"Fick en väldigt bra känsla"

Igår gick Boden ut med nyheten att man förstärker truppen i form av målvakten Oskar Sehlstedt, som senast kommer från spel i SK Lejon. Nu har vi haft en pratstund med 25-åringen som ska gå in på sin nionde säsong i Hockeyettan. 
 
Igår har Boden gått ut med nyheten att du kommer spela med dem nästa säsong, hur gick tankarna innan du beslöt dig för att fortsätta karriären där? 
Klubben visade tidigt ett stort intresse och jag fick en väldigt bra känsla när jag var och träffade dom. De har en ambition att vara i allsvenskan inom fyra år och det passar mig väldigt bra då jag vill dit igen också. Så det ska bli kul att få chans på hjälpa dom på vägen och förhoppningsvis även få ta steget upp med dom. 
 
Den här vintern har du varit tillbaka i Skellefteå och SK Lejon, hur skulle du summera säsongen för egen del? 
Jag missade en stor del av säsongen pga att jag först blev pappa och sedan åkte på en knäskada som jag opererades för i Januari. Men de matcherna jag spelade är jag väldigt nöjd med. Jag har fått mycket förtroende av klubben och fått chansen att hitta tillbaka till mitt spel igen där. 
 
I en av lagets matcher fick ni förstärkning av Jimmie Ericsson, hur kändes det att få honom som en tillfällig lagkamrat? 
Det kändes såklart grymt kul då han är en otroligt bra spelare och någon som man följt ända sedan man var yngre. Han bidrog med en väldig rutin och lyfte hela laget ett par snäpp både på träning och match. 
 
 Sehlstedt har tidigare spelat i klubbar som Piteå, Kristianstad & Nybro. 
Foto: Mikaela Sehlstedt 
 
Du har haft en hel del skadeproblem de senaste åren, hur har du kunnat hålla motivationen uppe under alla månader av rehabilitering och frånvaro från isen? 
Det har varit tugnt mentalt att kriga på under sommaren och sedan få stora delar av säsongen förstörd pga skador. Men jag har fått fantastisk stöttning från både min fru, familj och vänner i detta som hjälpt till att pusha mig när det har känts tungt. 
 
Du har även hunnit med att spela i väldigt många klubbar i Hockeyettan, finns det något ställe där du känt att du fått spelet att stämma extra bra? 
Det gick lite trögt i södra Sverige då jag som sagt hade en del problem med skador och lite av det mentala. Nybro var väldigt hjälpsamma och hjälpte mig att få tillbaka självförtroendet och efter jul första säsongen tyckte jag att spelet började stämma igen och jag tycker att började hitta tillbaka och komma upp i nivå igen. Den här säsongen när jag flyttat hem igen och fått ladda batterierna så känns det som att jag kunnat ta ännu ett steg och kunnat hålla en jämn och hög nivå över de matcherna jag spelat.  
 
Nu väntar en lång försäsong med en hel del eget ansvar, hur brukar du lägga upp träningen under våren och sommaren? 
Man kan väl säga att jag kör en typ av periodisering. Nu i början såhär på vårsidan blir det mycket grundstyrka och kondition på cykeln och i roddmaskinen, sen har jag även ett målvaktsprogram som jag kör från Michael Andreasson. Sen när sommaren kommer och det blir semester från jobbet blir det att köra två pass per dag samt att lägga in mer snabbhet, explosivitet och öga-hand träning.
 
Tidigare har du testat på allsvenskt spel med både Asplöven och Oskarshamn, har du fortfarande målet inställt på att ta dig tillbaka till den nivån? 
Ja det har jag verkligen, det är en av anledningarna till varför jag valde just Boden då de har samma målsättning som mig och vill utvecklas och ta sig uppåt. Mitt mål är absolut att ta mig tillbaka till allsvenskan och gärna även högre upp.  
 
 
FAKTA: Oskar Sehlstedt
Ålder: 25 år
Längd/Vikt: 194cm/100kg
Position: Målvakt
Moderklubb: Bergsbyn SK
Statistik 2017/18: 9 matcher, 94.1% (SK Lejon)
Meriter: 3 juniorlandskamper, 22 allsvenska matcher.