"Ska få en ledande roll"

Bloggen har haft en pratstund med Jens Andersson, för att se hur det står till nu när han valt att lämna Östersund för att fortsätta karriären i Kalmar. 
 
För ett par dagar sedan gick Kalmar ut med nyheten att du ska spela med dem den kommande säsongen, kan du berätta lite vad det är som gör att du väljer att fortsätta karriären just där?
Kände redan direkt efter säsongen uppe i Östersund att jag ville spela i den södra serien igen. Och när Kalmar visade intresse kändes deras visioner väldigt spännande. 
 
Det finns säkert en hel del av Kalmars supportrar som inte sett dig så mycket, hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
Som spelare gillar jag att ha pucken samt slå ett bra första pass. Har med åren blivit en mer allround back men trivs mest i det offensiva spelet.
 
Du kommer senast från spel i Östersund, hur skulle du summera säsongen som varit?
Säsongen i Östersund var som helhet rätt bra från min sida tycker jag, lite dippar men ändå rätt nöjd. 
 
Hur pass bra koll har du på Kalmar som stad och lag? 
Kalmar har jag ingen koll på varken som stad eller lag. Så det ska bli intressant att komma ner till hösten. 
 
Du kommer långt norrifrån men har spelat en hel del i de sydligare serierna, är det någon speciell skillnad på att spela i den norra serien, jämfört med den södra? 
Det som är skillnaden är väl att det är jämnare mellan lagen här nere. Samt att spelschemat är helt annorlunda då man spelar lördag och söndag i norra. 
 
Tidigare har du samlat på dig en del allsvensk erfarenhet, hur tycker du nivåskillnaden är mellan serierna? 
Skillnaden ligger främst i att det finns lite mer skicklighet i allsvenskan. Spelare som bryter mönster. Sen är ju farten ganska så likvärdig. 
 
Har du hunnit få någon uppfattning av vilken roll som Kalmar vill att du ska ha i laget? 
Det som sagts är att jag ska få en ledande roll. Vad som menas med det får vi se när vi drar igång. Men har som mål att spela mycket.