Jellvert: "Har blivit lite väl flängigt"

Vi firar nationaldagen med att ta ett snack med ett av Modos nyförvärv inför den kommande säsongen. Efter ett par säsonger som utlånad har Kalle Jellvert lämnat Örebro för att fortsätta karriären uppe i Örnsköldsvik och nu gör han sig redo för sina första matcher i den röda tröjan. 
 
För ett par veckor sedan stod det klart att du lämnar Örebro för spel i Modo, hur kommer det sig att du väljer att flytta just dit? 
Först och främst känner jag att jag behöver få mer speltid i hockeyallsvenskan och utvecklas där för att kunna ta nästa kliv. Modo är en bra klubb och redan från första kontakt med Sundlöv (lagets sportchef) har det känts riktigt bra, det var inte mycket att fundera över. 
 
Det finns förmodligen en del Modosupportrar som inte har jättebra koll på dig, hur skulle du beskriva dig som spelare? 
Är i grund och botten en tvåvägsscenter. Försöker åka mycket skridskor och jobba hårt varje byte. 
 
Hur pass bra koll har du på Modo som lag och Örnsköldsvik som stad? 
- Nu har jag varit här ett tag så nu har jag rätt bra koll på både klubb och stad. Modo är ett lag jag följt sedan jag var liten, speciellt med alla stora profiler som klubben fostrat genom åren. Örnsköldsvik som stad är trevlig och ligger fint vid vattnet. En lite mindre stad än vad jag kanske är van vid. Men det är bara skönt, slipper man gå så långt haha. 
 
 
 
Jellvert har spelat allsvensk hockey med Vita Hästen, Västerås & AIK. 
Foto: Johnny Anderson 
 
 
De senaste åren har du spelat i ganska många klubbar, har det varit positivt eller negativt för dig? 
- Skulle väl säga att det har varit både och. Har varit nyttigt för mig att få vara runt i lite olika klubbar och se andra miljöer. Samtidigt som jag på senare tid tyckt att det blivit lite väl flängigt och saknar lite kontunitet.
 
Du kommer senast från en säsong som utlånad till AIK, hur skulle du summera din tid där? 
Väldigt nyttig skulle jag säga. Fick en hel säsong på ett och samma ställe vilket var skönt och gav mig kontinutet i min utveckling. Fick stort förtroende vilket alltid ger självförtroendet en skjuts.  
 
Tidigare har du spelat en hel del med Örebro i SHL, tycker du det är ett stort steg mellan serierna? 
Skulle väl säga att det är detaljer i spelet som gör att SHL går lite fortare än allsvenskan. Passningar, powerplay och så vidare.  
 
Finns det något speciellt i ditt spel som du hoppas kunna förbättra under den kommande säsongen? 
Vill framförallt utveckla spelet med puck. Vilket jag tror att jag kommer kunna göra med den spelidé modo har.  
 
Den senaste säsongen slutade Modo tia i den allsvenska tabellen, vad tycker du talar för att ni ska kunna placera er högre nästa säsong? 
Det känns som att vi har en bredare trupp i år och en headcoach som fick oskarshamn att lyfta. Får vi ihop gruppen på ett bra sätt och alla gör sitt yttersta för varandra tror jag att vi har något riktigt bra på gång.
 
FAKTA: Kalle Jellvert
Ålder: 22 år
Längd/Vikt: 184cm/82kg
Position: forward
Moderklubb: Örebro IS
Statistik 2017/18: 56 matcher, 17 poäng (10+7), 18 utvisningsminuter (AIK)
Meriter: 52 SHL-matcher.