spel under det här året och planerar att fortsätta jobba på de delar som jag behöver för att ta en plats. Det är hårt jobb som gäller och jag kommer göra allt jag kan för att ta mig dit. 
 
Det känns som att ligan blivit rikare på profiler och bra spelare de senaste åren, hur tycker du att SDHL förändrats sedan du debuterade i serien 2010? 
Oj, ja det är sjukt stor skillnad sen 2010. Allt ökar i seriositet varje dag vilket innebär att klubbarna har blivit seriösare och hårdare i träning, det krävs mer idag för att ta en plats i ett SDHL-lag och konkurrensen ökar, vilket är jätteroligt och bra för serien. 
 
Finns det något speciellt i ditt spel som du kommer lägga fokus på för att förbättra under försäsongen? 
Under försäsongen har jag som fokus att förbättra kondition i första hand och sedan styrkan, det är det som krävs för att jag ska bli en mer etablerad spelare internationellt sett.