"Laget är verkligen på väg uppåt"

Vi inleder midsommarafton med att ta ett snack med en spelare som ska göra sin första säsong på svensk mark. Det handlar om forwarden Jani Nurkkala som lämnat Finland för att försöka hjälpa till att etablera Kalmar i Hockeyettan. 
 
För ett par veckor sedan stod det klart att du skulle fortsätta karriären på svensk mark, i Kalmar. Hur kommer det sig att du väljer att flytta just dit? 
- Kalmar har väldigt mycket energi i sin organisation och laget är verkligen på väg uppåt vilket hjälpte mig att göra mitt val. 
 
I vintras spelade du mestadels i Finlands bästa juniorliga, hur skulle du summera säsongen? 
- Början av säsongen var utmanande eftersom vissa matcher inte riktigt gick som jag hoppats på, men det hjälpte mig att bli en bättre spelare. Under slutet av säsongen började spelet att bli bättre vilket höjde mitt självförtroende och tillslut gav mig chansen att få spela min första match i SM-Liiga. 
 
Nurkkala är fostrad i Raahe-Kiekko. 
 
 
Som du säger så blev det även några matcher i SM-Liiga, hur stor tycker du skillnaden mellan junior- och seniorhockeyn var? 
- Jag förväntade mig att matcherna i SM-Liiga skulle vara snabbare och svårare men de var faktiskt ganska liga med juniormatcherna, men spelarna är starkare och smartare.  
 
Det finns säkert många som följer Kalmar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
- Jag skulle beskriva mig som en hårt arbetande forward som försöker ta mig in framför mål. Jag är en lagspelare som alltid försöker hjälpa laget på det sättet jag kan. Jag har ett hårt skott, är bra på skridskorna och hjälper även till i defensiven.  
 
Har du några speciella mål med säsongen som väntar, något du hoppas uppnå?
- Mina personliga mål är att utveckla mina färdigheter, vill även hjälpa mitt lag att vinna matcher på bästa sätt och så vill jag ta mig framåt i min karriär genom att jobba hårt! 
 
FAKTA: Jani Nurkkala
Ålder: 21 år 
Längd/Vikt: 183cm/92kg
Position: forward
Moderklubb: Raahe-Kiekko
Statistik 2017/18: 50 matcher, 31 poäng (16+15), 12 utvisningsminuter (Jukurit J20)
3 matcher, 0 poäng (0+0), 0 utvisningsminuter (Jukurit) 
Meriter: Tre matcher i SM-Liiga (Finlands motsvarighet till SHL) 
 
 
Ta gärna en titt på Nallebudets hemsida, det är vår senaste samarbetspartner!