Hockeyettan: Allsvensk värvning av Nybro

Hockeyettanlaget fortsätter att förstärka laget inför seriepremiären. 
 
Nu återstår det bara ett par veckor innan säsongen är igång på allvar med den traditionsenliga seriepremiären men det finns fortfarande klubbar som ser över hur sina respektive trupper. För ett par dagar sedan beslutade sig Nybro för att förstärka truppen ytterligare och valet föll tillsist på backen Jesper Mångs som värvas in från Almtuna. 
Sedan Anton (Andersson) valde att lämna har vi letat efter en back som kan gå in bland sex backar. I Jesper får vi en stor back med fina defensiva kvaliteter och bra erfarenhet från hockeyallsvenskan, säger Nybro Vikings klubbchef Rasmus Aro till klubbens hemsida. 
 
Efter tre säsonger i Hockeyallsvenskan ska Mångs testa lyckan i Hockeyettan. 
Foto: Johnny Anderson 
 
Att en allsvensk spelare väljer att ta steget ner till Hockeyettan blir allt vanligare så därför tog jag ett snack med Mångs för att se vad det var som lockade med en flytt till Nybro. 
Det blev så på grund av att jag hade väldigt bra samtal med Tisell om hur han såg på mig och hur vi skulle lägga upp den här säsongen för mig för att komma tillbaka från min skada. Sedan så är klubben väldigt ambitiös vad gäller att man vill ta ett steg framåt och det är en sådan klubb jag vill spela i, där jag kan utvecklas på träningar med tanke på hur många duktiga spelare här är, säger Mångs till bloggen. 
 
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? 
- Som spelare är jag en defensiv back som spelar väldigt tufft och täcker skott och försöker vara en bra spelare i boxplay. Men finns chansen att följa med i offensiva turer så gör jag gärna det, men prio ett är alltid defensiven!   
 
Hur bra koll skulle du säga att du har på Hockeyettan och kanske främst den södra serien där Nybro håller till?   
- Jag personligen hade inte så mycket koll på hockeyettan förutom att jag kände att södra är väl den som känns tuffast, sedan har jag en storebror (Victor Mångs) som har spelat väldigt länge i hockeyettan så han har berättat en del för mig och tyckte allt lät väldigt bra.   
 
Du kommer senast från en säsong i Almtuna där det inte blev så många matcher, vad berodde det på? 
 - Jag blev skadad i oktober och efter en magnetröntgen så fick jag reda på att jag hade dubbla diskbråck. Jag testade att spela några matcher till efter det men kunde aldrig riktigt spela på 100%. Därför bestämdes det att jag skulle operera ryggen för att återigen kunna spela på 100%.   
 
Säsongen har knappt startat än men har du hunnit sätta upp några personliga mål som du hoppas uppnå? 
- De största målen jag har är väl bara att få tillbaka mitt självförtroende som hockeyspelare och att kunna fortsätta utvecklas för att nå upp till en högre nivå igen.   
 
Det här känns som en på många sätt perfekt värvning av Nybro, man får in en spelare med allsvensk rutin (närmare hundra matcher) som fortfarande är ung och hungrig. Mångs har aldrig tidigare spelat i serien men det känns som att den här säsongen kan vara nyttig inför ett nytt äventyr på en högre nivå. För dit lär han förmodligen återvända, förr eller senare. Under de senaste dagarna har Vikings även gått ut med beskedet att Fabian Illestedt återvänder till klubben, forwarden lyckades inte ta en plats i AIK och vänder nu tillbaka till glasriket där han spelat de tre senaste säsongerna.   
 
Hur långt tror du Nybro kommer ta sig den här säsongen?
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!