Backen om flytten till AIK: "helt fantastiskt att få spela i AIK igen"

Ikväll rundas den allsvenska säsongen av med de sista kvalmatcherna men det finns fortfarande klubbar som siktar framåt. 
 
Det finns några lag i Hockeyallsvenskan som känner sig besvikna med hur säsongen varit. Ett av dem är utan tvekan AIK, trots att de faktiskt vann grundserien. Efter en imponerande första del av säsongen föll laget i den allsvenska finalen och sedan blev det förlust även mot Leksand som kom från slutspelsserien. Säsongen tog därmed slut och nu blickar man framåt, Jussi Salo är klar som ny huvudtränare och i dagarna har man även värvat spelare. Senast in är Ricard Blidstrand och vi har tagit ett snack med backen som vänder hem till Stockholm för första gången sedan säsongen 09/10 då han spelade i klubbens J20-lag. AIK är dessutom hans moderklubb.  
 
Blidstrand byter Nobelhallen mot Hovet. 
 
För ett par dagar sedan så gick AIK ut med att du ska spela med dem nästa säsong, hur känns det att återvända till klubben där allt startade? 
Det känns helt fantastiskt att få spela i AIK igen. Mycket har hänt sen sist men jag har ändå följt laget nog. Man har hunnit gå upp i elitserien, åkt ur SHL och varit nära att gå upp igen några gånger. Tyvärr så gick det åt skogen nu senast, men det kommer snart en ny chans. 
 
Du kommer senast från tre säsonger i BIK Karlskoga, hur skulle du summera din tid där? 
Det har varit en jäkligt rolig tid i Karlskoga, och väldigt lärorik. Jag var med då man gjorde både sin bästa och sämsta säsong, häftigt på båda sätt men jag är ändå mest stolt över den säsongen då vi klarade oss från kval i den sista omgången. Vi var helt uträknade vid jul, men ryckte upp oss rejält. 
 
Hur dags började AIK visa intresse för dig, var det alltid givet att lämna Nobelhallen efter säsongen? 
AIK har alltid mer eller mindre varit aktuellt, men det kändes bara rätt nu helt enkelt. När säsongen tog slut så hade jag ett bra snack med Gozzi och det känns helt rätt med nya utmaningar. 
 
Det finns kanske en del svartgula supportrar som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
För min storlek så är jag rätt bra på rören. Jag har min styrka i defensiven, men gillar att vara med och spela i anfallszon. Jag har ett farligt skott men skjuter för sällan. Jag vill vara stabil, en spelare som tränaren alltid kan lita på oavsett situation.
 
2010-12 spenderades i Nordamerika, har du några speciella minnen från din tid i WHL?
Jag har väldigt mycket minnen från min tid i Nordamerika, så det är svårt att välja något speciellt. Kanske den gången vi spelade utomhus mot Calgary inför ca 30 000 personer. Överlag så var det bra tryck på matcherna. 
 
Efter tiden i WHL hamnade du i Hockeyettan där det blev några säsonger, kändes det långt bort att få chansen i allsvenskan? 
Visionen var hela tiden att ta KRIF till allsvenskan, det kändes som att det var bästa vägen till allsvenskan. Sen såg man ju hela tiden spelare som gick från ettan till hockeyallsvenskan, så jag vet inte om det kändes så långt bort. Jag är väldigt glad över att Torsten Yngvesson gav mig chansen att få komma till BIK.  
 
Nu är det några veckor sedan säsongen tog slut för din del, hur kommer du spenderas tiden fram tills försäsongsträningen drar igång? 
Semestern är snart slut då vi drar igång och tränar den 23e. Men jag har varit i Berlin med laget, träffat vänner och familj i Stockholm, och just nu är jag hos min flickvän i Ronneby. Det blir väldigt lugnt och mycket fiske. Skönt med lite miljöombyte. 
 
 
 
FAKTA: Ricard Blidstrand
Ålder: 26 år 
Längd/Vikt: 189cm/95kg
Position: back
Moderklubb: AIK
Statistik 2018/19: 54 matcher, 13 poäng (4+9), 12 utvisningsminuter
Meriter: J18 SM-guld, 14 juniorlandskamper. 
 
AIK:s lagbygge 2019/20
Målvakter: Johannes Jönsson, August Hedlund 
Backar: Johan Larsson, Henrik Nilsson, Joakim Lilliehöök, Ricard Blidstrand
Forwards: Sam Marklund, Kim Tallberg, Jacob Dahlström, Lukas Macklin 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök på Titans, som är bloggens samarbetspartner!