"Jättebra killar i laget"

Den här veckan blir det en del intervjuer med spelare och tränare. Vi inleder i Hockeyettans östra serie där jag tagit ett snack med den lovande backen Lucas Byhlin som lämnat Hockeyallsvenskan för spel i Hudiksvall. 
 
Här om dagen var det dags för säsongens första match, hur kändes det att få dra på sig Hudiksvallströjan för första gången?
Kändes väldigt skönt, det man längtat efter hela sommaren, att få dra på sig hudiktröjan och få lira match. 
 
Hur skulle du summera matchen mot Östersund, är du nöjd med er insats? 
Tycker vi gör mycket bra saker under matchen, helt klart godkänt för att vara första matchen för säsongen! 
 
Redan i maj stod det klart att du skulle byta Södertälje mot Hudiksvall, kan du berätta lite vad det var som gjorde att du valde just Hudik? 
Det blev klart ganska tidigt att jag ej fick stanna kvar i Södertälje. Jag kom i kontakt med Hudiksvall ganska omgående efter det och jag har bara hört bra saker om hudik så det kändes som ett rätt självklart val. 
 
 
Byhlin har spelat fyra säsonger i Leksands olika juniorlag. 
Foto: Peter Scott 
 
Det finns säkert en hel del supportrar som inte har så bra koll på dig än, hur skulle du beskriva dig själv som spelare och person? 
Som spelare skulle jag beskriva mig själv som en spelande back med ett bra första pass, som även försöker att bidra mycket offensivt. Som person är jag ganska skämtsam av mig, men när de krävs att jag ska vara allvarlig så kan jag vara det också. 
 
Under förra säsongen blev det spel i flera olika lag och du fick bland annat chansen att debutera i Hockeyallsvenskan. Hur skulle du summera säsongen i helhet för egen del? 
Började säsongen i Leksand, men trivdes inget vidare, så flyttlasset gick till Södertälje, där hittade jag glädjen till hockey igen, tyckte det var en lyckad säsong för egen del, ville testa på spel i Hockeyallsvenskan och Södertälje gav mig den chansen.  
 
Det är som sagt var några månader sedan du blev klar för Hudiksvall, hur har din första tid i klubben varit? 
Tiden i klubben hittills har varit grym! Jättebra killar i laget som har tagit in oss nya i gruppen på ett bra sätt. Tycker allt runt omkring sköts jätteproffsigt också, så känns grymt att vara i Hudiksvall. 
 
Många tippar att laget ska vara med i toppen av grundserien, hur tycker du att ert lagbygge tagit form under sommaren? 
Såklart har vi den målsättningen också. Tycker laget ser bra ut. Tyckte första matchen såg riktigt bra ut för att vara en första match. 

Har du hunnit få en uppfattning av vilken roll du kommer ha i laget? 
- Lite grann, ska väl försöka vara en back som hjälper till att producera offensivt men även vara stabil defensivt också.   
 
Hudiksvall har tidigare sagt att man vill nå Hockeyallsvenskan inom de närmaste åren, har du något speciellt mål som du hoppas uppnå den här säsongen? 
Drömmen skulle såklart vara att ta klivet upp med Hudiksvall. Men vägen dit är lång, men inte omöjlig.