Stjärnan om den överraskande flytten - "Det bästa för vår familj"

Under gårdagen slog Mörrum på den stora värvningstrumman och presenterade John Henrion som sin senaste förstärkning. Många blev överraskade att 30-åringen väljer spel i Hockeyettan den kommande säsongen och därför tog vi ett snack med den rutinerade forwarden för att se hur det kommer sig! 

Många blev minst sagt överraskade när Mörrum presenterade dig som sitt senaste nyförvärv, kan du berätta lite om varför du tagit beslutet att flyttta dit? 
- Karlshamn är min frus hemstad, och vi äger en lägenhet där, så det var inget svårt val när man skulle få spela hockey så nära hemmet. Efter att ha spelat mycket hockey i olika länder och varit borta från min familj under några månader här i Tyskland bestämde jag mig för att vara nära hemmet är det som är bäst för vår familj. Mörrum presenterade en möjlighet att spela för dem, och jag kunde inte vara nöjdare med mitt beslut. Jag ser fram emot att komma till klubben och uppnå fantastiska saker för laget och organisationen! 
 
Du har aldrig spelat i Hockeyettan tidigare, hur pass mycket vet du om ligan? 
- Jag vet inte mycket om Hockeyettan, men svensk hockey håller en hög nivå. Jag har spelat i båda de andra ligorna (SHL och Hockeyallsvenskan) och känner till de svenska spelarnas skicklighetsnivå, så jag ser fram emot en ny utmaning. Jag har lyckligtvis lyckats ha en viss framgång i Sverige tidigare, så jag är glad för den här möjligheten. 
 
Senast Henrion spelade i Sverige vann han den interna poängligan i AIK
Foto: Gabriel M Gustafson  
 
Du kommer senast från spel i den tyska andraligan, hur var din tid där?
- Året har det varit roligt i Tyskland. Det var mitt tredje år som jag spelade i det här landet, och jag har haft det bra. Jag kunde få framgång både under grundserien och i slutspelet. Min familj var inte här hela säsongen på grund av viruset, så jag ser fram emot att återvända hem till dem. 
 
Covid har påverkat många olika saker här i Sverige, hur var det i Tyskland? 
- Säsongen här i Tyskland började två månader senare på grund av COVID, så vår säsong avslutas precis nu. Grundserien gick väldigt smidigt, men vi åkte faktiskt ut ur semifinalen, nyligen på grund av ett positivt coronafall i vårt lag. Det är ett mycket nedslående slut på ett bra slutspel, men ingen kan kontrollera hur viruset påverkar dessa lägen. 
 
Det finns kanske några läsare som inte har så bra koll på dig, hur skulle du beskriva dig själv? 
- Utanför isen är jag en mycket avslappnad person som älskar att spendera tid med min familj. På isen är jag en hårt arbetande målskytt som ser ut att bidra till laget på så många sätt som möjligt. 

Tidigare har du som sagt var spelat i både SHL och Hockeyallsvenskan, vilka är dina bästa minnen från de åren? 
- Mitt första år i Asploven var naturligtvis ett att minnas, det var den verkliga början på min karriär i Europa. Jag kunde verkligen skapa mig ett namn därute och visa vad jag kan göra i svensk hockey. De två åren i Karlskrona var tuffa för laget, men jag gillade verkligen att spela i SHL, och att spela i AIK var mycket roligt. Att bo i Stockholm och komma tillbaka till svensk hockey efter två år i tyska DEL var ett beslut jag var glad över. 
 
Nu finns det säkert en del supportrar som kommer ha höga förväntningar på dig, hur gillar du att spela under en sån press? 
- För att vara helt ärlig känner jag inte mycket press alls. Jag har spelat professionellt tillräckligt länge så att jag vet exakt vad som gör mig framgångsrik. Jag vet vad och hur jag behöver bidra till laget så att alla gynnas och har framgång. Det finns alltid förväntningar, men jag försöker ignorera dem och bara vara jag själv och spela hockey.
 
Avslutningsvis, finns det något du skulle vilja säga till Mörrums supportrar? 
- Jag vill bara tacka fansen i förväg för att välkomna mig till Mörrum. Jag är glad att återvända "hem" för att spela, och hoppas att alla fans kan delta i matcherna den kommande säsongen!   
 
FAKTA: John Henrion
Ålder: 30 år
Längd/Vikt: 180cm/93kg
Position: forward
Statistik den här säsongen: 44 matcher, 35 poäng (18+17), 18 utvisningsminuter
Meriter: U18 VM-guld, 75 SHL-matcher, 103 allsvenska matcher, skytteligaseger i Hockeyallsvenskan.  
 
 
Vill du vara med och stötta bloggen och på samma gång få större inflytande på vad vi ska skriva om? Besök vår patreonsida och läs mer, varje bidrag är både välkommet och uppskattat - För ungefär 25 kronor/månad skulle ni göra det möjligt för mig att lägga mer tid på bloggen och därmed erbjuda er en bättre produkt, med mer fokus på laget du hejar på. -  PATREON