Poängkungen om flytten till Tranås: "Ser verkligen fram emot att komma dit"

Tranås lagbygge fortsätter att ta form. Vi har tagit ett snack med lagets senaste nyförvärv. 
 
Den gångna säsongen fanns det lag som inte riktigt lyckades leva upp till förväntningarna, Troja/Ljungby hade något av ett mellanår och KRIF nådde sin toppform innan det gällde som mest. Samtidigt fanns det några lag som överraskade på ett positivt sätt och Tranås var utan tvekan ett av dem lagen. Tranorna från Lennart Hylands hemstad tog sig hela vägen till den allsvenska kvalserien där de lyckades placera som fyra. Därmed var man näst bäst av alla lag i Hockeyettan. Bara Kristianstad lyckades bättre. 
 
Nu har klubben inlett arbetet inför den kommande säsongen och under gårdagen gick de ut med nyheten att Sean Mcgovern kommer ansluta till laget. Kanadensaren kommer senast från spel i Hockeytvåan med Åmål och det var flera klubbar som var ute efter forwarden som tillslut valde Tranås. Vi har tagit ett snack med forwarden för att se hur det kommer sig att han valde just Tranås och hur han ser på succésäsongen i Åmål där han stod för 70 poäng på 31 matcher. 
- Jag är väldigt glad att jag har skrivit på för Tranås, det ger mig mer motivation till träningen under sommaren och jag ser verkligen fram emot att komma dit i September, säger forwarden till bloggen. 
 
Hur bra koll har du på Hockeyettan och ditt nya lag? 
- Jag har pratat med några lagkamrater i Åmål och i tränarteamet, och så gjorde jag lite research på ligan innan jag tog beslutet. Jag vet hur stark den södra serien är och jag ville spela mot det bästa motståndet. Jag har hört om hur passionerade supportrarna är och att Mr Fransson driver klubben på ett väldigt proffsigt sätt. Laget börjar ta form på ett bra sätt och jag ser verkligen fram emot att komma dit och spela i det svarta och gula. 
 
Mcgovern har producerat många poäng under stora delar av sin karriär. Bland annat i den franska andraligan. 
 
Det har varit mer än en klubb som varit ute efter dig till nästa säsong, har du känt att det varit mycket snack kring dig? 
- Jag hade flera bra alternativ till nästa säsong och det känns alltid bra att folk vill ha en. Jag är glad att den proceduren är över så att jag kan förbereda mig inför säsongen och Tranås. 
 
Den gångna säsongen spelade du i Åmål, hur skulle du summera din tid där? 
- Jag älskade min tid i Åmål, det var ett jättebra ställe för min utveckling och jag kan inte tacka Mikael och Zoran nog för att de tog dit mig. Laget välkomnade mig med öppna armar och gjorde flytten dit väldigt enkel. Jag fick några riktigt bra vänner och kommer alltid uppskatta min tid i Åmål. 
 
Åmål höll till i Hockeytvåan, vad tyckte du om nivån på den serien? 
- Jag tror att Hockeyettan blir ett steg uppåt men det fanns några riktigt bra spelare i Hockeytvåan, min tid där hjälpte mig verkligen inför den kommande säsongen.  
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
- Jag skulle beskriva mig som en spelare som har en bra snabbhet och skridskoåkning, vilket jag använder till min fördel i offensiv zon. Jag jobbar hårt i alla zoner och vill verkligen ge allt när jag är ute på isen. 
 
Att flytta till andra sidan Atlanten är ett stort steg, vad gjorde att du lämnade Kanada för att spela i Europa för ett par säsonger sedan? 
- Jag lämnade Kanada för att komma längre i min karriär, jag kände att det skulle bli bästa stället för mig att utvecklas och samtidigt få resa och se några av de vackraste platserna i världen. Jag är väldigt glad att jag tog beslutet och gillar verkligen den europeiska livsstilen. Det är alltid tufft att lämna vänner och familj men det har helt klart varit värt det hittills. 
 
Innan du kom till Sverige spelade du i Tyskland och Frankrike, var tyckte du det var bäst att spela och leva? 
- Jag gillade både Tyskland och Frankrike men Sverige har varit mest likt Kanada och det har varit mitt favoritställe att både spela och leva.
 
Innan du flyttade till Tyskland spenderade du fyra år med att spela collegehockey, hur ser du tillbaka på din tid på St Lawrence University? 
- Mina fyra år på St Lawrence var de bästa fyra åren i mitt liv. Jag fick några livslånga vänner och håller kontakt med många killar från laget. Jag spelade i ett riktigt bra lag med många bra spelare. Ett bra minne från den tiden var när vi vann mot våra rivaler i förlängningen under ett slutspel, publiken var så högljudd och att få fira tillsammans med spelarna i min sista hemmamatch var något som jag aldrig kommer att glömma. 
 
Har du hunnit sätta upp några personliga mål inför säsongen som väntar? 
- Mitt mål med säsongen är att hjälpa Tranås att vinna ligan och försöka ta steget upp. Jag tänker inte så mycket på personliga mål, det handlar bara om att vinna och spela så bra som jag kan. 
 
 
FAKTA: Sean Mcgovern 
Ålder: 25 år 
Längd/Vikt: 180cm/86kg
Position: Forward
Statistik 2018/19: 31 matcher, 70 poäng (35+35), 16 utvisningsminuter (Åmål, Hockeytvåan)
 
Tranås lagbygge inför säsongen 2019/20 
Målvakter - 
Backar - Albin Torstensson, Oscar Karlsson (NY), Jacob Olbing 
Forwards - Ivar Arnesson, André Astley, Petter Eklöf (NY), Pontus Eklöf, Eric Gustafsson, Rasmus Koskinen, Sean Mcgovern (NY), Filip Pettersson, Max Rapp, Lukas Isaksson (NY), Anders Skoog
 
Tror ni att Tranås blir att räkna med även nästa säsong? 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!