Målvakten flyttar norrut - "De har en tydlig ambition"

Vi inleder veckan med en rykande färsk intervju. 
 
För varje dag som går kommer säsongen 20/21 allt närmare och det betyder att lag i alla olika serier behöver höja tempot. Boden är ett av lagen som ändå kommit en bra bit på sitt lagbygge, ett gäng spelare har förlängt sina kontrakt och under helgens fullbordades målvaktsparet i och med att Victor Johnson skrev på för klubben. Vi tog ett snack med 27-åringen, som senast kommer från spel i Tranås, för att varför han väljer att flytta norrut. 
Valet föll på Boden då de har en tydlig ambition om spel i Allsvenskan nästa säsong och den resan vill jag vara med på, säger målvakten till bloggen. 
 
Johnson stod i fem av matcherna när Tranås kvalade till Hockeyallsvenskan våren 2019. 
Foto: Alexander Viktorson 
 
Tidigare har du hållit dig inom en ganska liten radie, hur känns det att flytta så pass långt norrut? 
- Det känns lite som ett äventyr och ska bli kul att få komma till en helt ny miljö. Jag var uppe i Boden förra helgen och kollade runt lite och fick uppfattningen att jag skulle kunna trivas där. 
 
Det blev sex säsonger i Tranås, vad tar du med dig för minnen från din tid i klubben? 
Jag tar med mig många fina minnen från Tranås och TAIF. Hela resan jag har fått vara med på, då jag tycker att klubben gjort framsteg för varje år som gått. Ett minne som jag kommer ta med mig lite extra är kvalserien till Allsvenskan säsongen 18/19. 
 
Utan att säga för mycket, stod det mellan Boden och Tranås eller fanns det även andra alternativ för dig? 
Det stod mellan Boden och Tranås och det var ett tufft beslut, men till slut kände jag att det upplägg Boden presenterade kändes riktigt spännande. 
 
Nu kommer du bilda målvaktspar med David Otter, hur ser du på konkurrensen mellan stolparna? 
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har så bra koll på David sedan tidigare, så det ska bli kul med en helt ny bekantskap och jag tror att vi kommer ha en bra fight om förstaspaden i vinter. 
 
Många spelare på den här nivån har jobb vid sidan av, hur kommer det se ut för dig i och med flytten? 
Jag siktar på att jobba heltid eller i alla fall nästintill heltid vid sidan av hockeyn. Jag har gjort det under alla mina år i Tranås, så det är det jag är van vid. 
 
Utifrån sett känns det som du, efter flera bra säsonger, börjar närma dig en allsvensk nivå, hur ser du själv på chansen att få spela i den serien? 
Det känns som jag är där och nosar och många målvakter jag mött genom åren visar att de håller bra nivå även i Allsvenskan, så jag hoppas ju såklart att chansen dyker upp. Men det är stenhård konkurrens för målvakter som siktar uppåt, så det känns som man ska ha lite flyt också. 
 
FAKTA: Victor Johnson 
Ålder: 27 år
Längd/Vikt: 185cm/79kg
Position: målvakt
Moderklubb: Motala AIF
Statistik 19/20: 20 matcher, 91.4% (Grundserie+alletta), 7 matcher, 94.9% (Playoff) 
 
 
 
Om ni inte redan visste det så finns bloggen även på patreon, där kan man stötta bloggen och samtidigt ta del av texter som inte kommer upp här. Dessutom är chansen större att det kommer texter om det laget man följer, om man är med och stöttar bloggen. Varje litet bidrag är uppskattat och kan hålla bloggen levande även i fortsättningen.  Det skulle betyda jättemycket för mig. 
https://www.patreon.com/user?u=10903975