Over there #1 - "måste vara snabbare i tanken"

Den här bloggen har mest haft fokus på Hockeyallsvenskan och Hockeyettan, två ligor som många räknar som utvecklingsligor för att sedan kunna spela i SHL eller ännu bättre - kanske till och med NHL. Den här säsongen har Jonathan Dahlén varit en av allsvenskans främsta och mycket talar för att han har en lång NHL-karriär framför sig, men det finns andra spelare som väljer en annan väg mot den riktiga eliten. 
 
Efter att ha spelat J20-hockey hemma i Sverige finns det många spelare som blickar bort mot USA eller Kanada, kanske för att testa på att träna på någon camp men en hel del talanger väljer att studera och samtidigt spela collegehockey inför fanatiska fans. Därför tänkte jag göra en del intervjuer med spelare som håller till "over there", vi inleder med forwarden Rickard Hugg som är inne på sin första säsong i OHL med Kitchener Rangers. 
 
Inför säsongen tog du steget från Sverige och Leksand, till OHL-laget Kitchener Rangers. Hur gick tankarna innan du beslöt dig för att fortsätta karriären på andra sidan Atlanten? 
Jag kände att jag var klar med juniorhockey i Sverige. Har spelat 2 säsonger i SuperElit och kände att jag ville ha någonting nytt. Först ville jag spela seniorhockey då jag spelat litegrann av det i två år och kände verkligen att jag var redo att ta det klivet. Men Leksand hade väldigt många forwards i truppen så jag ville inte hamna i nått mellanstadie som förra året. Där jag ena veckan tränade med A-laget för att nästa träna med J20. Jag ville ha en fast plats. Så då bestämde jag mig för att åka över hit. 
 
Tidigare har du spelat en hel del juniorhockey hemma i Sverige, hur skiljer sig spelet i OHL med tex SuperElit där du spelade med Leksand? 
Det är faktiskt ganska stor skillnad. Det är mindre rink här vilket gör att man får mycket mindre tid med pucken. Man måste vara snabbare i tanken. Sen är nivån betydligt bättre här. Vissa spelare i vår liga har och skulle kunna spela i NHL nu. Det finns det ingen i superelit som skulle klara av. Sen är det mer fysiskt spel också. 
 
Man ser framför sig att det är väldigt mycket resor i nordamerika, kan du beskriva hur en helt vanlig matchdag ser ut för dig och resten av laget? 
Det är faktiskt inte så mycket resor. Kitchener ligger ganska centralt i Ontario så vi har nästan alla lag inom fem timmar. Längsta resan är nio timmar. En vanlig matchdag ser ut som så, vi har en morgonvärmning vid 10 till 10.30. Vi brukar lämna hallen vid 11.30-12. Åker hem äter nånting. Sen brukar det bli lite TV-spel med några i laget. Sen brukar jag sova från 2-4. Äter igen vid 4,15. Sen är vi på hallen senast 5.30 å matchen startar 7.30. 
 
Under början av hösten fick du chansen att vara med på Winnipeg Jets camp för odraftade spelare, hur såg din tid där ut? 
Det var inte bara för odraftade spelare. Tror vi var 7-8 st som var odraftade och resten draftade av Winnipeg. Bland annat Logan Stanley som gick 16:e overall och som spelar med mig i Kitchener var där. Det var verkligen en rolig tid där. Vi spelade en rookieturnering mot Edmonton, Calgary och Vancouver. Spelade mot Brock Besoer som nu gör succé i NHL för Vancouver. Träffade många av NHL-spelarna som spelar för Winnipeg nu. Så de var riktigt kul och lärorikt att se hur dom jobbar varje dag för att bli bättre.  
 
Det ryktades att du skulle bli draftad redan i somras, var det en besvikelse för dig?
Ja de var verkligen en besvikelse att jag inte blev. Jag trodde och hoppades att jag skulle bli det. Men jag har tagit det som en tändvätska och försöker bevisa att klubbarna gjorde ett misstag när ingen valde mig.  
 
Kitchener har lyckats väldigt bra hittills under säsongen, hur tycker du att det gått för dig personligen hittills? 
Ja vi har haft en väldigt bra säsong! Själv är jag lite missnöjd över min egen insats. Tycker att jag har mer att ge än vad jag har fått ut.  
 
 Rickard (96) har noterats för 32 poäng på 64 matcher i Rangerströjan.  
 
Du är ensam svensk i laget men har Andreas Karlsson med i ledarstaben, vad har han haft för betydelse under dina första månader i Kanada? 
Det har varit ganska skönt att ha en svensk coach. Vi kan prata lite svenska när det bara är vi och han har hjälpt mig mycket med små detaljer ute på isen. 
 
Du är som sagt var den enda svenska spelaren i laget, hur tycker du det varit att komma in i ett lag där alla andra kommer från ett annat land? 
Det har inte varit några problem. Lagkamraterna har hjälpt mig väldigt mycket med att komma in i gruppen så det är väldigt skönt. 
 
Kitchener kryllar av lovande spelare där många förmodligen kommer spela i NHL en dag, finns det någon speciell spelare i laget som du tycker vi ska lägga på minnet lite extra? 
Logan Brown. Han är draftad av Ottawa och har redan spelat någon NHL-match. Han är verkligen bra.
 
Till sommaren är det dags för NHL-draften, hur ser du på dina chanser att väljas den här gången och finns det något speciellt lag du extra gärna skulle vilja spela i? 
Har inte tänkt nånting på draften. Självklart är det en dröm men blir jag inte draftad så är det så. Jag kan bara försöka göra mitt bästa varje dag.
 
Den här bloggen har en hel del läsare i området kring Hudiksvall, hur pass mycket följer du din moderklubb nu när du håller till på andra sidan jordklotet? 
Jag brukar följa A-laget litegrann och såg att dom tyvärr förlorade i playoff 1 nyss vilket var tråkigt. Sen pratar jag med några av mina gamla lagkompisar från hudik då och då. 
 
Tanken är att det här ska bli en intervjuserie där jag pratar med svenska spelare borta i Nordamerika, finns det någon speciell du tycker vi borde prata med? 
Hugo Leufvenius som spelar för Sarnia! 
 
 
FAKTA: Rickard Hugg
Ålder: 19 år 
Längd/Vikt: 180cm/86kg
Position: Forward
Moderklubb: Hudiksvalls HC
Statistik säsongen 2017/18: 64 matcher, 32 poäng (6+26), 2 utvisningsminuter. 
Meriter: 11 SHL-matcher, J18 VM-Silver.  
 
 
I nästa del av den här intervjuserien lämnar vi OHL och tar istället ett snack med en spelare som håller till i collegeligan NCAA!