Backlöfte till Hockeyettan

Boden förstärker truppen med en lovande spelare. 
 
Uppe i norr har det sett ut som att Boden varit mer eller mindre klara med sitt lagbygge så det var därför lite överraskande när de under dagen gick ut med värvningen av Alfons Malmström som ansluter från HV71's organisation. Backen kommer senast från spel i Jönköpingsklubbens J20-lag där han noterades för tretton poäng på 40 matcher och nu ska 20-åringen göra sin första säsong på seniornivå. Värt att notera är att Malmström har några matcher i juniorlandslaget på meritlistan men även att han blivit NHL-draftad, det skedde sommaren 2016 då Detroit valde honom i fjärde rundan. Jag passade på att ta ett snack med backen för att se hur tankarna gick innan flytten går till Boden.
 
 
 
Idag står det klart att du ska spendera den kommande säsongen uppe i Boden, hur känns det nu när det blivit officiellt? 
- Jo de känns mycket bra, är ju bördig från Övertorneå så de känns skönt att komma upp till Norrbotten igen. 
 
Hur pass bra koll har du på klubben sedan tidigare? 
- Har ju följt Boden lite under förra säsongen då jag har barndomskompisar från Övertorneå som lirar där, (Jesper ylivainio och Anton Toolanen). Sen vet jag att dom tidigare har varit ett väldigt framgångsrikt lag, och nu vill ta steget upp igen, vilket låter mycket bra. 
 
Du kommer senast från spel i HV71's J20, hur skulle du summera din tid där? 
- Min tid i HV71 har varit en rolig och lärorik tid, är inte så nöjd med min gånga säsong då jag haft en ryggskada som hindra mig från spel och träning i tolv veckor, men har lärt mig oerhört mycket.  
 
Du är en av ganska få spelare i serien som är draftad, hur minns du tillbaka på den händelsen? 
- Draften var en jäkligt häftig upplevelse som är svår och beskriva, tiden efter de har varit lite svår och de kanske inte har gått som jag har tänkt, fick ett diskbråck för tre år sedan som har hållt tillbaka mig från träning och match och har kanske inte fått den utvecklingen jag velat, men denna sommar så har jag tränat med Joakim Dettner från stac academy, och han har hjälp mig oerhört mycket! 
 
Det finns säkerligen en hel del supportrar uppe i Boden som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv, på och utanför isen? 
- En skridskostark tvåvägsback med ett bra första pass och som spelar för laget. Utanför isen är jag en lugn person som gillar att se nya saker och uppleva nya saker med min flickvän. 
 
FAKTA: Alfons Malmström
Ålder: 20 år
Längd/Vikt: 189cm/86kg
Position: back
Moderklubb: Övertorneå HF
Statistik 2017/18: 40 matcher, 13 poäng (2+11), 42 utvisningsminuter (HV71 J20)
Meriter: 13 juniorlandskamper, J20-SM Guld, spel i TV-Pucken.