Nu vänder det

Ett av de allsvenska lagen verkar ha fått upp farten. 
 
Inför säsongen gav jag mig på att försöka tippa hur Hockeyallsvenskan skulle sluta, jag trodde att Oskarshamn skulle få en rolig säsong och sluta sexa i grundserien. Hösten började lite halvdant med en förlust mot Modo men nu har man fått upp farten. Igår besegrades AIK med 2-4 på bortaplan och den segern tar upp Oskarshamn på förstaplatsen i den allsvenska tabellen. 
 
Laget har ingen direkt "stjärna" utan man lever på ett starkt kollektiv där ett gäng rutinerade spelare har viktiga roller. På backsidan har man förstärkt med den NHL-meriterade kanadensaren Kevin Marshall men jag tycker ändå att värvningen av Martin Fehérváry är snäppet bättre. 18-åringen har visserligen inte nått sin toppform än men slovaken är en stor talang som imponerade under försäsongen och han har potential att bli något alldeles extra. En annan back som däremot gjort det bra, eller faktiskt rent av gjort succé, är Karl Johansson. 24-åringen spelade i Hockeyettan så sent som i våras men nu leder han backarnas poängliga vilket får ses som en stor överraskning. 
 
På forwardssidan har man en skön blandning av rutin och talang där Niklas Johansson och Joakim Hagelin får stå för rutinen, och bröderna Elvenes för talangen. Jag tror inte att man kommer behålla sin plats uppe i toppen allt för länge men man är tillräckligt bra för att tillslut ta en plats bland de åtta främsta. Kanske till och med topp 6.