"Det bästa alternativet"

Nykomlingen fortsätter att förstärka truppen. 
 
Om ett lag kan gå från klarhet till klarhet under en sommar så är det precis det som Segeltorp gör. Nykomlingen var ett lag som ingen snackade om när avancemanget stod klart men de senaste veckorna har man förstärkt med ett flertal rutinerade spelare och i söndags gick man ut med sin senaste värvning. Den här gången föll valet på Rasmus Hedström och precis som många tidigare värvningar kommer han från Huddinge. 
- Vi har haft ett antal målvakter som vi har pratat med under våren, men av olika anledningar har det inte blivit något. När Rasmus kom på tal gick det väldigt snabbt.  Efter en lunch kände både vi och Rasmus att detta kommer bli bra, säger tränaren Mikael Österblom till klubbens hemsida. 
 
Hedström kommer som sagt var senast från spel i Huddinge men säsongen inleddes i Gripen och det var hans spel där som gjorde att "talangfabriken" blev intresserade. 21-åringen har tidigare spelat juniorhockey i bland annat AIK och Linköping men nu gör han sig redo för sin andra säsong på seniornivå. Jag tog ett litet snack med honom under gårdagen för att se varför valet föll på just Segeltorp. 
Jag tyckte att torpet kändes som en klubb som ville och var redo att utmana direkt i ettan, efter möte med Micke (tränaren) så fick jag veta mer om hur dem som organisation ser på kommande säsong och med förutsättningarna runt omkring. Jag kände att dem var ett det bästa alternativen för mig som Stockholmskille att gå till, säger Hedström som är fostrad i Bålsta HC. 
 
Du kommer senast från en händelserik säsong med spel i två olika klubbar, hur skulle du summera den? 
Förra säsongen var en händelserik säsong minst sagt, jag började i gripen med nystartat ettanlag då också, vilket jag tyckte gick bra. Men nät jag väl gick till Huddinge fick ja ändå chansen i kvalspelet och kände att jag tog ett steg i rätt riktigt med mitt spel. 
 
Hur tycker du att steget från junior till seniorhockey gick, blev det en stor skillnad? 
Jag tyckte inte att det var något större steg egentligen från juniorhockeyn till seniorhockey, det enda jag kan tänka på är väl att man får ta mer eget ansvar utanför och på isen, särskilt i ettan där resurserna inte är som i Hockeyallsvenskan och SHL.  
 
Många från Huddinge har valt att flytta till "torpet", har det bidragit till att du också väljer spel i nykomlingen? 
Det var en bidragande orsak till att det just blev torpet, jag vet vad dem går för och känner att med detta lag har vi chans att utmana toppen i ettan! 
 
Under sommaren snackas det mest om hur utespelarna tränar, skiljer ser det på något sätt med hur du som målvakt förbereder dig inför säsongen? 
Det är ju från person till person, men för mig kan jag inte säga att det skiljer så värst mycket, det är väl att jag brukar jobba med bollar för att träna upp öga-handkoordination.  
 
Har du några speciella målsättningar med säsongen som väntar? 
Jag hoppas på att få spela mycket matcher och utvecklas som spelare och person så att jag förhoppningsvis kan mig ett steg högre upp.  
 
FAKTA: Rasmus Hedström
Ålder: 21 år 
Längd/Vikt: 188cm/85kg
Position: Målvakt
Moderklubb: Bålsta HC
Statistik 2017/18: 21 matcher, 90.7% (Gripen) 
6 matcher, 89.8% (Huddinge)
Meriter: 2 juniorlandskamper, guld i TV-Pucken