"Gäller att vi inte sitter kvar vid julbordet"

Kan Hudiksvall bli ett lag att räkna även i allettan? 
 
Det mesta har gått som Hudiksvall velat under hösten, laget från hälsingekusten har gått som tåget i grundserien och nu går de snart in i en stekhet alletta där förväntningarna är höga. Jag tog ett snack med forwarden Sebastian Fakt för att se hur tankarna går inför fortsättningen av säsongen! 
 
I mellandagarna är det dags för allettan att dra igång, vad tycker du att ni i Hudiksvall kan gå in i serien med för känsla? 
Vi kommer att gå in med en bra känsla, efter höstens grundserie. Vi har fått en bra träningsvecka nu innan ledigheten och slipat på lite speldetaljer, så det ser riktigt bra ut tycker jag! 
 
Ni vann grundserien i överlägsen stil, vad tycker du är anledningen till att det gick så bra? 
Anledningen bakom det tycker jag ändå är den defensiva grund vi har. Vi har inte gjort jättemycket mål alla matcher, men vi har väldigt ofta släppt in väldigt lite mål. Sen har vi även en väldigt bred trupp med många spelare som kan göra mål framåt, vi är inte beroende av en kedja.  
 
 Hudiksvall värvade Fakt från Östersund inför säsongen. Här firar han ett mål mot Sollentuna i grundserien. 
Foto: Peter Scott 
 
Tidigare har du spelat i den norra serien, tycker du det är någon skillnad på den och den östra? 
Ja exakt, någon större skillnad tycker jag inte att det är, det spelas ishockey i båda serierna, där alla lag slår en om man inte är påslagen en dag.  
 
I allettan väntar bland annat Östersund, hur skulle du beskriva ditt gamla lag? 
Precis, vi kommer möta ett lag vars ledord är speed. De vill åka mycket skridskor och sätta hög press. De har bra spelare på alla positioner så det gäller att vi inte sitter kvar vid julbordet. 
 
Under grundserien har du fått spela i en hel del olika formationer, är det svårt att flytta runt bland kedjorna? 
Ja, precis, det har varit lite olika. Jag tycker dock inte att det är något problem, då det är skickliga spelare i alla formationer och vi har ett grundspel som är väl inmatat för hela laget. Sen är det alltid klart att kemin inte är på topp alla gånger och man lär känna spelare och hitta varandra bättre ju mer man får spela ihop. 
 
Finns det något speciellt lag från grundserien som du blev imponerad av? 
Som vi mött nu i östra skulle jag säga Enköping. De spelar en fysisk ishockey, och är disciplinerade. 
 
Hudiksvall har som sagt var gått som tåget under första halvan av säsongen, finns det någon spelare du skulle lyfta fram lite extra? 
Det är isåfall Mange Åkerlund och Tommy Stenqvist. Jag visste om att båda var bra innan jag kom eftersom jag mötte bägge när de var i Sundsvall. Men jag tycker ändå att bägge två har imponerat på mig under hösten. 
 
Vad tycker du talar för att ni kommer lyckas bra även när allettan drar igång? 
Det är nog bredden på truppen och att vi har en trygghet i försvarsspelet som vi gjort bra under hösten. Vi ska inte börja med något annat utan fortsätta med det vi gjort bra under hösten. 
 
FAKTA: Sebastian Fakt
Ålder: 23 år 
Längd/Vikt: 186cm/88kg
Position: forward
Moderklubb: Bjursås IK
Statistik 2018/19: 22 matcher, 19 poäng (13+6), 6 utvisningsminuter 
Meriter: 6 SHL-matcher, 79 poäng på 99 matcher i Hockeyettan. 
 
Hur tror du det kommer gå för Hudiksvall i allettan? 
 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, en av bloggens samarbetspartners!