Tranås förstärker offensiven - "Känns som en klubb med ambitioner"

Hockeyettanlaget förstärker truppen inför säsongen. 
 
Tranås har kommit en bra bit med sitt lagbygge men det finns fortfarande några lediga platser i truppen. Tidigare under dagen gick man därför ut med nyheten att offensiven förstärks i form av Robin Byström. Forwarden kommer senast från spel uppe i Kalix där han noterades för 17 poäng på 40 matcher. 23-åringen har tidigare även spelat i Hockeyettan med HC Dalen, Örnsköldsvik och Västervik men nu är det alltså Tranås som gäller.
Robin kommer också bidra mycket i boxplay. Robin kommer pilla in viktiga kassar i området där han vill vara och göra det jobbigt för motståndarens backar. Vi kommer därmed få mer balans i vårt offensiva och defensiva spel för hela laget, säger sportchefen Stefan Fransson till klubbens hemsida. 
 
Byström har fått mycket av sin utbildning inom hockeyn i Modos organisation. 
 
Det här känns som en bra värvning, den lovande forwarden har tre bra säsonger bakom sig och nu hamnar han i ett lag där han borde få en hyfsat viktig roll. Jag tog ett snack med nyförvärvet för att se hur han ser på flytten till Tranås och hur han blickar tillbaka på säsongen som varit. 
 
Idag har Tranås gått ut med nyheten att du ska spela med dem med start i höst, kan du berätta lite hur du och klubben kom i kontakt med varandra? 
Det är väl mest när vi mötte dom med Västervik och senare Dalen då som man stött på TAIF. Ofta bra drag på läktarn och proffsig sändning och känns som en klubb med ambitioner och vill uppåt och det jobbar jag såklart också för. 
 
Hur pass bra koll har du på Tranås som stad och klubb? 
Som stad har jag inte så bra koll när jag endast åkt genom för match då, men det blir kul att upptäcka den i början av augusti. Som lag vet jag att de spelat i allsvenskan förut men den såg väl annorlunda ut på den tiden. I truppen känner jag en del och många känner man igen sedan SuperElit, tex Martin Jonsson gick jag hockeygymnasiet här i Modo med så han känner jag bra.
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
Jag tycker min starkaste sida är min skridskoåkning så den ska jag utnyttja. 
 
Du kommer senast från en säsong uppe i Kalix, hur skulle du summera den? 
Det var en säsong som började i lite uppförsbacke, magkatarr och borta två första veckorna av is-perioden. Både upp och ner för egen del under grundserien. Vi som lag hade ett väldigt brett lag som många säger men vi hade verkligen det. Vi hade inte den riktiga spetsen framåt men det var lika ofta vår på pappret fjärde line var bäst för dagen. Dessvärre fick vi en del skador som gjorde att vår fina bredd blev lidande under allettan skulle jag säga. Enligt mig hade ett friskt KHC varit och nosat på topp3-placering eftersom vi ändå pressade Västerås borta som ändå gick hela vägen. För egen del gjorde jag en bra alletta där jag kommit in i det hela. 
 
Tidigare har du även spelat betydligt längre söderut, tycker du det är stor skillnad på serierna? 
Tycker inte skillnaden är så stor. Jag kan bara jämföra södra kontra norr då men toppen är lika bra. Det är väl botten och mitten som håller en högre klass i söder.  
 
Har ditt sätt att spela ändrats sedan du tog steget från Modos juniorlag upp till seniorhockey? 
Det har det absolut gjort. Självklart gör man fortfarande felbedömningar ibland men jag har vuxit in i seniorspelet på ett bra sätt tycker jag. Det är offensivt jag vill få ut mer och det kommer släppa. 
 
Har du några personliga mål som du hoppas nå under den här säsongen? 
Personligen har jag inte satt upp några mål sådär. Men som lag ska det bli väldigt intressant att spela i den västra serien med lite nya lag att möta. Vi har inte pratat om något mål ännu men att sikta mot allettan tycker jag absolut är prio ett sen tar vi det därifrån.  
 
FAKTA: Robin Byström
Ålder: 23 år
Längd/Vikt: 175cm/81kg
Position: forward
Moderklubb: Modo
Statistik 2017/18: 40 matcher, 16 poäng (6+11), 24 utvisningsminuter (Kalix)
Meriter: 4 juniorlandskamper, J18-SM silver, U16-SM silver, spel i TV-Pucken med Ångermanland.