"Kan bli ruskigt farliga"

Vi fortsätter med att ta tempen på spelare runt om i Hockeyettan. 
 
Under gårdagen tog vi ett litet snack med en av spelarna i Hudiksvall men den här gången tar vi oss till den västra serien, närmare bestämt Mariestad. Den klassiska klubben kommer från en säsong där man blandade högt och lågt innan Västerås tillslut blev en för svår motståndare i playoffspelets andra runda. Under våren och sommaren har spelare lämnat och anlänt till Skaraborg, en av dem är Alexander Anderberg som lämnat Stockholm och Huddinge för spel i Katrinhallen. Jag tog ett snack med backen för att se hur tankarna går inför säsongen. 
 
Om vi börjar med det mest aktuella så har ni precis spelat cup, hur skulle du summera er insats där? 
Såklart långt ifrån godkänt, vi gör enbart tre mål på tre matcher. Vi måste upp på 3-4 mål per match om vi ska ge oss själva chansen att vinna. Vi har tillräckligt bra målvakter för att vi ska vinna om vi gör tre-fyra per match. Sen ska vi träna lite mer på spelet utan puck, vi har som bekant en ny tränare och vi har inte hunnit gå igenom allt ännu. 
 
Nu är det några månader sedan du skrev på för Mariestad, hur har din första tid i klubben varit? 
Min första tid i klubben har varit väldigt bra! Allt har fallit på plats bra och laget/förening har välkomnat en på bästa sätt. Så kan bara snacka gott om min första tid här i Mariestad. 
 
Trots att du tog ett steg ner i seriesystemet så känns det som du tog kliv framåt under din tid i Huddinge, är det något du håller med om? 
Jo men det håller jag med om. Framförallt så har jag mogna i mitt hockeytänkande tror jag. Det är en större omställning än vad folk tror från J20-hockey till A-lagshockey. Sedan fick jag förtroende i Huddinge och då växer man som spelare men även får erfarenhet. 
 
 Anderberg stod för 26 poäng på 53 matcher i Huddingetröjan. 
Foto: Peter Scott 
 
Tidigare har du testats lite i SHL men även spelat allsvensk hockey, hur skulle du summera tiden i Vita Hästen?  
Min tid i Vita Hästen var en väldigt tung period i karriären på alla plan. Hockeyn funkade inte som man ville eller hade tänkt och när hockeyn är ens allt så mår man inte bra som människa heller. Jag är glad att jag bodde ihop med Emil Eriksson då han är en väldigt nära vän till mig och var det redan innan vi flyttade till Norrköping så jag har mycket att tacka honom att man inte bröt ihop helt. 
 
Nu har säsongen knappt börjat än men har du hunnit få någon känsla över vilken roll du kommer ha i laget? 
Jag hoppas att jag kommer få en betydande och bärande roll. Jag känner mig redo att vara en ledande spelare. Sen ska du ju leverera och förtjäna din istid/roll. 
 
I den östra serien saknades det egentligen riktigt heta möten, hur känns det att nu få spela ett av Hockeyettans hetaste derbyn mot Skövde? 
Jo det saknas ju tyvärr riktiga hatmöten i östra serien. En liten touch av det blir det i möten mot Visby/Roma och även en touch av det mot Hudiksvall. Men ingenting mot vad det är mellan BOIS-Skövde vad jag fattat. Så jag ser fram emot seriepremiären och få uppleva det själv. 
 
Förra säsongen åkte Mariestad ut i playoff 2 mot Västerås, vad tror du om era chanser att kunna vara med och nosa på en plats till kvalserien även den här säsongen? 
Jag tror att vi har väldigt goda chanser att nå kvalserien. Håller vi oss skadefria och spelar ihop oss lite mer så kan vi bli ruskigt farliga tror jag. Kan enbart jämföra med förra året då hela laget var fullt av skills men kanske inte den där riktiga gruppkänslan och drivet i gruppen. I Mariestad är det nästan tvärt om. Självklart finns det flera med skills i Mariestad också men framförallt en jäkla driv i gruppen och en riktig laganda. Ett lag som kommer vara tunga att möta i en kvalserie då det verkligen gäller allt. Tror alla i Mariestad skulle ta ett skott i ansikte för laget! En väldigt häftig känsla faktiskt.  
 
 
Mariestads spelar sin nästa match onsdagen den femte september mot HC Dalen.