"Snabbheten är min främsta styrka"

Vi har tagit snack med ett av Hockeyallsvenskans mest spännande nyförvärv. 
 
Ofta värvas spelare från SHL eller Hockeyettan men de senaste åren har de allsvenska klubbarna även vänt blicken västerut, mot den norska högstaligan. Om vi går tillbaka tio år i tiden så började den trenden, Frisk Asker hade en riktig succékvartet och tre av spelarna hamnade i Sverige. Modo värvade talangen Mats Zuccarello (numera i New York Rangers) medan Rögle lyckades knipa bröderna Abbott som hade gjort hela 140 poäng den vintern. Sedan dess har ett helt gäng offensiva spelare lämnat Norge för att testa lyckan i allsvenskan, bland annat Thomas Valkvae Olsen som nu ska gå in på sin tredje säsong i ligan och inte minst Éric Castonguay som lämnade Frisk Asker för spel i Tingsryd men som numera håller till i AIK.
 
Det gör även spelaren som jag tänkte att vi skulle prata lite med, precis som Castonguay kommer han från spel i Frisk Asker och det handlar om forwarden Garry Nunn. 28-åringen från Kanada kommer från en väldigt lyckad säsong där han vann poängligan och även tog plats i GET-ligans All-Star Team men nu är det alltså Hockeyallsvenskan och AIK som gäller för forwarden. 
 
Ännu en spelare byter Frisk Asker mot ett allsvenskt lag. 
 
För ett par dagar sedan blev det officiellt att du kommer spela i AIK den kommande säsongen, hur känns det?
- Det känns väldigt bra nu när det blivit utannonserat, jag kan inte vara mer förväntansfull.  
 
Kan du berätta lite om hur du och klubben kom i kontakt med varandra?
- Jag blev kontaktad av sportchefen Anders Gozzi, han hade kommit och sett några matcher och blev imponerad av det han såg. 
 
Den här säsongen har du spelat i Frisk Asker, hur ser du tillbaka på din tid i Norge?
- Det har varit en väldigt bra upplevelse att vara i Norge. Vi hade ett bra lag, tyvärr gick det inte så som vi hade planerat i slutspelet vilket var tråkigt. Men för mig personligen gick det bra, jag vann poängligan vilket känns som en stor prestation för mig själv. 
 
Det finns nog en hel del som följer laget som inte riktigt har koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
- Jag skulle beskriva mig som en playmaker som är bra på att göra mål, men jag skulle säga att min snabbhet är min främsta styrka. 
 
Hur pass mycket vet du om Hockeyallsvenskan och Sverige?
- Jag vet inte så mycket om svensk hockey, men jag har spelat med många svenska spelare under min tid i Norge och AHL. De har bara sagt bra saker. Sverige är ett väldigt respekterat land i hockeyvärlden. 
 
Du har som sagt var ett förlutet i AHL, skulle du säga att det är den bästa ligan du spelat i?
- Det är utan tvekan den bästa ligan. Jag tycker det är en av världens bästa ligor, det kommer väldigt många bra spelare från AHL. 
 
När du spelade i ECHL var du med och vann slutspelet, hur ser du tillbaka på det?
- Jag vann Kelly Cup under mitt första år som proffs, det var en stor upplevelse och jag tycker att ja lärde mig väldigt mycket under min tid i ECHL. Det har hjälpt mig att lyckas i de andra ligorna jag spelat i. 
 
Nu väntar en sommar med både träning och vila, hur ser planerna ut för egen del?
- Jag har planerat att träna väldigt hårt inför säsongen, men ska även spendera tid med min familj och mina vänner. Mina personliga mål är att kunna göra största möjliga inverkan och hjälpa AIK att nå SHL. 
 
FAKTA: Garry Nunn
Ålder: 28 år
Längd/Vikt: 175cm/84kg
Position: forward
Statistik 2017/18: 55 matcher, 67 poäng (26+41), 32 utvisningsminuter (Frisk Asker)
Meriter: ECHL-mästare, poängkung i norska ligan, uttagen i norska ligans All-Star Team.