Hockeyettan: meriterad tränare till Visby/Roma

Hockeyettanlaget spänner bågen inför den kommande säsongen. 
 
Sedan ett par veckor tillbaka har Visby/Roma tagit semester, laget åkte som bekant ut i playoff 2 mot Tranås men nu ställer man in siktet mot nya utmaningar. Klubben har gått ut med att man vill bli ett allsvenskt lag inom tre år och första steget i den resan har blivit att anlita en ny tränare. Valet föll på Hans Särkijärvi som därmed lämnar uppdraget som rådgivare till klubben. 
- Jag känner mig väldigt privilegierad. Jag hade gått i pension, men jag kan inte bara sitta hemma och sen gå ut med hunden. Varje gång jag är ifrån hockeyn så saknar jag den. Som coach får man ofta anpassa sig efter spelarmaterialet, men jag tycker om hårt arbetande lag och Visby vill spela en kraftfull offensiv hockey. Det passar mig bra, sa Särkijärvi när han presenterades. 
 
Särkijärvi har en lång och framgångsrirk karriär både som spelare och tränare. 
 
Eftersom Visby/Roma håller till i Hockeyettan får det här ses som något av en bomb, Kirunasonen tillhörde visserligen klubben redan förra säsongen men att ta steget ner i båset är ett tydligt bevis på att han fortfarande brinner för hockeyn. 62-åringen vann SM-guld som spelare med både Djurgården och Södertälje under 80-talet för att sedan fortsätta som tränare. Den karriären inleddes i just SSK 2000 och han tog direkt laget upp från allsvenskan till elitserien. 
 
Sedan dess har Hans tränat lag som Djurgården, Skellefteå, Linköping och nu senast Modo som han var i under säsongen 2017/18. Det här blir första gången som den rutinerade norrlänningen tränar ett lag på den här nivån och det ska bli väldigt intressant att se vad han kan åstakomma ute på ön. Rykten gör gällande att hans stora kontaktnät kommer komma till användning... 
 
Hur tror du det kommer gå för Visby/Roma under Särkijärvis ledning? 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner! 
1
Hej

Bättre än tidigare, Kvalserien Ja! Spännande och se hur genomslaget blir för regeländringarna för den ekonomiska dopingen som pågår i Hockeyettan.