Over there #8 - "Ett helt annat spel"

Sommaren är här men intervjuserien "over there" rullar vidare och den här gången har vi kommit till målvaktstalangen Filip Larsson som avslutat sin första säsong i nordamerika, och som ska gå in på sin första säsong inom collegehockeyn. 19-åringen är draftad av Detroit men har siktet inställt på den kommande säsongen då det blir spel i University of Denvers lag. 
 
Inför säsongen lämnade du Sverige för att fortsätta karriären utomlands, hur kommer det sig att det blev spel i USHL och varför just Tri-City Storm?
- Jag såg möjligheten att spela college hockey och därför bestämde jag mig för att förbereda mig på bästa sätt och det var genom att spela i USHL, Varför det blev just Tri City storm var därför dem var väldigt intresserade av mig och jag kände att jag skulle få väldigt många matcher där. 
 
Hur ser du tillbaka på dina första dagar i nordamerika?
- Det var mycket intryck, Det här med att komma till ett nytt land, nytt språk och till en väldigt liten stad var en stor omställning, och att dessutom flytta in hos en främmande familj. trots det kändes allt bra redan från start. 
 
Om man tar en titt på statistiken verkar du ha lyckats väldigt bra den här säsongen, hur tycker du själv det gått?
- Det gick väldigt bra, Jag fick mycket förtroende och fick spela princip varje match. Det kändes bra redan från första matchen och jag tyckte jag hade hög lägstanivå så jag är nöjd med min säsong.  
 
Du tog en plats i All-Star Team och blev dessutom utsedd till ligans allra bästa målvakt. Hur kändes det när du fick den utmärkelsen?
- Väldigt kul, att få det bekräftat av ligan att man gjort någonting rätt och bra var en go' känsla. 
 
Den här säsongen fick du även chansen att spela JVM, kändes det som en överraskning eller hade du en känsla av att du skulle bli uttagen? 
- Jag kände att det fanns goda chanser så det var inte någon överraskning. Men jag var samtidigt inte helt säker så jag blev väldigt glad. 
 
Den här säsongen har du haft tre andra svenskar med dig i Tri-City, hur viktigt har det varit för dig?
- Det är nog bara viktigt i första början innan man kommit in i laget och lärt känna alla andra, jag hade en amerikansk rumskamrat från mitt lag så för mig kändes det bra väldigt tidigt ändå. men såklart är det skönt att ha nån att prata svenska med ibland. 
 
Kan du beskriva lite hur din vardag ser ut, skiljer den sig mycket mot hur det var hemma i Sverige?
- Skillnaden var att jag inte gick i skolan under det här året vilket innebar att jag hade väldigt mycket fritid. Det blev mycket serier, slappande och häng med lagkamrater utanför isen. En vanlig dag såg ut så att jag var ledig fram till ett på eftermiddagen, då åkte jag tjugo minuter med bil till arenan för att sedan ha målvaktsträning en stund och sedan ett vanligt ispass. sen var det hem för att äta middag med min värdfamilj. 
 
 Larsson hade en räddningsprocent på 94.1 under säsongen i Tri-City Storm. 
 
Hur skulle du säga att intresset för hockey är i Kearney?
- Det är ju en liten stad med endast 35000 invånare så Tri City Storm är ju lite av deras stolthet, så det fanns ju en del hängivna supportrar. det var väl runt två tusen på matcherna. 
 
Finns det någon speciell spelare i laget som du tror har en extra stor chans att nå långt?
- Vi hade väl ingen sån spelare som gjorde mycket poäng eller utmärkte sig direkt. Men jag tror på Tyler Madden,, han går nog i årets draft och har bra potential.
 
Har året i USA gjort att du ändrat ditt sätt att spela på något speciellt vis?
- Ja, det är ju ett annat spel därborta och mindre is-yta så jag behövde ändra mitt spel lite. först och främst är det bättre skyttar i USA så det krävdes att jag började använda mina händer mera och Sen har jag utvecklat spelet med klubban vilket har gjort att jag använt det betydligt mer sen jag lämnade Sverige. Men bortsett från det är det inga jätteskillnader eftersom man har sitt spel som man är trygg i. Jag har mitt sätt att spela vilket funkar för mig. 
 
Om man tar en titt på din karriär så verkar det ha gått väldigt fort, 2014 spelade du i en U16-serie och två år senare draftades du av Detroit. Hur kändes det när det blev klart?
- Jag spelade i Stockholms bästa U16-serie, däremot spelade jag i ett lägre rankat lag vilket bara var en fördel eftersom jag fick extremt många skott emot mig varje match vilket gjorde så att jag utvecklades. När det var mitt draft år spelade jag ganska lite och var inte alls nöjd med min säsong. Jag visste att det fanns en möjlighet att jag skulle gå i draften men jag hade inga förväntningar på att jag verkligen skulle gå, därför blev jag väldigt glad när det hände. 
 
Många unga drömmer om att en dag spela i NHL, hur såg dina framtidsdrömmar ut när du började spela hockey?
- Jag var på hovet och globen en del under min uppväxt och såg Djurgården spela så det var nog min första dröm, sen kom såklart en önskan att spela i NHL. 
 
Nu väntar en sommar med tid för träning men även en hel del fritid, har du hunnit planera något speciellt innan nästa säsong drar igång?
- Nej, inget speciellt än så länge, jag kom nyss hem efter varit borta åtta månader så just nu är det bara skönt att vara hemma och koppla av och träna. Vi har sommarställe på Gotland så det ska väl spenderas lite tid där, annars är det mest träna och njuta av sommaren hemma i Stockholm.  
 
Avslutningsvis, i den här intervjuserien pratar vi som sagt var med svenska spelare på andra sidan atlanten, finns det någon du tycker vi borde ta ett snack med?
- Jag rekomenderar Jacob Moverare. 
 
FAKTA: Filip Larsson 
Ålder: 19 år
Längd/Vikt: 188cm/82kg
Position: målvakt
Moderklubb: Boo IF
Statistik 2017/18: 30 matcher, 94.1% (Tri-City Storm, USHL)
Meriter: J20-SM Guld, U20-VM Silver, U18-VM Silver, USHL:s bäste målvakt (17/18), 15 juniorlandskamper
 
FAKTA: Tri-City Storm
Grundad: 2000
Arena: Viaero Event Center (4047)
Coach: Anthony Noreen (sedan 2017)
Svenska spelare genom tiderna: Jacob Johansson, Filip Larsson, Johan Mattsson, Peter Hamrén, Mattias Göransson, Hugo Blixt, Fredric Larsson, Jakob Ringsby, William Brännmark, Jimmy Jensen, Filip Forsmark, Linus Weissbach, Philip Alftberg, Calle Ridderwall 
Kända spelare genom tiderna: Jaden Schwartz (St Louis), Blake Coleman (New Jersey), Matt Bailey (Mora), Bill Thomas (Köln)
Kuriosa: Klubben är relativt ny men har ändå hunnit med en hel del, genombrottet kom säsongen 02/03 då man nådde slutspel för första gången och året efter vann man grundserien och gick hela vägen till final men väl där blev det förlust mot Waterloo (som bara slutat sjua i grundserien). De kommande åren skulle man bland annat nå semifinal tre gånger men för två år sedan nådde man hela vägen, den här gången besegrades Dubuque Fighting Saints i finalen och backen Mattias Göransson var en av spelarna som fick lyfta pokalen. Den här säsongen slutade man sexa i grundserien men föll sedan i den första slutspelsrundan.