"Njöt av att få spela hockey på heltid"

AIK har ett profilstarkt lag med många rutinerade spelare. Under förra säsongen värvade man in en doldis från Lindlöven som lyckades ta en plats och nu ska David Berg gå in på sin första hela säsong i Hockeyallsvenskan. Vi tog ett snack med backen för att se hur han ser på sin första vinter i "gnaget" och hur det känns att vara hockeyspelare på heltid. 
 
Nu har försäsongsträningen varit igång i några veckor, hur tycker du att kroppen känns just nu? 
Jo men den känns bra, det är klart att man har känt sig lite sliten ibland och sådär i slutet på veckorna och så men överlag tycker jag det känns bra. Det är kul att för en gångs skull bara få fokusera på träning och inte behöva jobba åtta timmar innan man ska iväg och köra. 
 
Hockeyns försäsong är väldigt lång, hur gör du för att hålla uppe motivationen även när hängmattan kanske lockar mer än gymmet? 
Nej men jag har ju med i ryggsäcken att jag har jobbat vid sidan av hockeyn i många år och vet hur tufft det är och vill inte dit igen utan vill stenhårt utvecklas och nu ta nästa till kliv i karriären. Sen har jag haft bra snack med (Tomas) Mitell som har varit motivationshöjande och en påminnelse om hur viktig den här sommaren är för mig.  
 
Du kommer från en väldigt händelserik säsong som inleddes i Lindlöven och slutade i AIK, hur skulle du summera den för egen del? 
Superkul så klart! Jag bestämde mig förra våren för att göra en noggrann sommarträning och ge mig bra förutsättningar inför säsongen och sen började jag säsongen bra och fick tidigt upp intressen från allsvenskan och AIK. Sen väl här i AIK kom jag in i truppen och laget på ett bra sätt och bara njöt av att få spela hockey på heltid och att allt slit man lagt ner har gett resultat så det var superkul.  
 
Kändes det som ett stort steg att ta från Hockeyettan till allsvenskan? 
Både ja och nej. Jag tycker jag kom in i spelet i allsvenskan rätt snabbt. Fick tidigt chansen i powerplay och i såna situationer så jag tog med mig självförtroendet jag hade från Hockeyettan och bara spelade på utan att tänka så mycket. Sen är det klart, media bevakningen är ju betydligt större och det är mycket mer publik i allsvenskan än i ettan satt det var väl lite mer spännande. 
 
 Berg noterades för tio poäng på 35 matcher under sina första månader i AIK-tröjan.
Foto: Hamza Kücükgöl 
 
När du lämnade Lindlöven för spel i AIK så fick du först ett try-out kontrakt, kändes det som du hade press på dig att imponera? 
Ja men kanske lite. Jag tackade ändå nej till ett annat allsvenskt kontrakt för att få chansen i AIK så det hade ju vart lite snöpligt om det inte hade gått vägen men efter lite skador och sjukdomar i truppen så fick jag chansen och det gick tydligen bra redan i första matchen och jag blev belönad med ett kontrakt direkt dagen efter så det var galet kul och även en liten lättnad såklart. 
 
AIK var ett av flera lag som hade siktet inställt på avancemang, vad tycker du det var som gjorde att ni inte lyckades hela vägen? 
Jadu. Bra fråga... jag vet inte helt ärligt. Vi hade en period där vi spelade otroligt bra hockey och vann väldigt många matcher i följd och peakade vårat spel. Vi hittade hela tiden vägar att vinna matcherna på men sen tappade vi det där liret lite och sen hittade vi helt enkelt inte tillbaka till det tyvärr. 
 
Finns det någon del i ditt spel som du tycker att du vill eller behöver förbättra till nästa säsong? 
Ja men allt, jag vill bli jämnare i spelet överlag men sen är det väl i försvarspelet och spelet utan puck som jag behöver förbättra mest. Sen vill jag väl även bli bättre på dom delar av spelet som jag ser som mina styrkor och utveckla dom till verkliga spetskvalitéer. 
 
AIK har behållit en hel del av spelarna från förra säsongen, finns det några som du umgås extra mycket med utanför isen? 
Ja hänger endel med "Ludde" Claesson. Han är en kul prick.
 
Till den här säsongen har ni tvåa nya assisterande tränare, vad har du fått för första intryck av Peter Nylander och Jeff Jakobs? 
Jo men det är trevliga herrar. Två personer som brinner för hockey och som kommer in med mycket energi. Ska bli kul att lära känna dom ordentligt har bara hunnit med ett snabbare första snack med Jeff än så länge. 
 
Pressen är alltid stor på AIK och man vill alltid vara med i toppen, vad tycker du talar för att ni kommer vara med och slåss om en SHL-plats även nästa säsong? 
Jag skulle säga att vi har fått behålla stora delar av truppen och att vi nu har fyllt på med spännande spelare och spelartyper. Sen att Mitell får fortsätta på de han påbörjade förra året och att få två tränare som hjälper honom. Det ska bli otroligt kul att dra igång tåget till nästa säsong! 
 
FAKTA: David Berg 
Ålder: 25 år
Längd/Vikt: 182cm/77kg
Position: back
Moderklubb: Örebro IS
Statistik 2017/18: 13 matcher, 15 poäng (3+12), 6 utvisningsminuter (Lindlöven)
5 matcher, 3 poäng (0+3), 0 utvisningsminuter (Oskarshamn)
35 matcher, 10 poäng (2+8), 4 utvisningsminuter (AIK)