"Det känns väldigt bra"

För ett par dagar sedan gick Gripen ut med nyheten att Gilito Garcia ska spela med dem nästa säsong och nu har vi haft en liten pratstund med Nyköpingslagets senaste nytillskott. 
 
Under fredagskvällen gick Gripen ut med nyheten att du kommer spela med dem nästa säsong, hur känns det? 
- Det känns väldigt bra, det är min moderklubb, så att spela på hemmaplan efter fem år ska bli kul. 
 
Du kommer senast från en säsong borta i nordamerika, hur skulle du summera din tid där? 
- Väldigt lärorik och bra säsong , även om ja bara var iväg i en säsong så lärde jag mig mycket. 
 
Har ditt sätt att spela ändrats något sedan du lämnade landet för att spela i NAHL? 
- Jag skulle inte säga ändrats, utan att jag förstärkt de sidor som gör mig till den hockeyspelaren jag är. 
 
Hur pass bra koll har du på Hockeyettan? 
- Har inte så jättebra koll faktiskt, bara att många spelare från SuperElit går hit efter sina juniorår. 
 
Finns det några spelare i laget som du känner sedan tidigare? 
- Just nu är det två spelare som jag känner sedan tidigare och har spelat med förr. 
 
Har du några personliga mål som du vill uppnå nästa säsong? 
- Göra min bästa säsong, och sen utvecklas så mycket jag kan. 
 
Garcia kommer som sagt var från Nyköping men 2013 lämnade han staden för att testa lyckan i Södertälje där det blev spel i klubbens J18-lag. Efter att ha spelat fyra säsonger i klubben blev det en flytt till NAHL-laget Kenai River Brown Bears (fantastiskt namn) och där stod han för 42 poäng på 59 matcher. Det är alltid svårt att veta hur bra en spelare från en nordamerikansk liga kan anpassa sig till det svenska spelet, han har visserligen lirat i SuperElit men Hockeyettan är inte så lik den serien och det kan nog behövas lite tid att anpassa sig. 
 
I och med värvningen har Gripen sex spelare i sin trupp så det kommer nog hända en hel del de kommande veckorna, det känns som att man vill vara med och slåss om en allettanplats och då gäller det att ha en stark trupp. 
 
Ni har väl inte missat patreonsidan där ni läsare kan stötta bloggen? Om man gör det så får man mer inflytande i vilken typ av inlägg det kan komma här, dessutom får man en inbjudan till en facebookgrupp där man kan diskutera allt som händer i och omkring Hockeyettan, Allsvenskan samt SDHL. 

Länk till patreonsidan: https://www.patreon.com/user?u=10903975