Hockeyettan: målvaktsfokus

Säsongen är fortfarande igång men det finns många spelare som redan blickar framåt mot nya utmaningar. 
 
Kvalserien till Hockeyallsvenskan börjar närma sig ett avgörande läge men de flesta av klubbarna från Hockeyettan har redan gått på semester vilket gör att man påbörjat arbetet inför nästa säsong. För ett par dagar sedan kunde ni läsa om att Kalmar har två målvakter med kontrakt men det betyder att två andra burväktare inte får förnyat kontrakt. En av dessa är den rutinerade norrmannen Robert Hestmann som fått beskedet att klubben inte är intresserade av en fortsättning. 
 
Två av Kalmars målvakter får se sig om efter nya klubbar att spela i. 
Foto: Tove Dolff 
 
Det känns en smula överraskande att Hestmann inte fått sitt kontrakt förlängt men det beror förmodligen på att han hade en del skadeproblem vilket gjorde att andra fick chansen - och tog den. 30-åringen har berättat för undertecknad att han och familjen trivs i Kalmar vilket kan tyda på att karriären ändå kommer fortsätta någonstans i trakterna. Klubbar som Vimmerby och Nybro ligger inte alltför långt bort och en resa ner mot Blekinge (tex Ronneby) tar bara drygt en timme. 
 
Hestmann kan trösta sig med att han inte är den enda målvakten som Kalmar väljer att inte förlänga med, även Nick Vilardo ser ut att få lämna klubben. Jag fick tag på kanadensaren när han var i Moskva häromdagen och då pratade vi lite om hur läget ser ut. 
- Vi har inte diskuterat framtiden så jag antar att vi går åt skilda håll. Jag är öppen för alla andra alternativ, i alla länder - Sverige inkluderat, säger målvakten till bloggen. 
 
Nu är det några veckor sedan säsongen tog slut, hur ser du tillbaka på din tid i Kalmar? 
- Jag tycker att Kalmar var en första klassens organisation, speciellt materialförvaltarna var väldigt trevliga mot mig. Det var en trevlig överraskning eftersom jag kom från Polen där förutsättningarna inte direkt var perfekta. Med det sagt önskar jag att jag fått spela fler matcher mot slutet av säsongen, men Alex (Alexander Nilsson) spelade väldigt bra. 
 
Har du något speciellt minne som du tar med dig från säsongen? 
- Det är svårt eftersom jag var där så kort tid, men jag skulle säga derbyt mot Nybro som vi vann i deras arena i februari. Jag kände att det var en vändning på säsongen, hade vi förlorat den matchen hade chansen att nå playoff varit ganska liten. Det var en härlig atmosfär i arenan och en rolig seger. 
 
Hur skulle du säga att Hockeyettan står sig jämfört med andra platser du spelat? 
- Jag tycker att Sverige behandlar sina spelare väldigt bra. Det är utan tvekan ett hockeyland och det kan man se i mer eller mindre varje klubb. Även om nivån i Polen kanske var lite högre så var förutsättningarna långt ifrån så bra som i Sverige, jag tänker på omklädningsrum, personal, såna småsaker gör skillnad. 
 
 
 
Precis som Hestmann borde Vilardo inte sakna alternativ, 22-åringen fick en riktigt bra start i Kalmar och är utan tvekan en spelare som skulle kunna ta en startplats i många andra Hockeyettanlag. Lite beroende på vad som händer i andra klubbar skulle kanadensaren mycket väl ta en plats i tex Troja-Ljungby, Nybro eller varför inte Vimmerby - som kan komma att få någon en ledig plats mellan stolparna. Den gångna säsongen har Tomas Rydén fått störst förtroende i Vimmerbymålet och 25-åringen gjorde väldigt bra ifrån sig. Jag skulle inte vara förvånad om han har allsvenska ögon på sig och då lät en flytt vara ett hett alternativ. Varför inte Oskarshamn, som ser ut att tappa Christoffer Rifalk till SHL?  
 
5 andra målvakter som kan vara aktuella för en flytt...
1 - Henrik Edström (Borlänge). Har flera fina säsonger bakom sig och har gjort sig förtjänt av en chans på en högre nivå än Hockeyettan. Varför inte spela andrafiol om Leksand spelar i Hockeyallsvenskan även nästa säsong? 
2 - Isak Mantler (Lindlöven). Efter att ha känt på seniorspel redan förra säsongen har det här varit vintern då 20-åringen fått sitt ordentliga genombrott. Skulle vara ett bra alternativ för en Hockeyettanklubb som har höga ambitioner. 
3 - Marcus Evertsson (Vännäs). Hade en del skadeproblem men höll hög klass när han kunde spela. Är fortfarande relativt ung (27) och har fortfarande flera år kvar om motivationen finns. Är tillräckligt bra för att spela i ett bättre lag. 
4 - Tim Juel (Östersund). Har storspelat flera säsonger och är, precis som Edström, en spelare som är värd att få chansen i Hockeyallsvenskan. Jag tror inte han skulle göra bort sig. Har dock ett kontrakt med Östersund som sträcker sig över nästa säsong. 
5 - Pontus Eltonius (Huddinge). Ung och lovande målvakt som gjort flera fina matcher i Huddinge den här säsongen. Det känns som att han skulle kunna vara perfekt för ett allsvenskt lag som vill ha en lovande målvakt som är redo om den ordinarie spelaren behöver vila eller är skadad. 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!