"Behöver tuffa till mig"

Ikväll inleds Hockeyettan och på söndag är det dags för KRIF att ha sin seriepremiär. 
 
Den senaste tiden har ett flertal spelare anlänt till Blekingeklubben, så sent som i förrgår skrev man ett korttidskontrakt med den rutinerade forwarden Simon Mattsson som har ett förlutet i bland annat Almtuna. Ifrån den klubben kommer även Filip Andersson. 18-åringen har ett allsvenskt kontrakt men är utlånad till KRIF och där är det tänkt att han ska spendera hela säsongen. Jag tog ett snack med den lovande backen för att se hur tankarna går inför säsongen. 
 
Du tillhör Almtuna men är sedan en tid tillbaka utlånad till KRIF, hur känns det?
Det känns jättebra och det ska bli grymt kul, har bara hört bra saker om KRIF och det känns som ett bra ställe att utvecklas i för att ta nästa steg i karriären. 
 
Har du hunnit få någon uppfattning av hur KRIF vill använda dig den här säsongen?
Har bara varit här  en vecka hittills och spelat fyra matcher så under dem matcherna så har jag bara spelat fem mot fem och varit en lite mer tvåvägsback, men jag hoppas kunna få en lite mer offensivroll nu när säsongen drar igång och det är upp till mig och visa det, men jag är även här för att utveckla mitt defensiva spel och bli hårdare i spelet utan puck men även med pucken. 
 
Hur gick tankarna under sommaren, hade du räknat med att inleda säsongen i Hockeyallsvenskan? 
Ja, det är klart att det var målet men det är väldigt tuff konkurrans och många bra backar i Almtuna. Jag känner också själv att jag behöver tuffa till mig ute på isen för att kunna ta en plats nästa säsong i Almtuna. 
 
 Förra säsongen fick Andersson göra allsvensk debut med Almtuna. 
Foto: Johnny Andersson 
 
Du kommer senast från en säsong där du fick spela i tre olika seniorlag, hur blickar du tillbaka på vintern som varit? 
Jag blickar tillbaka med ett leende på läpparna. Det var en jätterolig säsong och väldigt lärorikt att få testa på seniorhockeyn så pass mycket som jag fick göra.
 
Förutom matcher i seniorlaget spelade du även i Almtunas J20-lag, tycker du det är stor skillnad mellan att spela på seniornivå jämfört med juniorserien? 
Det är en jättestor skillnad, allt går mycket fortare och spelarna är mycket starkare på pucken och skickligare än i junorserien. Man måste också spela mycket hårdare. 
 
Förra säsongen blev det även några matcher i Hockeyettan, hur tycker du att den serien står sig med allsvenskan?
Den största skillnaden mellan division ett och Allsvenskan är skickligheten på spelarna tycker jag. Dem är lite starkare i närkamper och är duktiga på att vända bort sin spelare i sarghörnen , även så är dom noggrannare med vart dom tappar pucken och inte. I division ett är det lite mer fram och tillbaka. 
 
Din karriär tog ett stort steg i rätt riktning i och med flytten från Hedemora till Almtuna, hur kommer det sig att du hamnade just där? 
Att jag hamnade i Almtuna var egentligen lite tur från början. Jag spelade inte TV-pucken och då visste jag inte riktigt vart jag skulle söka hockeygymnasium , då gick jag in och kollade på Almtunas lag och såg att dom hade tagit in spelare som inte spelat TV-pucken och då fick jag åka ner på en try-out och där gick det väldigt bra och då fick jag ett samtal någon dag efter där dom sa att jag hade kommit. Sedan när jag väl flyttade dit så flöt allt på bara, sedan så är det väldigt duktiga tränare i Almtuna som har hjälpt mig jättemycket. 
 
Har du några personliga mål som du hoppas uppnå den här säsongen? 
Ja det är klart att jag vill utvecklas så mycket som möjligt denna säsong och bli bättre på det jag och Almtuna har kommit överens om för att kunna ta plats där nästa säsong, men det är fullt fokus på KRIF nu och hoppas kunna bidra så mycket som möjligt med mitt spel. 
 
FAKTA: Filip Andersson 
Ålder: 18 år
Längd/Vikt: 191cm/90kg
Moderklubb: Smedjebackens HC
Statistik 2017/18: 28 matcher, 30 poäng (5+25) (Almtunas J20-lag)
10 matcher, 0 poäng (0+0) (Almtuna)
3 matcher, 0 poäng (0+0) (Köping)
5 matcher, 0 poäng (0+0) (Enköping)
Meriter: 7 allsvenska matcher.  
 
KRIF inleder säsongen på söndag då Mörrum kommer på besök.