"Dags för en nytändning"

Vi har tagit ett litet snack med en spelare som gör sig redo för en flytt norrut. 
 
När spelare byter klubb i Hockeyettan så är det väldigt mycket som behöver stämma, oftast har de ett jobb vid sidan av och den biten är givetvis väldigt viktig att kunna lösa för att en flytt ska bli möjlig. Speciellt om det är en övergång som gör att man måste flytta väldigt långt där chansen att pendla försvinner. Nykomlingarna i Kiruna AIF har värvat friskt under sommaren och för några dagar sedan gjorde man klart med backen Marcus Rhodin som är i full färd med att göra sig redo inför säsongen som väntar. 
Jag kände att de var dags för en nytändning och hade hört mycket bra om AIF och efter att pratat med dem kändes det väldigt bra. Jag tror de har nåt bra på gång där uppe, säger backen som är fostrad i Karlskogaklubben Bofors. 
 
Du har spenderat de senaste säsongerna i Kumla, hur skulle du summera din tid där? 
Åren i kumla har var väldigt roliga med en bra grupp. Men även utvecklande för mig som spelare, framförallt de två första åren när vi tog oss till allettan. 
 
Det finns säkert många uppe i Kiruna som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv som spelare och person?
Som person är jag väldigt lugn, till skillnad mot på planen haha. Jag är framförallt en defensiv back som jobbar hårt och försöker vara jobbig att möta och sen leverera snabba bra förstapass. 
 
Tidigare har du varit en säsong i nordamerika, hur ser du tillbaka på tiden i WSHL? 
USA var ett äventyr, kul att testa något nytt. Jag fick väldigt stort förtroende och fick spela väldigt mycket i alla former, så då fick jag chansen att utveckla mitt offensiva spel. 
 
Kumla har egentligen väldigt få riktiga konkurrenter i sin närhet, hur känns det att flytta till en stad där ett av Hockeyettans förmodligen hetaste derbyn kommer spelas? 
Ja den där riktiga derbykänslan är ju något som man saknat. Det är såna matcher som är roligast att spela när det är mycket känslor, hårt spel och livat på läktaren.  
 
FAKTA: Marcus Rhodin
Ålder: 23 år
Längd/Vikt: 180cm/92kg
Position: back
Moderklubb: Bofors IK
Statistik 2017/18: 34 matcher, 3 poäng (1+2), 30 utvisningsminuter (Kumla)
Meriter: 140 matcher i Hockeyettan, spel i TV-Pucken med Värmland.  
 
När vi ändå snackar om Kiruna AIF så kan det vara värt att nykomlingarna förstärkt offensiven i form av Oscar Haaraoja som senast kommer från spel i SK Lejon. 23-åringen stod för tio poäng på 30 matcher den gångna säsongen och har tidigare även spelat i Hockeyettan med Skedevi/Säter och Köping.