Själin: "Vi har alla möjligheter att ta klivet upp"

Just nu är vi inne i en lång period utan varken tränings- eller tävlingsmatcher, därför passar det perfekt att göra lite intervjuer. Som ni kanske märkt har vi gjort en hel del spelarintervjuer med blågula lirare på andra sidan atlanten men idag håller vi oss på hemmaplan, närmare bestämt i Dalarna. Där hittar vi backlöftet Calle Själin. 18-åringen kommer från en säsong som inleddes med en NHL-draft och som sedan fortsatte med spel i juniorlandslaget innan det blev SHL-kval mot Mora. Nu gör han sig redo för sin andra säsong i Leksandströjan. 
- Det ska bli en väldigt rolig säsong, vi har ett väldigt bra och härligt lag. Känner mig extra taggad inför denna säsong, säger backen till bloggen. 
 
Hur skulle du summera säsongen som varit, är du nöjd med hur det gick för egen del? 
Ser man över hela säsongen så är jag nöjd! Tycker att början av säsongen gick det riktigt bra, sen åkte jag på en hjärnskakning och var borta i två månader och hade svårt att komma tillbaka spelmässigt efter det. 
 
I SHL-kvalet mötte ni er största rival, kan du beskriva hur det kändes att spela mot Mora inför fullsatta läktare? 
Självklart var det häftigt att få vara med om ett sådant derby, man har inte riktigt varit med om det förut. Tyvärr gick det inte vägen för oss då, absolut var det lite spänt eftersom det stod så mycket spel. 
 
I vintras blev det som sagt var förlust i det slutgiltiga kvalet, vad tror du om era chanser att ta revansch och nå hela vägen den här säsongen? 
Vi har alla möjligheter att ta klivet upp, det gäller att kolla framåt och inte titta så mycket på vad som hände i kvalet förra säsongen. Absolut tar vi lärdom av det men det är inget vi fastnar vid. Alla här är med på resan och vill ta tillbaka Leksand till SHL.
 
Den här säsongen har du spelat i två olika juniorlandslag, hur ser du på dina chanser att eventuellt få vara med och spela JVM till julen? 
Visst har jag det som ett mål men de är inget jag känner är givet. Det är väldigt många bra spelare som är aktuella så gäller att jag gör en bra säsong för att ha chansen att få spela ett JVM.  
 
För ett par år sedan gjorde du seniordebut hemma i Östersund men under säsongen fick du även testa på spel i Timrå, hur stor skillnad tyckte du det var att spela i Hockeyettan och allsvenskan? 
Jag tyckte det inte var allt för stor skillnad, skillnaden var att det gick fortare och det var smartare spel men annars tycker jag att hockeyettan ändå håller bra nivå. Jag tycker att toppmatcher i hockeyettan håller en helt okej match i allsvenskan. 
 
Du kommer från en riktig hockeyfamilj där både din pappa och storebror har spelat eller fortfarande spelar, var det alltid givet att du också skulle spela hockey? 
Jag höll på med fotboll ett tag men sedan kände att det är hockey jag vill spela! Visst kände man att var hockey det som gällde med tanke på att brorsan och pappa höll på med det men jag blev aldrig tvingad att spela det av familjen utan det var helt upp till mig själv. 
 
I laget finns det många rutinerade spelare, finns det någon speciell som du känner att du kan inspireras av, med tanke på att du är precis i början av din karriär? 
För min del är det jätte bra att vi har några äldre i laget, självklart kommer jag ta emot alla tips jag kan få eftersom dom har spelat länge och på hög nivå. Sen är inte bara från dom äldre jag kan lära mig saker av utan även från dom yngre, det finns så många duktiga spelare som jag kan lära mig mycket av. 
 
Leksand har ett av Hockeyallsvenskans starkaste lag på pappret, hur tycker du att ert lagbygge ser ut i nuläget? 
Tycker att vi har fått ihop ett väldigt bra lag och vi har väldigt många skickliga spelare så det gäller att vi får ihop till en tajt grupp. Tycker vi har alla möjligheter att ta klivet upp i år. 
 
 
 
 
Vad tror ni läsare om Leksands chanser den här säsongen?