"Varje person räknas och behövs"

SDHL har dragit igång och jag har tagit ett snack med en av spelarna som varit i farten, nämligen den lovande AIK-backen Hanna Westerlund som gör sin femte säsong i klubben.  
 
Nu har säsongen precis inletts, hur känns det att få ge sig ut på isen igen? 
Det känns otroligt bra. Vi har tränat hårt inför den kommande säsongen och det känns som att alla i laget tycker att det ska bli kul att få dra igång med matchspel igen. 
 
I vintras blev det respass mot Linköping i kvartsfinalen, hur skulle du summera er säsong? 
Vi hade en väldigt blandad säsong, det var mycket upp och ned vilket är väldigt vanligt bland framförallt lagsporter. Men jag tycker att vi utvecklades som lag och tog lärdom från den tidigare säsongen. 
 
Förutom närmare trettio matcher i SDHL spelade du även en hel del i reservlaget som håller till i division 1, är det stor skillnad på serierna? 
Jag kan bara uttrycka mig ifrån vad jag har upplevt om divison 1-serien och jag skulle säga att det är väldigt stor skillnad på serierna vilket jag tycker kan vara tråkigt. Det är tyvärr inte alls samma tempo och professionalitet som i SDHL. Men sen tycker jag att det är bra att division 1-serien finns eftersom det alltid är bra med matchspel men samtidigt att få utrymme till att öva på saker i ett lägre tempo som jag inte uppnått att kunna göra i SDHL. 
 
 Förra säsongen spelade Westerlund 27 matcher i SDHL:s grundserie. 
 
I serien hittar vi även rivalen Djurgården, tycker du det känns speciellt att spela matcher mot dem? 
Varje match mot Djurgården är lite mer speciell än ”vanliga” seriematcher. Det är en känsla som inte riktigt går att beskriva men man känner att det alltid är något extra med matcher mot Djurgården. 
 
 
I många klubbar är det stor skillnad på hur man väljer att lägga fokus på dam och herrlagen, hur tycker du att intresset kring ert lag ser ut? 
Intresset för damhockeyn i allmänhet borde bli större. Men till den här säsongen har vi en heltidsanställd tränare vilket jag tycker tyder på ett förhöjt intresse och gör det lättare för våran tränare Jared att bara fokusera på oss som lag. 
 
Den här säsongen har ni som sagt var fått en ny tränare i Jared Cipparone, vad har du fått för första intryck av honom?
Jag har fått väldigt bra intryck av Jared. Han ställer höga krav vilket jag tycker är bra. 
 
Rent meritmässigt är Line Bialik Øien förmodligen er största stjärna, hur viktig tycker du hon är för laget? 
- Jag tycker att Line är en spelare som har en stor karaktär i laget. Det är en spelare vars professionalitet man kan se upp till. Så jag tror att hon är en viktig del för laget men sen får man inte glömma att man inte bygger ett lag på en spelare utan att varje person räknas och behövs för att ett lag ska fungera. 
 
Med dina 159 centimeter är du en av ligans kortaste spelare, är det något som du anpassat ditt spel efter? 
- Nej inte direkt, jag har i stort sätt alltid varit en av dem minsta i det lag jag har spelat i. Jag har lärt mig att spela utifrån det och man ska inte tro mindre på sig själv på grund av  i mitt fall min längd. 
 
Finns det något i ditt egna spel som du hoppas kunna förbättra den här säsongen? 
- Det kommer alltid finnas saker man behöver bli bättre på oavsätt vilken nivå man spelar. I mitt egna spel behöver jag utveckla mitt skott men även att vara lugn med pucken. Göra rätt beslut i rätt läge. 
 
 
 
AIK spelar sin nästa match på söndag borta mot HV71.