Forwardslöfte till Vita Hästen: "Det är ett bra steg för mig"

Vita Hästen förstärker offensiven inför slutspurten av grundserien. 
 
Januari är en period där många lag väljer att förstärka sina trupper och tidigare under dagen gick Vita Hästen ut med nyheten att man lånar in Jesper Emanuelsson från Frölunda, där han spelat fyra matcher den här säsongen. Förutom spel i SHL har 19-åringen även gjort femton matcher i klubbens J20-lag (elva poäng) samt sju matcher som utlånad till Hanhals i Hockeyettan men nu är det alltså Norrköping och Vita Hästen som gäller för forwarden. 
- Det ska bli kul och spela i Vita Hästen och få vara med och hjälpa till. För min egen del tror jag det är ett bra steg för mig. Jag har rätt okej koll på dem ändå. Följer allsvenskan ganska bra, säger Emanuelsson till bloggen. 
 
 Kan Emanuelsson få Hästenpubliken att jubla igen?
Foto: Josefin Eriksson
 
 
Det finns säkert en del Hästensupportrar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig som spelare? 
- Skulle säga att jag är en offensiv forward som gillar att ha mycket puck och kunna skapa lägen åt mig o mina lagkompisar. 
 
Den här säsongen har det blivit spel i allt från SHL till Hockeyettan, hur skulle du summera säsongen för egen del hittills? 
- Jo men det blev lite struligt den här säsongen med skador och sådär men så de var inte det jag hoppades på innan säsongen men nu känns det väldigt bra och få komma dit och spela hockey.  
 
Nu är du utlånad från Frölunda men du har även spelat med deras J20-lag, hur ser kontakten ut mellan dig och A-laget när du inte spelar med dem? 
- Den ser jättebra ut, tränar med A-laget varje dag och så spelar jag matcherna med J20 när det var så. Våra A-lagstränare brukar alltid kolla matcherna så får feedback av dem också. 
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så fick du debutera i SHL redan för tre säsonger sedan, hur kändes det? 
- Det stämmer! Det var bara en match men det var riktigt häftigt och göra det när man var så ung. 
 
Du gjorde ett par inhopp i Björklöven förra säsongen, gör det att du har bra koll på vilken nivå Hockeyallsvenskan är på jämfört med andra serier du tidigare spelat i? 
 Jag spelade två matcher med dem och det är en ganska skön erfarenhet att ha med sig så man vet ungefär vad som väntas. 
 
Frölunda går starkt både på senior- och juniornivå, tror du det kommer kännas annorlunda att nu spela i ett lag som får kämpa i en annan del av tabellen? 
- Det vet jag inte, men det blir roligt när varje poäng är extra värdefull.  
 
FAKTA: Jesper Emanuelsson 
Ålder: 19 år
Längd/Vikt: 178cm/84kg
Position: forward
Moderklubb: Skövde IK
Statistik 2018/19: 4 matcher, 1 poäng (0+1), 2 utvisningsminuter (Frölunda, SHL)
15 matcher, 11 poäng (2+9), 2 utvisningsminuter (Frölunda J20)
7 matcher, 4 poäng (2+2), 2 utvisningsminuter (Hanhals, Hockeyettan)
Meriter: U17-VM Brons, J18 SM-Guld, 33 SHL-matcher, 18 juniorlandskamper.  
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!