Almtuna förstärker offensiven - "Ett perfekt läge för mig"

Vi har tagit ett snack med Uppsalalagets senaste värvning. 
 
Almtunas lagbygge har börjat ta fart på allvar den senaste tiden, i maj månad värvade man bland annat in talangen David Karlström från AIK och under gårdagen presenterades ytterligare en lovande spelare som man hoppas ska ge extra styrka till det offensiva spelet. In kommer Martin Mellberg som återvänder till svensk hockey efter att ha spenderat flera år på andra sidan Atlanten. 
Almtuna är ett lag i Allsvenskan som har höga ambitioner, liksom Uppsala som idrottsstad i helhet. Jag märkte direkt från mitt första samtal med Robert Kimby att klubben har bra målsättningar, och att det var perfekt läge för mig att få vara med på resan. Jag är uppvuxen i Täby norr om Stockholm så det är också nära till familj och vänner, vilket känns bra nu efter att ha varit på andra sidan atlanten i 5 år, säger forwarden till bloggen. 
 
 Totalt blev det 91 poäng på 149 matcher i Collegeligan NCAA. 
 
Senast du spelade i Sverige var det i Timrå, vad minns du från din allsvenska debut med laget? 
Första gången jag fick ta på mig A-lagströjan i Timrå var säsongen 13-14, vi spelade hemma mot just Almtuna. Matchen gick till övertid och jag hade inte gjort ett byte än, men då frågade Ante Karlsson mig på bänken om jag ville in och spela, vilket jag såklart ville. Matchen avgjordes tyvärr innan jag hann få göra ett byte. 
 
I vintras stod du för ett nytt personlig poängrekord i Collegeligan, är du nöjd med hur säsongen blev?
- Vi hade som lag avslutat starkt och vunnit grundserien, vi var redo för slutspel och för att försvara vår titel i Atlantic Hockey, så det var trist att det inte blev något slutspel. Min produktion gick väl hand i hand med lagets framgång, när vi som lag spelade bra då trillade även poängen in – vi hade dock en växel till att få visa upp i slutspelet så det känns tråkigt såhär i efterhand. 
 
Fem år i ett annat land kan påverka en mycket, har du förändrat ditt sätt att spela på något sätt sedan du senast spelade i Sverige? 
- Jag är bättre i spelet framför mål, där jag har utgått ifrån i mitt offensiva spel mer än att åka omkring i hörnorna, tack vare det har jag gjort lite fler enkla mål som styrningar och returmål. Jag tycker också att jag lärt mig ta lite snabbare beslut med pucken och spela lite rakare, och så har jag blivit bättre i försvarszon och tagit mer ansvar.
 
I början av året slog Corona till med full kraft, hur påverkades säsongen för er i AIC?
- Ena dagen förberedde vi oss för att möta Bentley University i andra rundan av slutspel (vi hade fått stå över första rundan eftersom vi vann serien), sedan dagen efter vaknade vi upp och var förbjudna att åka till rinken – sedan några timmar stängdes hela ligan ner. Så det hände fort. 
 
En av de största snackisarna just nu är "black lives matter", har du stött på några orättvisor under dina år i USA?
- Vi hade ett väldigt diversifierat campus med studenter från alla möjliga bakgrunder. Vi alla umgicks mycket och hade lektioner tillsammans så vi hade aldrig några sådana bekymmer på campus. 
 
Hur mycket har du följt svensk hockey medan du bodde i Nordamerika?
- Jag har tittat på en hel del matcher faktiskt, framför allt för att hålla lite koll på gamla medspelare och bekanta. Matcherna har då gått på morgonen för mig så det har varit perfekt uppladdning på en matchdag. 
 
Det finns kanske en del supportrar till Almtuna som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig på och utanför isen?
- På isen är jag främst en speluppläggare. Jag ser isen ganska bra och gillar att hitta medspelare i bra lägen. Utanför isen skulle jag säga att jag är en rätt så lugn och sansad kille med många intressen förutom hockeyn. 
 
FAKTA: Martin Mellberg 
Ålder: 24 år 
Längd/Vikt: 185cm/90kg
Position: forward
Moderklubb: Enebybergs IF
Statistik 19/20: 34 matcher, 28 poäng (9+19), 19 utvisningsminuter
Meriter: U16-SM Guld, NCAA-mästare (AHA), 6 allsvenska matcher, spel i TV-Pucken 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök på Sporatun Sports hemsida, de är bloggens senaste samarbetspartner! 
1
pink pussycat honey

I think the admin of this website is truly working hard for his site,
since here every information is quality based data.