Stjärnan om sin återkomst till Mörrum: "Är sjukt glad att vara tillbaka"

Mörrum har varit en av Hockeyettans mest omtalade klubbar under våren. Mycket tack vare en stjärnas återkomst till bygden. 
 
Tänker man Hockeyettan och Blekinge så tänker man numera oftast på KRIF men för några år sedan fanns det ett annat lag som dominerade i landskaper. Mörrum är en liten stad som har en rik historia när det kommer till hockey, mängder av storspelare har varit i klubben och mellan 2000-2005 höll laget faktiskt till i Hockeyallsvenskan där det som bäst blev en femteplats (02/03). På senare år har det dock gått betydligt tyngre, 2016 föll laget ner till division 2 men inför den gångna säsongen tog sig laget tillbaka till Hockeyettan och nu börjar klubben blicka framåt. Och uppåt. 
 
I vintras blev det "bara" en niondeplats i grundserien men laget undvek negativt kval och nu verkar man göra något av en kraftsamling för att höja sig ett par nivåer. Så sent som igår värvades Vimmerbys målvakt Jonathan Stålberg in men den största värvningen är utan tvekan den i form av Marcus Paulsson som lämnar Hockeyallsvenskan och Karlskrona för att återvända hem till moderklubben. Vi tog ett snack med den rutinerade forwarden för att se hur det kommer sig att han väljer att komma tillbaka till Mörrum, där han inte spelat sedan säsongen 04/05. 
 
- Det var ett svårt beslut att tacka nej till KHK efter en riktigt bra säsong med mycket ansvar.. våra KHK-supportrar var fantastiska hela säsongen och vårat samarbete var grymt. Anledningen till att jag valde Mörrum är att jag vill komma hem när jag forfarande är bra. Jag vill inte vara 39-40 och vara helt slut som spelare. Jag vill göra nytta för min moderklubb och hjälpa dem uppåt. Mina känslor för Mörrum är extremt starka. Det är klubben som formade mig som människa. Folk pratar om att hockeyspelare med hjärta för klubben inte finns längre men jag har mitt hjärta i Mörrum. Jag trivs lika bra på Jössarinken som jag trivs hemma hos min familj, säger Paulsson till bloggen. 
 
Det blev 71 poäng på 141 matcher i Karlskrona för Paulsson. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Du kommer senast från tre säsonger i Karlskrona, hur skulle du summera din tid där? 
- Första säsongen var en fantastisk säsong! Jag personligen hade en skadefylld säsong, men när jag väl spelade så gick det bra. Vi hade många fina spelare i laget som Alexander Bergström, Joel kellman. Mattias Guter. Vi var en poäng från slutspel i SHL. Andra året var katastrof, vi åkte ur och jag hade en väldigt tuff säsong. Konstigt hur hockeyn fungerar. Jag var väldigt bra förbered men allt gick åt skogen. Extremt besviken och revanschsugen bestämde jag mig för att stanna ett tredje år. Förra året var ett väldigt bra år. Förväntningarna var inte höga på oss men vi gjorde en väldigt bra säsong som lag och jag personligen, hela klubben kämpade och vi kämpade tillsammans. Känns som om jag avslutade med flaggan i topp och fick en revansch. Kommer sakna KHK extremt mycket men är ju sjukt glad att vara tillbaka i Mörrum där allt började. 
 
Senast du spelade i Mörrum höll laget till i allsvenskan, vad har du för minnen från den tiden? 
Blev utlånad från Malmö till Mörrum 2004 och jag kommer ihåg min första match. 1500 på läktaren och jag avgjorde matchen sent mot Troja. Fantastiskt minne! Jag har min farbror som kör ismaskinen på Jössarinken. Det spelar ingen roll hur de går, jag har familjen med mig och runt mig hela tiden. Stöttningen finns där dygnet runt. 
 
Du har många säsonger i SHL bakom dig och har även testat på spel utomlands, har du några speciella ögonblick som du blickar tillbaka på med extra stor glädje? 
Mina två SM-guld med FBK står ju högt, samt mina landskamper med Tre Kronor. Gjorde min första landskamp som 29-åring . Vann ju guld med Davos i NLA, vann måligan första året i Schweiz. Det finns lite grejer som jag är stolt över, men har även varit med om mycket motgångar vilket var jobbigt när det hände men har stärkt en också. 
 
Förväntningarna kommer förmodligen vara skyhöga på dig inför säsongen som väntar, hur känns det att vissa ser dig som en frälsare? 
Ja, förväntningarna kommer var skyhöga, men jag kan inte spela hockey på egen hand utan jag måste hitta kemi med lagkamrater.  Men jag kommer inte göra folk besvikna, jag har mycket hockey kvar i mig. Gjorde nästan 40 poäng i hockeyallsvenskan och känner mig sjukt fräsch, jag älskar att träna och är supertaggad för att spela i min moderklubb. 
 
Du har skrivit på ett långt kontrakt, hur hoppas du att de kommande åren kommer se ut för dig och laget? 
Hoppas ju såklart på att vi kan utmana topplagen, sen får vi se vart allt leder. Det krävs otroligt mycket av hela laget om vi ska ta oss uppåt i seriesystemet. 
 
 
 
FAKTA: Marcus Paulsson
Ålder: 35 år
Längd/Vikt: 187cm/93kg
Position: Forward
Moderklubb: Mörrums GoIS 
Statistik 2018/19: 55 matcher, 38 poäng (20+18), 14 utvisningsminuter (Karlskrona, Hockeyallsvenskan)
Meriter: 9 A-landskamper, 2 SM-Guld, Ligamästare i Schweiz, Skyttekung i Schweiz, Skyttekung i Hockeyallsvenskan. 
 
 
Mörrums lagbygge hittills 2019/20 
Målvakter - Jonathan Stålberg (NY)
Backar - Victor Lilja, Linus Björk, Emil Claesson (NY)
Forwards - Hannes Gustavsson, Khalid Ibrahim, Adam Ingvarsson, Tom Mäkitalo, Hampus Henriksson (NY), Andreas Silfverberg, Marcus Paulsson (NY)
 
Tror ni att Mörrum blir ett lag att räkna med nästa säsong? 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner! 
1
Anonym

Ja Mörrum kommer att vara topplag