Over there #2 - "Behöver vara mer än en hockeyspelare"

Det är dags för nästa del i intervjuserien där vi pratar med svenska spelare som lämnat det trygga livet hemma i Sverige för att testa lyckan på andra sidan Atlanten. I dagens avsnitt tar vi ett snack med en spelare som är inne på sin fjärde säsong i Collegeligan NCAA - forwardstalangen Leon Bristedt. 
 
Efter en lyckad säsong i Linköpings J20-lag, där du bland annat vann poängligan i hela SuperElit, tog du beslutet att flytta till andra sidan Atlanten. Hur kommer det sig att du valde att göra det, och varför blev det just University of Minnesota? 
SHL var absolut frestande med allt vad det innebär som 18-åring. Dock så kände jag att jag ville över atlanten för att få vidareutveckla mig i en ny typ av miljö som gav en högklassig universitetutbildning på och utanför isen. Den akademiska delen är viktig för mig och jag har svårt att se på mig själv som den stereotypiska hockeyspelare som ibland inte ens går ut gymnasiet. Jag kände att jag behöver vara mer än en hockeyspelare och få stimulans på en intellektuell nivå tillsammans med den fysiska. Minnesota blev det för att hockeykulturen här är helt fantastisk. Staten kallas "state of hockey" och fansen är lika lojala som vilket annat NHL-lag som helst. Minnesota har en fantastiskt rykte i hockeyvärlden och jag vill verklig spela på en skola där hockeyn var störst. 
 
Hur stor skulle du säga att omställningen var, det måste vara en stor skillnad att spela inför ganska tomma läktare hemma i Sverige, till att spela med tusentals åskådare varje hemmamatch? 
- Omställning var ganska stor i början. Men som med allt annat vänjer man sig. Det var inte att spela in för 10000 personer varje match som var den stora omställningen utan kulturen och det social runt omkring rinken.
 
Nu är du inne på din fjärde säsong i laget, skulle du säga att du ändrat din spelstil något jämfört med hur det var i Linköping? 
- Jag vet inte om jag skulle säga att jag ändrat min spelstil speciellt mycket men jag framförallt utvecklat den. Jag har varit tvungen att lära mig att spela ett mycket rakare och mer fysiskt spel samt i emellanåt ta hand och vårda pucken på ett helt annat sätt än vad jag var van vid hemma. 
 
Kan du ge en beskrivning på hur en matchdag ser ut för dig, har du några speciella rutiner som du alltid försöker göra? 
- Brukar vakna runt 8:30 och gör en frukost på lite ägg, spenat, avokado och ibland lite grekisk yoghurt. Läser ofta lite nyheter på morgonen. Drar ner till rinken vid 11-tiden. Gillar att komma dit tidigt för att fixa med utrustning och komma ut på värmningen så jag har lite tid för mig själv inan resten av laget kommer ut. Vi har en lätt morgon träning på 25 minuter. Sen käkar vi lunch och jag går hem och sover i ca 2 timmar. Brukar försöka hinna med ett samtal med flickvännen där i mellan. Jag vaknar runt 16:15. Byter om till kostym, sätter på musik i hörlurarna och går ner till rinken så att jag är där två timmar innan. 
 
Bristedt har noterats för totalt 98 poäng på sina 144 matcher i "Gophers", som universitetslaget kallas. 
 
Om man ser på statistiken så verkar du ha haft det lite tyngre hittills under den här vintern, är det någon speciell anledning eller handlar det mest om tillfälligheter?
- Karriärer går upp och ned och det är sånt man får ta. Det är ingen hemlighet att jag inte kommit upp i standard i år. Vad det beror på är svårt att säga. Vårt power play har gått väldigt trögt i år och det är en av anledningarna. Förra året tror jag att jag gjorde upp mot 20 poäng i power play. En annan är att varje år innebär ett nytt lag och roller omfördelas och så vidare. I bland har du turen att hamn i en roll med spelare som du trivs med, ibland inte på samma sätt. I slutändan handlar det om att sätta puckarn när läget ges. Min skottprocent har varit lägre än någonsin och målet har inte kommit på samma sätt somtidigare så här långt. Dock så har jag det offensiva spelet i mig och jag vet att jag kommer ha ett helt annat år nästa år vart jag än spelar.  
 
Under dina år i "The Gophers" har det varit många väldigt duktiga spelare, finns det någon speciell som du blivit extra imponerad eller inspirerad av? 
- Inspirerad blir man av alla som lyckas skulle jag vilja säga. Det ger mig en känsla av att det går att ta sig hela vägen. Jag tror att jag spelat med åtminstone åtta spelare som lirat NHL-matcher. Kyle Rau var häftig att spela med. En väldigt respekterad ledare och spelare.
 
I JVM fick vi se Casey Mittelstadt ta för sig rejält, hur skulle du beskriva honom på och utanför isen
- Casey är en tekniker med en oerhört bra puckkontroll. Han är fortfarande lite tunn i kroppen men jag är säker på att han spelar för Buffalo inom några år. Utanför isen är han en vanlig snubbe. Snäll och gillar att ha skoj med grabbarna. Bara bra saker att säga om honom. 
 
Jag har läst att er fystränare (Cal Dietz) har lite speciella träningsmetoder för sig, kan du ge något exempel på hur han lägger upp er träning? 
- Cal är en av världens bästa fystränare. Han har väldigt bra forskningsmöjligheter på universitet och han har tränat mängder med olympier. Att förklara hans träningsmetoder är alldeles för svårt för mig. Det jag kan säga är att han kombinerar väldigt många olika läror och använder sig av mängder med elektroinsk mätinstrument som ger output ang. hans idrottares performance. För den som är intresserad att fördjupas har han skrivit flertalet böcker. 
 
Nu ryktas det att svenska klubbar har fått upp intresset för dig, känns det som du börjar närma dig en flytt hemåt igen? 
- Jag fokuserar på laget här borta just nu och att gå så långt som möjligt i slutspelet. Det har förts konversationer med klubbar både i USA och Sverige men som sagt är det Gophers som gäller just nu. Vart jag hamnar nästa säsong tar jag efter den här säsongen. 
 
I den här intervjuserien pratar vi med svenska spelare på andra sidan atlanten, främst i någon av college- eller juniorligorna. Finns det någon speciell spelare du tycker vi borde prata med nästa gång? 
Martin Sundberg i Omaha är kanske intressant. Även Linus (Weissbach) i Wisconsin är duktig. Känner inte till Juniorligorna speciellt väl. 
 
FAKTA: Leon Bristedt 
Ålder: 23 år
Längd/Vikt: 172cm/86kg
Position: Forward
Moderklubb: IK Waxholm
Statistik säsongen 17/18: 35 matcher, 9 poäng (5+4), 37 utvisningsminuter (University of Minnesota, NCAA)
Meriter: J20-SM Guld, TV-Puck guld, NCAA Big-Ten Mästare, 56 juniorlandskamper. 
 
I nästa del i den här intervjuserien tar vi ett snack med en väldigt lovande spelare som gör succé under sin första säsong i OHL!