"Blir bättre för varje match som går"

Tranås går som tåget och kan imorgon ta sin sjätte raka seger. 
 
Imorgon är det åter dags för Tranås att ge sig ut på isen och spela om poäng, den här gången står Arboga för motståndet. Vi tog ett snack med forwarden Joakim Erdugan för att se hur han ser på lagets fina säsongsinledning. 
 
I helgen blev det en ny seger och ni toppar alltjämt den västra serien, känns det som ni fått en drömstart på säsongen? 
Jo, det känns såklart bra att vi leder serien. Vi har fått en bra start och det känns som vi blir bättre för varje match som går. Och det känns som det är ännu viktigare såhär tidigt på säsongen. 
 
Under sensommaren hade du någon form av try out i Tranås, hur kändes det när du fick beskedet att de ville skriva kontrakt med dig? 
Det blev lite konstigt för mig denna sommar. Först skulle jag utomlands, men den planen ändrade sig. Sen skulle jag till Kristianstad, men det tackade jag nej till i sista sekunden. Tillslut blev det att jag fick vara med Taif och spela om en plats. Jag är ifrån dessa trakter så jag kände att om jag ändå ska spela i division ett så vill jag spela för Tranås där min familj och vänner är i närheten.  
 
Du kommer senast från ditt första utlandsäventyr i karriären, hur ser du tillbaka på tiden nere i Frankrike? 
Det var riktigt häftigt! Det är absolut speciellt att spela därnere men jag tyckte det var riktigt skoj! Det passar inte alla. Bara en sådan sak att vi hade fyra olika Headcoacher första månaden. Det är lite cirkus. Men jag ser tillbaka på tiden därnere som kanske den roligaste hockeysäsongen i min karriär 
 
Erdugan stod för 22 poäng på 47 matcher under sin säsong i Chamonix. 
 
 
Tycker du att du har en liknande roll i laget nu eller skiljer det sig på något sätt på hur det var innan flytten till Frankrike? 
Året innan jag drog till Frankrike var ett riktigt tungt år för mig hockeymässigt. Hade svårt att motivera mig så det var en stor anledning till att jag testade på ett utlandsäventyr. Men jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket från den hockeysäsongen så det är svårt att gemföra.  
 
Tycker du att Tranås som förening ändrats på något sätt sedan du senast var där? 
Nae, det skulle jag inte säga. Det är väl målsättningen och tydliheten vart föreningen vill. Tranås har alltid varit en välsköt förening. Nu är det dags för Tranås att bli en riktig utmanare till kvalserien istället för en joker. 
 
Nu är säsongen precis i sin inledning men har du hunnit märka vilka lag du tror att ni kommer få slåss med i toppen av grundserien? 
Borlänge kommer ju vara där uppe, sen kan jag inte uttala mig om resten.
 
Du har Linköping som moderklubb och spelade där ända upp i J20-laget, hur kommer det sig att du sedan hamnade i just Tranås? 
Tranås ligger nära och bra. Sen är min mor här ifrån och min morfar bor här så det var inget svårt val när jag väl gjorde det.  
 
Rent historiskt är Tranås kanske mest känd för bandyn, hur tycker du att hockeyintresset är i staden? 
Hockeyintresset är stort i stan. Alla har koll på Taif och det är oftast härlig stäming på Hemmamatcherna. Jag tror många lag tycker det är roligt att spela här för det är lite liv på läktarna. 
 
Förra säsongen nådde Tranås playoff två, vad tror du om era chanser att göra något liknande även i vinter? 
Jag tror dom chanserna är stora! Men denna säsongen ska vi ta oss till play-off via Allettan. 
 
Imorgon väntar ett bortamöte mot Arboga, hur går tankarna inför den matchen? 
Vi vet vad vi ska göra och håller vi oss till det så är vi riktigt svårslagna. Sen hoppas jag Conny (Strömberg) är kvar och ska spela. Det skulle vara skitskoj att lira mot honom! Kika lite på honom på uppvärmningen när han kör lite balsam-pass.