"Ska bli både roligt och lärorikt"

En in & en ut. Det händer saker på Väsbys målvaktssida. 
 
Härom dagen stod det klart att Måns Johansson inte får förnyat förtroende i Väsbymålet, i samma stund gick klubben ut med en värvning - just på målvaktssidan. In kommer Robin Wallin, en lovande målvakt som är fostrad i Skövde men som har ett förlutet hos den stora rivalen (Mariestad). Senast kommer 22-åringen från spel i Grästorp och nu har vi tagit ett snack med Stockholmarnas förstärkning. 
 
I torsdags blev det klart att du byter spel i Grästorp mot Väsby, hur kommer det sig att det blev just dit du flyttar?
Jag svarar samma sak som jag gjorde till hemsidan, jag valde Väsby eftersom jag vill spela i en seriös klubb med en utmanande målsättning och en hög träningsstandard! Dessutom är det en klassisk klubb med mycket historia och sånt tycker jag är roligt!   
 
Hittills i karriären har du hållit dig i trakterna kring Skaraborg, hur känns det att få ge dig ut och spela i en annan av grundserierna i Hockeyettan?
Jag har ju spelat i både västra och södra grundserien nu samtidigt som jag spelat både norra och södra allettan så det är väl egentligen bara östlagen jag aldrig mött förut, Så det ska bli grymt kul! Och sen dessutom som du säger komma utanför Skaraborg ska bli både roligt och lärorikt! 
 
Hur pass bra koll har du på den östra serien?
Jag har väl egentligen ganska dålig koll. Jag har lite kompisar som spelar och spelat här så jag har hört lite från dom. Jag tror att det är ganska likt den västra serien där det finns några toppar och några dalar men överlag ganska jämn om man tittar på matcherna.
 
Hur skulle du summera säsongen i Grästorp, det känns som ni inte riktigt fick spelet att fungera som önskat? 
Det håller jag med om. Det klaffade inte redan på försäsongen och det kändes som att det fortsatte att rulla på så. Vi gjorde väldigt få mål framåt samtidigt som vi inte heller fick det att funka i defensiven och det blev oreda där vi släppte till många och konstiga lägen. Sen tycker jag att både Tomas Sandlin och Urban Prytz är väldigt skickliga tränare och vill spela en rolig och frejdig offensiv ishockey. Problemet som jag tyckte var väl att vi inte riktigt besatt det spelarmaterialet för att spela den sortens hockey. Vi hade många grymt skickliga killar men som inte hade sina styrkor i skridskoåkningen, som typ Carl-Johan Svensson och Jonas Lönn, och det resulterade i att dom inte kom alls till sina rätta. Lägg därtill att vi hade stora skadeproblem hela säsongen så blev det för tufft. Sen tycker jag i och för sig att vissa killar, typ Kim Persson och Adam Willig, verkligen steppat upp och levererat trots det och det ska dom ha cred för!  
 
 Wallin vaktade Grästorpsmålet i totalt 23 matcher den här säsongen. 
Foto: Tove Dolff
 
Du är född i Skövde och har stadens lag som moderklubb men har spelat seniorhockey i Mariestad, hur ser du på rivaliteten mellan klubbarna? 
Ja, jag är en av några stycken som gjort den där ”förbjudna övergången” så för mij är den där rivaliteten något alldeles extra. Det finns egentligen inget häftigare än att stå på isen i Billingehov i BOIS-tröjan och höra Oxarna och Rebellerna sjunga. Jag får rysningar bara jag tänker på det! Jag tror att rivaliteten egentligen är något på gott och ont. Hade det bara funnits en klubb i området så hade man nog varit i allsvenskan nu då det är ett ganska bra upptagningsområde för talanger och inga jättestora klubbar runt omkring, nu slåss man om samma ungdomar och sponsorer. Samtidigt om inte rivaliteten funnits så hade man aldrig haft det stora intresset som följer dom båda lagen med den där ”storebror/lillebror” mentaliteten som hela tiden finns där, och INGEN vill vara ”lillebror” i Skaraborg! Det känns som att rivaliteten börjar hettas upp mer och mer numera efter att ha varit något avslagen för några år sedan, ska bli grymt intressant att se hur den kommer utvecklas nu när båda lagen gör lite av en nysatsning. 
 
Under torsdagen tog vi ett snack med din lagkamrat från Grästorp, Carl-Johan Svensson, som beslutat sig för att avsluta sin karriär. Hur skulle du beskriva honom som spelare och person?  
Carl-Johan är en av dom genuint trevligaste och snällaste människa jag någonsin mött. En helt underbar kille helt enkelt! Som hockeyspelare är han ett geni, jag har nog aldrig träffat någon som tänker så mycket hockey som CJ, spelar ingen roll om man träffar honom på jobbet eller i ishallen så har han alltid egna idéer och vill även höra andras. Sen att han har en magisk teknik som gör att han kan utföra alla dom där idéerna gör honom till en riktig storspelare. Egentligen det enda han har emot sig är att han inte gillar att fysträna haha. Han har dock en helt magisk grundfysik om det verkligen stämmer som han säger att enda gången han tränat försäsongsträning var i Oskarshamn! 
 
Finns det något speciellt du kommer lägga fokus på under försäsongen? 
Jag kanske ska göra en CJ.. Nej, men skämt åsido så har jag som vanligt mycket jag har tänkt mej att jobba på. Men det största fokus området hos mej just nu är att jobba med rörlighet och styrka i höften för att undvika förslitningsskador på knän och höft som så ofta drabbar oss målvakter. 
 
 
FAKTA: Robin Wallin
Ålder: 22 år
Längd/Vikt: 198cm/87kg
Position: Målvakt
Moderklubb: Skövde IK
Tidigare klubbar: Skövde IK, Mariestad, Töreboda, Grästorp.
Meriter: Bäst räddningsprocent i Hockeyettan västra (2016/17).