"En jäkla go känsla"

Grästorp misslyckades med att hålla sig kvar i Hockeyettan, dessutom väljer klubbens största genom tiderna att lägga skridskorna på hyllan. Vi har haft en pratstund med Carl-Johan Svensson för att försöka summera hans karriär där det blev spel i allt från division två till Hockeyallsvenskan. 
 
Efter onsdagens förlust mot HA74 kom nyheten att du bestämt dig för att lägga skridskorna på hyllan. Hur känns det nu när du gått ut med det?
Det har växt fram under en längre tid att detta blir min sista. Det har varit för jobbig att jobba heltid, vara småbarnspappa och spela division 1 hockey. Orken och motivationen har varit låg. Så det känns bra nu. 
 
Om vi tar en titt på din sista säsong, med moderklubben, så har den inte gått lika bra för laget som de senaste åren. Finns det någon speciell orsak till att ni inte riktigt fick spelet att stämma?
Spelet synkade egentligen inte på hela säsongen. Vi utvecklades egentligen aldrig som lag. Hade jag haft svar så hade jag gärna gett dig ett. 
 
Du har gjort flest mål, assist & poäng i Grästorps historia, känns det speciellt att ha lyckats med en sak i just sin moderklubb?  
Ja det är klart att det är kul att vara högst upp på den listan. Ljuger om jag säger annat. 
 
Har du något speciellt minne från din tid i Grästorp? 
Förra året fick vi spelet att fungera maximalt utifrån spelarmaterialet, tycker jag. Det var en jäkla go känsla att känna hur laget hela tiden utvecklades. Sen givetvis året vi gick upp till ettan. Var ett vansinnigt intresse i samhället och vi följde upp det med en riktigt stark första säsong. 
 
Det blev 466 poäng på 328 matcher i Grästorpströjan för Svensson. 
Foto: Tove Dolff  
 
Du har hunnit spela med väldigt många spelare i den vitsvarta tröjan, finns det några speciella som du tycker att du "klickat" extra bra med? 
Klickade väldigt bra med Lars Andersson. En riktig puckvinnare och passningsspelare som gjorde mig bra. Han gav mig mycket plats ute på isen. Sen Jesper Sellin. Han gjorde också mig bra genom sin fina skridskoåkning och passningsspel. Vi kompletterade varandra väldigt bra. Även Jonas Lönn genom åren. Vi hittar varandra bra på planen och genom åren har vi spelat ett effektivt spel. 
 
 
Under karriären har du även spelat allsvensk hockey med Oskarshamn, hur tycker du det var att spela på den nivån jämfört med i Hockeyettan? 
Jag var inte så förberedd min sejour i allsvenskan. Hade mestadels spelat i division 2. Så det var en lång inkörningsperiod. Är ganska nöjd efter den. Skillnaden finns givetvis, men den blir allt mindre tycker jag, mellan toppen i ettan och allsvenskan. Största skillnaden är att man kanske inte får den rollen man vill ha. 
 
Jag minns när du stod för ett hattrick mot Kiruna i Vita Hästens playoff för några år sedan. Hur ser du tillbaka på tiden i Norrköpingsklubben? 
Grymt kul i Norrköping. Gjorde många väldigt bra matcher men även många dåliga. Ryggen spökade under tiden där. Men grymt häftigt att spela i ett fullsatt himpa. 
 
Avslutningsvis, vad skulle du vilja säga till alla Grästorpssupportrar som följt dig och laget genom åren? 
Hoppas ni har gillat det ni sett och att minnet av mig som person är mer positivt än negativt. 
 
 
 
FAKTA: Carl-Johan Svensson
Ålder: 32 år 
Position: Forward
Moderklubb: Grästorp IK
Klubbar: Grästorp, Karlskrona, Oskarshamn, Mörrum, Vita Hästen, Troja-Ljungby. 
Meriter: Avancemang till Hockeyettan, Spel i TV-Pucken, 52 allsvenska matcher.