Talangen stannar i Hudiksvall - "trivs otroligt bra"

En av Hockeyettans mest lovande spelare väljer att stanna kvar i sin klubb ytterligare en säsong. 
 
Hockeyettan är något av en plantskola, de senaste åren har bland annat Olle Liss och Joel Persson tagit klivet från att vara riktiga doldisar till att få spela i både SHL och landslaget. Under den här säsongen har ingen gjort ett riktigt så stort kliv framåt men det har ändå funnits talangfulla spelare som fått uppmärksamhet. Forwardslöftet Lukas Söderlund gjorde så pass bra ifrån sig tillsammans med Grums att Växjö valde att värva honom och säsongen rundas därför av i SHL-klubbens J20-lag. Dessutom gick backen Max Lindroth från att inleda säsongen i Hanhals, till att spela med Tingsryd i Hockeyallsvenskan och sedan bli värvad av Linköping där nästa säsong kommer inledas. 
 
I Hudiksvall finns det också lovande spelare och för ett par dagar sedan stod det klart att målvaktstalangen Andreas Bosson väljer att stanna kvar i klubben ytterligare en säsong. Vi tog ett litet snack med 19-åringen för att se hur tankarna gick innan beslutet togs. 
- Jag tycker att de var ett ganska enkelt beslut som kändes bäst för mig. Jag känner att jag haft en bra utveckling i Hudiksvall och tror att jag kan fortsätta utvecklas här. Jag trivs även otroligt bra i både klubben och staden, så som sagt var det ett ganska enkelt beslut, säger målvakten till bloggen under måndagskvällen. 
 
Bosson spelade totalt 18 matcher i Hudiksvalls A-lag den här säsongen. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Den här säsongen var det tänkt att du skulle vara back Up till Magnus Åkerlund men du fick en hel del chanser att visa upp dig, är du nöjd med hur säsongen blev rent personligt?
Jag är väldigt nöjd med min säsong. Det blev mer speltid än jag väntat mig i A-laget och fick även en hel del matcher i J20 och division två. Så säsongen hade inte kunnat bli så mycket bättre för egen del. 
 
I kvalet stod du en hel del matcher, hur tycker du det var att spela mot allsvenska lag? 
Det var väldigt lärorikt att spela i kvalet mot lagen överlag. Men man kände att det vart snäppet svårare mot de allsvenska lagen, så det är bara att ta med sig som en erfarenhet framöver. Och nu vet jag mer vad som krävs för att ta steget upp. 
 
Trots ett lite snöpligt slut blir Hudiksvall trea av alla lag i Hockeyettan, hur är känslan i laget nu när säsongen är över? 
Känslan i laget är bra tycker jag. Jag tror att alla känner att det varit en lärorik säsong som man kan ta med sig. Jag tror även att nu när vi landat lite efter kvalserien så är nog alla nöjd med vad vi gjort denna säsong. 
 
För en tid sedan gick klubben ut med att Lars Lövblom lämnar sitt uppdrag som tränare, hur skulle du beskriva honom som person och coach? 
Jag tycker det är tråkigt att han lämnar, men samtidigt förstår jag honom. Tre år är ganska lagom tycker jag och det kan vara bra att få in en ny röst i klubben. Men jag har inget ont att säga om "Lillis". Det är ju han som trott på mig den här säsongen vilket har bidragit till en stor del av min utveckling. Så jag kommer att sakna Lillis i HHC. 
 
Glysishallen är en av seriens mest omtalade på grund av sitt kyrkliga utseende, hur tycker du det är att spela i den hallen? 
Jag tycker om att spela i Glysishallen. Jag tycker det är en väldigt fin ishall, även fast den kanske börjar få några år på nacken. Den känns ju mer och mer hemma nu när man spelat i Hudiksvall några år. 
 
Nu dröjer det ett tag innan nästa säsong drar igång, hur brukar du spendera tiden fram tills försäsongen inleds? 
Nu direkt efter säsongen så vilar jag några dagar innan jag börjar träna igen. Mest för att reflektera runt säsongen och för att vila upp mig inför en ny, tuff försäsong. Jag har även börjat jobba nu direkt efter att kvalserien tog slut. 
 
Avslutningsvis, finns det något du skulle vilja säga till alla Hudiksvallssupportrar som följt er den här säsongen? 
Jag skulle vilja tacka dem otroligt mycket! Dem är ju otroligt viktig för båden klubben och oss spelare. Jag personligen har också fått väldigt mycket stöd från folk som är och kollar på matcherna och som följer Hudik Hockey. Så ett stort tack till er, så hoppas jag verkligen att vi ses till vintern i Glysishallen! 
 
FAKTA: Andreas Bosson 
Ålder: 19 år
Längd/Vikt: 193cm/70kg
Position: Målvakt
Moderklubb: Alfta GIF
Statistik 2018/19: 9 matcher, 90.1% (grundserie+alletta), 9 matcher, 91.4% (kvalserien)
Meriter: spel i TV-pucken med Hälsingland (14/15)
 
Hudiksvalls lagbygge 2019/20
Målvakter - Magnus Åkerlund, Andreas Bosson
Backar - Henric Nordin, Simon Löf
Forwards - Alexander Pettersson 
 
 
 
 
Tror du att Hudiksvall blir ett lag att räkna med även nästa säsong? 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!