Over there #11 - "Killen blev som ett monster"

Vi drar igång helgen med nästa del i intervjuserien där vi tar ett snack med svenska spelare på andra sidan Atlanten. 
 
Under gårdagen var det premiär för VM men här på bloggen väljer vi att inte fokusera på den turneringen, istället vänder vi blicken västerut för att ta ett snack med ytterligare en spelare som tagit det stora beslutet att fortsätta karriären "over there". Den här gången har turen kommit till Anton Lennartsson som har fyra säsonger i Nordamerika på sitt CV men som har hunnit med att spela i inte mindre än sju olika klubbar. Vi tog ett snack med forwarden för att se hur han ser på sin tid hittills i staterna. Nu kör vi! 
 
 
Efter att ha varit etablerad i division1 under flera säsonger tog du för fyra år sedan det oväntade beslutet att flytta över till andra sidan Atlanten, hur kommer det sig? 
Jag har alltid velat känt att jag har velat åka över till USA och testa, så när chansen dök up tog jag den. Jag hade spelat många år i division 1 och kände jag ville testa något nytt. Speciellt efter att det aldrig blev något med Almtuna den sommaren så kände jag att det var läge. 
 
Hur reagerade familj och vänner när du berättade att du skulle flytta västerut? 
Ärligt talat så har de vetat att jag alltid velat åka över och lira. Men jag tror också de förväntade sig att jag skulle komma hem igen. Träffade faktiskt min blivande fru första året och gifter mig i september senare i år här borta. 
 
Första anhalt blev Macon Mayhem i SPHL, var det lika vilt som klubbnamnet gör gällande? 
Haha ja alltså det var som natt och dag mot svensk hockey. Och det var garanterat ganska vilt vissa kvällar! 
 
Hur skulle du summera din första säsong i USA, blev det en stor omställning att spelaoch leva där jämfört med hemma i Sverige? 
Det var det garanterat! Som natt och dag. Och helt ärligt så tog det lite tid för mig att anpassa mig. Spelet på isen, mentaliteten ring om kring laget. Spelare kom och gick på veckobasis, det är något du inte har på samma vis i Sverige. Jag fick också uppgift att spela mot alla lagens förstakedjor och boxplay, vilket var lite annorlunda mot hemma. Men Utanför hockeyn så var livet som en semester. 30 grader varmt, pool och golf hela eftermiddagarna efter du är klar med isträning och gym. Så jag får säga att det var okej och ett lärorikt år. 
 
Efter en kort sväng hem till Sverige och ytterligare några matcher i SPHL flyttade du till Danville Dashers som håller till i FHL, en liga som har ryktet att vara ganska.. bråkig. Är det bara ett rykte eller stämmer det?   
Haha ja alltså FHL har många riktigt bra storys och alla är sanna! Där är legit fighters i varje lag. Så absolut kan det bli våldsamt men jag tycker ändå att ryktet är värre än vad det oftast är.
 
Förra säsongen (17/18) flyttade du vidare till Watertown Wolves och där verkade du lyckas extra bra, hur ser du tillbaka på tiden där? 
Jag fick tidigt en av kaptensrollerna där och spelade mycket. Hade en grymt rolig säsong och gick faktiskt och vann commissioners cup som det kallas. 
 
Den gångna säsongen avslutades i Elmira Enforcers som håller till en bit väster om New York, hur kommer det sig att du flyttade dit? 
Det var ägaren/GM och coachen I Elmira som ville försöka vinna cupen deras första år så de köpte loss mig i en ”trade” för cash faktiskt. Hade en riktigt bra tid i elmira, oturligt bröt jag nyckelbenet och missade slutspelet där vi förlorade i finalen. 
 
Lennartsson har hunnit med att spela i en hel del olika klubbar under sin tid i USA. 
 
 
Ofta är det bortamatcher som är lite extra speciella för spelare, hur skulle du beskriva en vanlig bortamatch, med resan och hela upplevelsen i FHL? 
Det är annorlunda här borta för du spelar så många matcher mot samma lag. Så känner också alltid någon i det laget som du möter. Matcherna är nästa uteslutande på helgerna så man brukar åka på torsdagen, checka in på hotellet i staden vi ska spela i den helgen. Man spelar tre matcher mot samma lag. Det kan bli väldigt bra tryck i vissa arenor och grym atmosfär! Väldigt dedikerade fans och alla känner igen dig när du går på stan.
 
Om jag förstår saken rätt så är säsongen över för din del, hur ser du på framtiden? Är det givet att stanna kvar i USA eller finns det tankar på att vända hemåt? 
- Ja men precis som jag nämnde tidigare så gifter jag mig med min amerikansk tjej i september iår. Så jag kommer vara i USA garanterat. Ännu vet jag inte riktigt vad jag gör nästa säsong. Mina rättigheter är i Elmira men vi får se vad som händer. 
 
Skiljer sig din vardag på något sätt jämfört med hur du hade det i Sverige? 
- Träning varje morgon runt 9-10 tiden sedan gym. Eftermiddagen är oftast ledigt, om inte laget har någon promotion eller sponsorträff. Så mycket tid över och göra vad man vill. 
 
Nu har du ett gäng säsonger i USA bakom dig, finns det någon speciell spelare som du kan minnas ha varit extra bra, antingen i ett annat lag eller i ett av dina? 
- Haha ja, alltså jag har spelat med ett par spelare som spelet i NHL Francis Wathier är en. Travis Howe är den bästa fightern jag någonsin spelat med. Ett monster! Första gången jag någonsin sett en KO i en fight. Sänkte en bjässe hemma i Macon. Efter det blev han ligans heavyweight! Riktigt rolig och trevlig kille som blev som ett monster på isen när han fightas!
 
Tycker du att din tid i USA förändrat dig själv som spelare på något speciellt sätt? 
Absolut! Är en mycket bättre spelare nu. Jag har utvecklas väldigt mycket sedan jag kom över här. Spelet på små ytor runt om kring buren och sarger. Fysiska spelet. Och har även varit i ett par fighter så det är också något nytt man behövde lära sig. Men också mentaliteten att vinna. Spela hårt varje kväll för du vet aldrig vad som händer med dig som spelare så du måste alltid spela bra för att behålla din plats. Vilket jag gillar!
 
Vad skulle du ge för råd till en svensk spelare som funderar på att ta klivet över till andra sidan Atlanten? 
Var väl förberedd och verkligen tävla varje dag. Inte klaga utan bara kör på. De gillar spelare med lite grit och attityd. Folk som jobbar hårt och spelar för laget. 
 
FAKTA: Anton Lennartsson 
Ålder: 28 år
Längd/Vikt: 195cm/104kg
Position: forward
Moderklubb: Hässleholms HK
Statistik 2018/19: 29 matcher, 29 poäng (13+16), 43 utvisningsminuter (Watertown Wolves, FHL) 
12 matcher, 14 poäng (7+7), 18 utvisningsinuter (Elmira Enforcers, FHL) 
Meriter: FHL-mästare (17/18), 174 matcher i Hockeyettan.  
 
FAKTA: Elmira Enforcers 
Grundat: 2018
Arena: First Arena (3784)
Coach: Brent Clarke (sedan 2018)
Svenska spelare genom tiderna: Anton Lennartsson
Kända spelare genom tiderna:
Kuriosa: Det är ganska svårt att plocka fram kuriosa om en klubb som är mer eller mindre nystartat. Det här är faktiskt lagets första säsong och sett till det gjorde dem väldigt bra ifrån sig, efter 58 matcher slutade laget tvåa i tabellen. Dock hela 50 poäng bakom ettan, Carolina Thunderbirds. Lagets interna poängliga vanns i överlägsen stil av Ahmed Mahfouz som stod för imponerande 87 poäng på 42 matcher. Mahfouz är något av en legend inom FHL, ligan där han gjort hela 751 poäng på 365 matcher.  
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!