"Ibland tar jag hand om tvätten"

Idag rullar intervjuserien "sportchefskollen" vidare och den här gången har vi tagit ett snack med Kim Martin-Hasson som går in på sin fjärde säsong som sportchef i Linköping, där hon tidigare även varit spelare. 
 
I nuläget har ni fjorton spelare med kontrakt, hur tycker du att laget börjar ta form? 
- Vi har två målvakter signade och sju backar klara. En back som blir officiell den sjunde Juni. Forwards så har vi nio stycken klara. Sen en plats på back ska gå till en junior och en plats på forward till junior. Så vi söker 1-2 forwards till så det känns väldigt bra än så länge. 
 
I nuläget har ni två målvakter med kontrakt, betyder det att Florence Schelling inte kommer stanna i klubben? 
Kan inte uttala mig om det men det kommer snart ut. 
 
Utifrån sett är Pernilla Winberg en av era viktigaste spelare, hur stor betydelse tycker du att hon har i klubbens framgångar de senaste åren? 
Pernilla är en väldigt spelskicklig spelare och smart. Hon gör även stor skillnad utanför isen med sitt ledarskap och erfarenhet. 
 
En annan nyckelspelare har lämnat isen för att bli assisterande tränare, hur reagerade du när du fick höra att Denise Altmann skulle lägga skridskorna på hyllan? 
Jag har vetat länge att det har börjat närma sig ett slut för Denise. Vi har haft en bra dialog så det kom aldrig som en chock. Hon har haft en fantastisk karriär och vi är glada att ha kvar henne i klubben!  
 
 Kim Martin-Hasson har vunnit två SM-guld som spelare med Linköping. 
 
Under våren har ni förstärkt truppen med några stora talanger, vad ser du för potential i Malou Berggren och Linnea Johansson? 
Båda kommer absolut att förstärka vår trupp pch vi ser stor potential i dem båda. De är här för att utvecklas men samtidigt bidra till laget.  
 
Du har en lång karriär som spelare bakom dig, hur tycker du hockeyn har utvecklats sedan du spelade din sista match? 
Damhockey utvecklas för varje år och den tar små steg hela tiden. Både på och utanför isen. Både i klubbar och SDHL som liga! 
 
Var det alltid givet att fortsätta inom hockeyn även efter spelarkarriären? 
Ja, jag gillar att vara nära hockey. Jag har även startat ett företag som lär ut målvakter. Jag vill bidra på ett eller annat sätt.  
 
Förra året ryktades du att du funderade på att göra comeback, hur nära var det att du faktiskt gjorde det? 
Jag var väldigt sugen men känner att tiden inte räcker till och jag vill inte missa tid med min dotter. 
 
Nu går du in på fjärde säsongen som sportchef, finns det någon värvning du känner har blivit extra lyckad? 
De flesta värvningar känns lyckade. Det är väldigt få som har känts fel. Det gäller att hitta ett bra lag som trivs och kan prestera ihop. Och det känner jag att vi har haft. 
 
I SHL och Hockeyallsvenskan handlar det oftast om att betala bäst för att locka spelare, något jag kan tänka mig är svårare i SDHL. På vilket sätt skiljer sig ditt jobb mot sportcheferna i de serierna? 
Man måste försöka hitta andra lösningar. Ibland hitta jobb, ibland lösa för partner med mera. Det är lite med problematiskt även då jag vet att det är tufft på herrsidan också. 
 
Kan du beskriva lite hur en vanlig arbetsdag ser ut för dig nu mellan säsongerna då laget ska byggas? 
Jag har så många roller i lhc. Jag är säljare, sportchef och har hand om hockey gymnasiet för tjejerna. Så det är en massa olika saker. Ibland har jag hand om tvätten också, så jag gör allt möjligt! 
 
Den gångna säsongen blev förlust i finalen mot Luleå, hur ser du på era chanser att vara med och slåss om guldet även nästa säsong? 
Jag tror att vi har stora chanser, dock blir det tuffare och tuffare för varje år. 
 
FAKTA: Kim Martin-Hasson 
Ålder: 32 år
Sportchef sedan: 2015 
Klubbar som sportchef: Linköping
Klubbar som spelare: AIK, Hammarby (juniorlag,herr), Malmö (juniorlag,herr), University of Minnesota-Duluth, , Tornado Dmitrov, Linköping
Meriter: J18-VM Silver (målvaktstränare), J18-VM Brons (målvaktstränare), 2 SM-silver (sportchef), 2 SM-guld (spelare), 1 OS-silver (spelare) 1 OS-brons (spelare), 2 VM-brons (spelare)