"Handlar om att vara hungrig, ödmjuk och jobba hårt"

Bloggen har tagit ett snack med en spelare vars lag hoppas fortsätta skrälla. 
 
Uppe i den norra serien finns det ett flertal lag som satsat på att gå väldigt långt den här säsongen. Piteå har nått kvalserien flera gånger de senaste åren och Boden stod för en riktig prestigevärvning när Per Ledin värvades in för några dagar sedan. Samtidigt som de gör bra ifrån sig finns det några lag som lurar i vassen - inte minst Vännäs. Laget slutade femma i grundserien men hade bara fem poäng upp till andraplatsen och nu hoppas de bli en obehaglig överraskning för några av de andra lagen i allettan. Jag tog ett snack med poängkungen Kevin Loppatto för att se hur tankarna går inför framtiden. 
 
Vännäs har startat säsongen väldigt bra, vilken tycker du är den största anledningen till det? 
- Vi har en härlig grupp spelare här, ledda av kaptenen Gustav Grundström. Vi har en hög standard och göra det bästa möjliga av varje dag. Hela organisationen känns som en familj, den känslan finns hela vägen från toppen ner till botten och jag tror det är en stor anledning till varför det gått så bra. 
 
Du har gjort sexton mål hittills, är du nöjd hur det gått för egen del? 
- Jag tror inte att man ska vara nöjd med sitt spel, jag försöker alltid blicka framåt och försöka utveckla mitt spel för varje dag som går. Det handlar om att vara hungrig, ödmjuk och jobba hårt.  
 
Hur skulle du beskriva din roll i laget? 
- Min roll är att producera varje match, eftersom jag är en av de äldre spelarna ska jag försöka föregå med gott exempel genom att jobba hårt och hjälpa mina medspelare på alla sätt jag kan. Utanför isen älskar jag att ha det roligt och vara mycket med grabbarna. 
 
Loppatto stod för tretton poäng på 26 matcher i Manhattanville förra säsongen. 
 
Läsare som följer Hockeyettan har kanske inte jättebra koll på Vännäs, finns det några spelare du skulle vilja lyfta fram lite extra? 
- Tränarteamet gör ett väldigt bra jobb här när det kommer till att utveckla spelare inom föreningen. Vi har några väldigt lovande spelare i laget men även i J20-laget som kommer kunna göra lite väsen av sig i framtiden. Spelare som (Alexander) Karlsson, (Gabriel) Österberg och (Edwin) Enstrand för att nämna några. 
 
Du kom till Sverige i augusti, hur kommer det sig att du hamnade i just Vännäs? 
- Under sommaren gjorde en väldigt bra vän så att jag kom i kontakt med Vännäs och efter att ha pratat med sportchefen Jacob Bergendorff kände jag direkt att dem skulle passa mig perfekt. 
 
Innan flytten till Sverige spenderade du tre säsonger på Manhattanville College, hur ser du tillbaka på tiden där? 
- Jag njöt verkligen av min tid där, tränaren Arlen Marshall driver ett väldigt bra program i New York. Jag kan inte vara mer tacksam över att ha fått utvecklas både som spelare och person under hans ledning. Hockeymiljön var väldigt tävlingsinriktad och professionell, och jag fick möjlighet att utveckla en livslång vänskap med mina lagkamrater. 
 
Hur mycket visste du om Sverige inför flytten? 
- Jag hade varit i Stockholm med det amerikanska landslaget och gillade verkligen den svenska kulturen. I Manhattanville hade jag även några svenska lagkamrater som lärde mig ett och annat om hur det är i Sverige. 
 
Ni blev femma i grundserien, hur långt tror du ni kan nå i vinter? 
- Vi ser väldigt mycket fram emot att allettan ska dra igång, vi har en lång väg framför oss men tar vi en match i taget borde vi ha goda chanser att göra det väldigt bra. 
 
FAKTA: Kevin Loppatto
Ålder: 25 år
Längd/Vikt: 188cm/95kg
Position: forward
Statistik 2018/19: 20 matcher, 24 poäng (16+8), 24 utvisningsminuter
Meriter: USPHL-mästare, USPHL MVP. 
 
Tror du att Vännäs kan skrälla även i allettan?