Offensiva muskler till Vimmerby: "Tror det kommer passa mig"

Vi har tagit ett litet snack med Vimmerbys senaste värvning. 
 
Vimmerby har, sedan rivalen Västervik tog steget upp till Hockeyallsvenskan, befäst sin plats som nummer ett i de småländska skogarna men den gångna säsongen hände något. Tranås gick både ikapp och förbi, laget tog sig hela vägen till kvalserien medan Vimmerbys äventyr fick ett snöpligt slut mot Kristianstad i playoff 3. Under våren har klubben förstärkt på flera poster, bland annat har Peter Nordström anlänt som ny huvudtränare och igår presenterades lagets senaste nyförvärv. Valet föll på Roman Semjonovs som senast kommer från spel i nyss nämnda Tranås. 
Roman Semjonovs har gjort mycket poäng i den västra serien under flera säsonger, nu vill han komma till oss och fortsätta sin utveckling. Det är en spelare i en bra ålder, som gör mycket poäng, men samtidigt kan ta det hårda jobbet, säger sportchefen Morgan Persson till Vimmerbytidning. 
 
Semjonovs har gjort imponerande 147 poäng på 176 matcher i Arbogatröjan. 
Foto: Alexander Viktorson 
 
Det känns som att Semjonovs har varit med hur länge som helst men faktum är att forwarden bara är 24 år gammal. Trots det har det blivit en bra bit över 200 matcher i Hockeyettan och Vimmerby blir hans femte klubb på den här nivån. Han har tidigare även gjort några juniorlandskamper för Lettland och säsongen 15/16 blev det ett gästspel i den danska ligan. Vi tog ett litet snack med forwarden för att se hur tankarna gick innan valet föll på en flytt till just Vimmerby. 
-  Jag tror att jag kan fortsätta utvecklas vidare i Vimmerby och sen känner jag Peter Nordström lite grann sen innan och jag fick en bra bild på både honom och hur han vill spela hockey som jag tror kommer passa mig. 
 
Hur pass bra koll har du på din nya klubb? 
Jag vet att de finns Astrid Lindgrens värld där, så de är väl de enda. 
 
Det finns kanske en del supportrar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig som spelare och person? 
Som spelare försöker jag utnyttja min skridskoåkning samt skottet. Gillar att styra och ställa lite olika varianter osv. Man har ju fått lite inspiration senaste säsongerna. Som person vet jag inte ens hur jag ska beskriva mig själv, haha. 
 
Du kommer senast från spel hos lokalrivalen Tranås, känns det lite speciellt att byta till en rival? 
Nej jag tycker inte de är konstigt eftersom jag mötte aldrig Vimmerby med Tranås samt att jag bara var så kort tid i Tranås. Jag hann aldrig få den rivalitetskänslan så nej. Sen har jag dessutom sökt lite kurser att plugga i Västervik/Kalmar så de blir lite närmare från Vimmerby. 
 
Rent statistiskt verkar du ha spelat som bäst när du varit i Arboga, ljuger siffrorna eller har det varit så? 
Tycker jag hade en okej statistik i Tranås? Nio på 17 matcher är inte dåligt. Det är jäkligt svårt att komma in sådär ny i laget sent på säsongen och producera massa poäng. Men samtidigt så är de kanske lite lättare att producera i en ”mindre” klubb där man får spela betydligt mer än tex i ett topplag. Man får en större roll och bär ett större ansvar. Sen har jag haft lite otur med skador säsongerna innan som har påverkat mitt spel rejält men jag har spelat ändå. Så jag är tacksam att jag hade en säsong som jag inte var skadad i. 
 
För några år sedan flyttade du upp till Haparanda och Asplöven, skiljde det sig något att spela där jämfört med längre söderut? 
Ja de är betydligt varmare här nere och man får mer D-vitamin så jag tycker de är skönt. Skämt o sido så är nog själva serierna kanske lite jämnare här nere än uppe i norr. 
 
Du har producerat många poäng i flera säsonger, känns det inte som du borde vara värd en chans på en högre nivå snart? 
Jo det är självklart man vill upp i seriesystemet. Jag väntade nu cirka en och en halv månad men det dök aldrig upp något relevant. 
 
Har du hunnit sätta upp några personliga mål med den kommande säsongen? 
Man har alltid några mål med säsongen men dem behåller jag oftast för mig själv.  
 
 
 
FAKTA: Roman Semjonovs
Ålder: 24 år
Längd/Vikt: 183cm/86kg
Position: forward
Moderklubb: HK Riga
Statistik 2018/19: 36 matcher, 41 poäng (14+17), 22 utv-minuter (Arboga)
17 matcher, 9 poäng (5+4), 8 utv-min (Tranås)
Meriter: 8 juniorlandskamper för Lettland. 
 
Vimmerbys lagbygge just nu
Målvakter - Tomas Rydén, Oscar Walldén
Backar - Alexander Andersson, Oskar Carlsson, Edwin Johansson, Herman Johansson, Christoffer Rasch, Pelle Ström
Forwards - Tobias Frid, Pierre Gustavsson, Oscar Gustafsson, Anton Karlsson, Oliver Kempainen, Mattias Wigley, Maximilian Popovic, Jakob Karlsson, Martin Jönsson, Roman Semjonovs
 
Stjärnfemman just nu
Rydén 
Carlsson, Rasch 
Semjonovs - Karlsson - Gustavsson 
 
Hur tror du det kommer gå för Vimmerby den här säsongen?
 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!