Hockeyettans ålderman inför säsongen - "Jag brinner för det här"

Vi inleder helgen med att ta ett snack med en av Hockeyettans största profiler. 
 
Under sommaren har ett flertal rutinerade spelare skrivit på för lag i Hockeyettan, bland annat Hanhals och SK Lejon har värvat in erfarenhet så det räcker och blir över men seriens ålderman håller till i den östra serien. Efter att ha gjort seniordebut redan första halvan av 90-talet har klubbar som Almtuna, Skellefteå och Hammarby avverkats men sedan 2016 är det Vallentuna som gäller för Andreas Paulsson, seriens piggaste (och enda) 44-åring. 
 
Snart är det dags för serien att dra igång, hur känns formen för egen del? 
Den känns helt okej, har tränat rätt hårt från februari så nu e det nog dags att släppa lite på fysen inför seriestarten. 
 
Hur tycker du att laget presterat hittills under försäsongen? 
Inte tillräckligt bra, har varit för mycket upp och ner, tränarna har varit tydliga med hur dom vill att vi ska spela men vi spelare måste göra det hela tiden och inte delar av matcher eller träningar. Men vi har lite tid på oss nu inför premiären att skärpa oss. 
 
Ni har fått in många rutinerade spelare under sommaren, hur känns det att det blivit lite mer fokus på laget? 
Det är ju kul så klart, samtidigt som pressen ökar enormt men det är nånting man måste gilla och kunna hantera. 
 
 
 
 
 
Väsby, laget du spelade i innan Vallentuna, har som bekant tagit steget upp till Hockeyallsvenskan - vad tror du om deras chanser där?
Klart det kommer bli tufft men sportchefen Tom Tärnström har gjort ett jävla superjobb att fått ihop en bra trupp och det är möjligt att dom klarar sig kvar. 
 
Om statistiken stämmer gjorde du seniordebut redan säsongen 93/94, vad minns du från den första tiden som senior? 
Att det var jäkligt spännande och att man kände att man vill visa sig värdig att få spela med A-laget. Sen var det grymt kul och spela och träna med äldre spelare. Väsbys dåvarande lagkapten Peter Lundström hjälpte mig jäkligt mycket. 
 
Du har gjort mängder av säsonger i Hockeyettan men även tio i Hockeyallsvenskan, har du några speciella minnen från dina år i den serien? 
Jag har nästan bara positiva saker och känslor från dom åren. Mest och helst minns jag människor jag träffat, Leif Boork och Daniel Broberg som var mina tränare i Bajen under några år. Avancemanget till SHL med Skellefteå var häftigt och måste med på listan, även om jag personligen gjorde min sämsta "sässe" det året. De två åren med tränarna Jonas Rönnqvist och Bert Robertsson i Almtuna som var fantastiska. Finns så många fler man vill nämna egentligen. 
 
Det är ingen hemlighet att du är äldst i Hockeyettan, vad har gjort att du fortsatt spela så pass länge? 
- Två saker främst. Dels att jag brinner för det här, jag känner mig alltid motiverad, sen att jag tränar så att kroppen håller sig skadefri även om jag opererat ett knä och har ont då då så känns kroppen bra på det stora hela. 
 
Numera har du din son som lagkamrat, det måste kännas speciellt? 
Ja, en höjdpunkt i karriären. Dock blir pressen på oss extremt stor att vara bra, det får inte bara bli en grej som ser bra och kul ut på en lineup utan vi måste verkligen leverera för annars kommer det ifrågasättas, men samma sak här så är det nån man måste gilla. 
 
Har du några personliga mål med den här säsongen? 
Ja, personligen så vill jag göra lika mycket poäng som förra "sässen" men vi får se hur min roll i laget blir i år men det är ett mål jag vill nå.  
 
För några år sedan gjorde du en säsong som tränare i Väsby, är det något som du vill göra igen den dagen karriären som spelare är över? 
Mycket tveksamt faktiskt. Där och då trodde jag det var min framtid men inte längre.  
 
Vallentuna har som sagt var satsat rätt hårt inför säsongen, vad tror du om chanserna till en bra säsong? 
Det är klart jag tror det blir en kul sässe, sen är Östra en riktigt tuff serie i år, nästan alla lag är betydligt bättre i år en förra, men som delmål är allettan det första målet och det vi fokuserar vi på först. 
 
 
FAKTA: Andreas Paulsson
Ålder: 44 år
Längd/vikt: 188cm/87kg
Position: forward
Moderklubb: Väsby IK
Statistik 19/20: 39 matcher, 31 poäng (15+16), 18 utvisningsminuter (Vallentuna, Hockeyettan)
Meriter: Avancemang till Elitserien, Avancemang till division1, två gånger poängkung i Hockeyallsvenskan, 444 Hockeyallsvenska matcher, 305 matcher i Hockeyettan. 
 
 
 
 
 
 
Stort tack till Sporatun sports som är vår samarbetspartner! Vill du också stötta bloggen och samtidigt nå ut till tusentals varje månad? Skicka ett meddelande till vår facebooksida så löser vi det!