"En klubb som är på väg framåt"

Vi har tagit ett snack med en av Hudiksvalls mest lovande spelare.
 
Hudiksvall har inlett säsongen på ett väldigt lovande sätt och numera rankas man som ett av Hockeyettans främsta lag, mycket tack vare sina värvningar som man gjorde under sommaren. En av spelarna som anslöt till klubben är backen Filip Lander, som lämnade Sundsvall för spel i Glysishallen. 22-åringen gör sin andra säsong i Hockeyettan men har tidigare spelat allsvensk hockey med moderklubben Timrå, han har även hunnit med att spela i TV-pucken med Medelpad. 
 
Om vi börjar med det mest aktuella så väntar en match mot Hanviken på onsdag, hur går tankarna inför den utmaningen? 
Det blir ingen lätt uppgift, det är hårt jobb och noggrannhet som gäller. 
 
Efter elva spelade matcher ligger Hudiksvall trea i tabellen, känner du att placeringen motsvarar lagets prestation hittills? 
Det tycker jag absolut, dock så svider det lite att vi tappat poäng på straffar. Det känns som vi lika gärna hade kunnat haft några poäng till. 
 
Inför säsongen anslöt du till Hudiksvall, hur gick tankarna innan du bestämde dig för att fortsätta karriären just där?
- Jag fick ett bra intryck direkt då jag pratade med "Lillis" (sportchefen), HHC känns som en klubb som är på väg framåt och vill någonting och det passade mig bra.
 
 Lander har inlett säsongen med att göra fem poäng på tio matcher. 
Foto: Peter Scott
 
Förra säsongen i Sundsvall blev ganska turbulent, hur ser du tillbaka på din tid i klubben?
Turbulent vet jag inte riktigt om det var, inte för oss spelare skulle jag vilja påstå. Men jag hade en bra tid där och trivdes väldigt bra i Sundsvall Hockey. 
 
Du har Timrå som moderklubb och fick debutera i Allsvenskan ganska tidigt, när kände du att du faktiskt hade chansen att vara med och konkurrera om en plats i A-laget?
När jag var uppe som junior där så kände jag väl mest att det var att se och lära, och känna på hur det var att spela a-lags hockey. Det var väl mer mitt första år som senior där som jag kände att jag konkurrerade om speltid.
 
Finns det något speciellt som du vill förbättra i ditt egna spel den här säsongen?
Jag försöker jobba hela tiden för att bli bättre på alla plan, och har väl inget fokus på just något speciellt men jag känner att jag vill ta ett kliv till i mitt offensiva spel.
 
Hudiksvall är ett av Hockeyettans mest topptippade lag tack vare ett flertal värvningar, vad tycker du att man ska ha för förväntningar på laget den här säsongen?
Som du säger så har vi ett bra lag med många bra hockeyspelare och vi alla i laget vill vinna varje match och spela så länge som möjligt in i säsongen.