Over there #14 - "Jag lever min dröm"

Efter ett litet uppehåll rullar bloggens intervjuserie vidare. 
 
Nu under sommaren är bloggen inte riktigt lika aktiv som resten av året men en del saker kommer dyka upp mellan varven, idag är det dags för del fjorton av intervjuserien "over there", där vi pratar med svenska spelare som håller till på andra sidan Atlanten. Idag har turen kommer till målvakten Zackarias Skog som nyligen lagt sin fjärde säsong i Nordamerika bakom sig. Sommaren brukar vara en tid då spelare spenderar mer tid på golfbanan än isen men Skog har blivit inbjuden att spendera de kommande dagarna tillsammans med Chicago Blackhawks på deras development camp, där bland annat även Alexander Nylander finns på plats. Vi har tagit ett snack med målvakten för att se hur han ser tillbaka på sina första år på andra sidan pölen och hur tankarna går inför framtiden! 
 
 
 
Om vi börjar från början, hur kommer det sig att du började spela hockey?
- Allt startade med att mamma satte mig i skridskoskolan när jag var väldigt liten, kanske fyra år, och sen spelade brorsan hockey så det var naturligt för mig att fortsätta med hockeyn. 
 
Var det alltid givet att vara målvakt eller testade du även andra positioner?
- Målvakt har det varit hela tiden, det blev liksom så eftersom jag var väldigt fascinerad av alla grejerna, såsom benskydden masken och så vidare. Och så klart så va brorsan tvungen att ha någon att skjuta på.  
 
Du är uppväxt i trakterna kring Göteborg, hur kändes det när du fick ta klivet från Mölndal till ett av Frölundas juniorlag inför säsongen 11/12?
- Det var såklart en jättekul chans att få spela för det laget man alltid har haft närmast i hjärtat. Det var en dröm gick i uppfyllelse när man fick det samtalet.  
 
Efter några år hos indianerna fick du chansen att göra din första vinter på seniornivå, i Hockeytvåan med Borås - blev det stor skillnad där jämfört med att spela juniorhockey?
- Borås var en rolig tid där jag fick all förtroende som jag behövde för mitt egna självförtroende och har hjälpt mig otroligt mycket i min utveckling som både spelare och privat. 
 
Efter säsongen i Borås kom den överraskande nyheten att du skulle flytta till USA och USHL, hur kommer det sig att du tog det beslutet?
- Jag kände väl att fortsätta spela i Sverige var inget för mig, och istället kände jag för att testa något nytt. Och skolan har alltid varit viktigt för mig så en flytt till USA var givet för min del i den stunden, och är nog det bästa beslutet jag tagit. 
 
Hur reagerade nära och kära när du berättade för dem att du skulle flytta över till andra sidan Atlanten?
- Dem var jätteglada för min skull och kände att detta kunde bli en bra omstart i min karriär. Att få testa vingarna och följa min dröm. 
 
Hur kom det sig att du valde just Omaha Lancers som din första anhalt i Nordamerika?
- Jag var på deras camp och tog en plats i laget, sen hade jag hört bra grejer om organisationen från andra svenskar som hade varit där tidigare. Så när jag fick chansen att få spela där blev det ett självklart val. 
 
Vad har du för minnen från din första tid i USA?
- Att få spela inför så mycket folk som jag inte gjort tidigare var riktigt kul, sen var det ju en helt annan kultur här borta jämfört med den svenska, vilket är någonting jag gillar. 
 
Vilken nivå skulle du säga att USHL höll jämfört med andra serier du hade spelat i tidigare?
- Jag tycker att USHL håller ytterst hög klass, jag tycker att det var den bästa och roligaste hockeyn jag har spelat. Allt går så snabbt pga de små rinkarna och det gör att det händer grejer hela tiden.
 
 
Det blev 32 matcher för Skog under sin första säsong i Nordamerika. 
 
 
Efter en säsong i Lancers flyttade du till Collegeligan för spel med American international College, hur kom du I kontakt med dem?
- Efter många om och men kom jag i kontakt med dem via min adviser. Dem trodde på mig och såg en utvecklingspotential, och ville satsa på att starta mig redan som freshman. Då kände jag att det skulle vara ett bra ställe för mig.
 
Man har hört en del om livet som Collegespelare, hur skulle du beskriva livet på och utanför isen?
- Träningsmässigt på college så kör man hårt, det är oftast matcher på helgen så under veckorna så går man i skolan och tränar hårt. Vi spelar runt 40 matcher inklusive slutspel så säsongen är ganska kort med mycket hård träning. Utanför isen så är det plugg som gäller, man har alltid något för sig när det handlar om skolan. Det kan vara inlämningar eller ett exam som står på schemat. 
 
Under din tid på college har du fått spela med ett par andra svenskar, gjorde det flytten enklare?
- Jag tror att framförallt Hugo Reinhardt har varit räddaren för min flytt till College. Vi sitter in princip ihop nio månader om året. Vi kom tillsammans till Springfield och gör nu vårat fjärde och sista år på college. Vi har varit där för varandra och när man kanske bara vill åka hem och det har hjälpt oss båda otroligt mycket. 
 
 I vintras blev det 35 matcher för Skog i AIC-tröjan. 
 
 
Den gångna säsongen fick du stort förtroende mellan stolparna, hur skulle du summera din och lagets insats under vintern?
- Vi hade en riktigt bra vår med mycket roliga stunder som våran skola tidigare inte varit med om, inte jag heller för den delen. Hela laget tog ett steg i november och vi spelade våran bästa hockey i slutet av mars när allting ska avgöras. 
 
För en tid sedan släpptes nyheten att du ska vara med på Chicago Blackhawks utvecklingsländer, kan du berätta lite hur du har fått den chansen?
- Vi har haft en bra kontakt under vintern borta i USA, sen så gillade dom hur jag avslutade säsongen. Vilket ledde till att dem ville att jag skulle komma på campen. 
 
Gör chansen med Chicago att du kommer knyta dig till klubbens organisation på ett eller annat sätt lagom till den kommande säsongen eller har du andra planer för hösten?
- Planen för hösten är att gå klart skolan och ta ett ytterligare steg i hockeykarriären till vad som kommer nästkommande år. 
 
Nu har du fyra säsonger i USA bakom dig, har det funnits någon eller några spelare du mött som imponerat lite extra på dig?
- Ja absolut flera stycken, men den som har imponerat mest på mig var Cale Makar (numera i Colorado Avalanche), hans skridskoåkning och skills med pucken var riktigt coolt att se, han flyger fram på isen. 
 
Har det alltid varit givet att stanna i USA eller har du vänt blicken hemåt någon gång under din tid "over there"?
- Det är klart att man har tänkt på att komma hem igen, familj, flickvän och vänner bor ju hemma så det är klart att det drar litegrann, men som sagt så trivs jag riktigt bra här borta och jag lever min dröm måste jag säga. 
 
Avslutningsvis, vad skulle du ge för råd till andra unga svenska spelare som funderar på att packa resväskan och flytta till andra sidan Atlanten?
- Känn ingen stress med att åka över. Utan känn istället efter, och fråga sig själv, är jag verkligen redo? Sen kan man absolut åka över som ung och tycka det är toppen, men samtidigt så är det ett stort steg att ta så jag tycker att man ska verkligen känna sig redo för en utmaning när man tar klivet över. 
 
 
FAKTA: Zackarias Skog 
Ålder: 24 år
Längd/Vikt: 193cm/88kg
Position: målvakt
Moderklubb: Hovås HC
Statistik 2018/19: 35 matcher, 89.9% (American international college, NCAA)
Meriter: J18 SM-brons, NCAA (AHA)-mästare. 
 
 
FAKTA: American International College
Grundat: 1948 (hockeysektionen)
Arena: Olympia Ice Center (2200)
Coach: Eric Lang (sedan 2016)
Svenska spelare genom åren: Martin Mellberg, Hugo Reinhardt, Zackarias Skog, Oskar Strömberg. Jake Stella kommer spela i laget från och med nästa säsong. 
Kända spelare genom åren: Kevin Wortman (5 NHL-matcher), David Forbes (363 NHL-matcher)
Kuriosa: American International College är inte någon av de största skolorna i USA men det är en av de äldsta. Skolan grundades redan 1885 men det dröjde till vintern 48/49 innan hockeysektionen drogs igång. Laget har haft en lång rad tunga säsonger bakom sig men i vintras spelade laget överraskande bra, de vann grundserien vilket får ses som en av skolans främsta bedrifter hittills när det kommer till hockey. Den här säsongen vanns den interna poängligan i överlägsen stil av Blake Christensen som noterades för 47 poäng på 41 matcher. Gary Wright är en av skolans, och lagets, största profiler genom tiderna. Amerikanen tog över som huvudtränare inför säsongen 84/85 och stannade sedan krav ända till våren 2016 då lagets nuvarande tränare tog över stafettpinnen.
 
 
 
 
 
 Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!