Backen om flytten till Karlskrona - "Mycket talar för oss"

Vi rundar av helgen med att ta ett snack med ett av nyförvärven hos Karlskrona. 
 
Den gångna säsongen blev ett steg bakåt för Karlskrona, dels för att laget gick från en sjunde till elfteplats i den allsvenska tabellen men även att de ekonomiska problem tillslut resulterade i en degradering. Trots en hel del protester flyttades KHK ner till Hockeyettans södra serie (som ser ut att kunna bli ett riktigt getingbo) och i samma stund lämnade en hel del spelare. 
 
Det har gjort att klubben behövt värva många nya spelare och idag har vi tagit ett snack med en av dem, nämligen Alexis Binner. Backen kommer senast från AIK men inledde den gångna säsongen i Västervik där han var en av lagets främsta spelare. 
 
Om vi börjar med det mest aktuella - hur tyckte du att fredagens match mot Kristianstad (förlust med 0-4) var? 
Matchen mot KIK gick väl lite som förväntat utifrån hur vi skulle spela. Dem har varit på is sedan förste augusti och spelade sin fjärde match, vi hade tre träningar i oss och inte ens hunnit gå igenom powerplay och boxplay där det också small för KIK. Sen att vi egentligen bara hade två kedjor med A-lagsforwards och resten juniorer gör ju att det blir svårt att få längre momentum mot ett stort starkt lag som KIK. Sen att domaren gav sexton två-minutare gjorde ju inte något bättre för flowet av matchen även om det var lika illa för båda lagen!
 
En hel del blev överraskade när det stod klart att du lämnar Hockeyallsvenskan för spel i Hockeyettan, vad lockade med just Karlskrona? 
Tror mycket var efter ett samtal med Mats (Lusth) om den rollen jag skulle få och hur han vill spela hockey, sen också den satsningen vi gör tror jag alla vill vara en del av något större. 
 
 
Binner inledde säsongen 19/20 starkt i Västervik där han noterades för tolv poäng på 27 matcher. 
Foto: Johnny Anderson 
 
 
Du kommer från din första säsong på svensk mark som senior, hur skulle du summera den? 
Väldigt lärorik iallafall. Lite upp och ner och första gången för mig att komma in i ett nytt lag mitt under en säsong samtidigt som det gick såpass tufft för laget i AIK så är det något man får ta med sig senare i karriären iallafall.  
 
Ja, efter att ha inlett säsongen i Västervik flyttade du till AIK, hur är det att byta klubb mitt under en säsong? 
Som jag svarade lite innan är det lite svårt att komma in i ett lag där alla känner varandra redan men jag har en rätt öppen personlighet så det funkade rätt bra ändå. Det svåraste vara att man kom in i ett lag som var så nere och varje dag var riktigt tung så från att man var jättetaggad på att få komma till ett nytt lag men sedan nästan på ingen tid alls komma in i en slags lag depression där allt bara blir negativt... Allt på isen och mycket runt omkring där alla bara klagar och inget går rätt var verkligen inget som var lätt iallafall. 
 
Det finns kanske en del KHK-Supportrar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv på och utanför isen? 
Jag skulle väl beskriva mig själv som en stork skridsko stark två-vägsback som vill bidra offensivt men också ta hand om försvarszonen. Utanför isen är jag väldigt social och gillar att skämta mycket och försöka ha så kul som möjligt, är inte den blyga typen iallafall!  
 
Nu har det gått ungefär två veckor sedan du blev klar för Karlskrona, hur har din första tid i klubben varit? 
Riktigt bra, hittills  är allt sjukt proffsigt runt omkring, från Miro (Zalar) vår fystränare till tränarna och materialarna till faciliteterna allt är verkligen top class och jag trivs jättebra! 
 
2014-19 spenderades på andra sidan Atlanten, hur ser du tillbaka på den tiden? 
- Jag flyttade när jag var femton och när jag ser tillbaka på det och jämför med 15-åriga Alexis idag känns det helt galet att jag gjorde den flytten. Det var väldigt roliga år där borta som gynnat mig både på och utanför isen. 
 
Var det svårt att anpassa sig till det "svenska spelet" jämfört med hur det var i Collegeligan?
 - Det var ju lite av en anpassningsperiod sjävklart, det är liten rink där borta och är mycket mer fysiskt, speciellt i college men tycker det har gått rätt bra ändå. 
 
Många kommer ha ganska höga krav på Karlskrona med tanke på att ni kommer från en högre serie, hur trivs du med att spela med lite extra press på dig och ditt lag? 
Jag tror pressen vi har på oss själva är nästan högre, så det är något jag trivs med. Att vara medelmåttig eller inte spela till full kapacitet är inget jag trivs bättre med om vi säger så.  
 
Vad tycker du talar för att vi får se KHK långt fram i säsongen när det vankas playoff och kval? 
Laget vi har byggt upp hittills är ju väldigt starkt med tanke på de spelarna som stannat med klubben nu i denna flytt till ettan. Sedan de nya spelarna som vi fått in samt ett utrymme för senare under säsong att spetsvärva någon/några till tycker jag talar mycket för oss, samt att vi har det så bra runt omkring som jag sa förut med tränarna och all personal. 
 
 
 
FAKTA: Alexis Binner
Ålder: 21 år
Längd/Vikt: 191cm/95kg
Position: back
Moderklubb: Stocksunds IF
Statistik 19/20: 27 matcher, 12 poäng (3+9), 6 utvisningsminuter (Västervik)
23 matcher, 5 poäng (2+3), 16 utvisningsminuter (AIK)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stort tack till Sporatun Sports som är bloggens samarbetspartner. Är du intresserad av att ha reklam på bloggen och nå ut till flera tusen varje månad? Skriv till vår facebooksida så löser vi det!