Ny spelare till Vita Hästen - "Ser det som en utmaning"

 Helgen rullar vidare med ytterligare en intervju. 
 
Nu går många lag in i den perioden då man bygger ihop truppen inför den kommande säsongen, Vita Hästen är inget undantag. Under gårdagen gick klubben ut med att defensiven förstärks i form av Jakob Stridsberg och nu har vi tagit ett snack med backen som återvänder hem till Sverige. 
 
Efter fem säsonger i Nordamerika är Stridsberg snart tillbaka på svensk mark igen. 
 

Igår presenterade Vita Hästen dig som sitt senaste nyförvärv, kan du berätta lite hur det kommer sig att du väljer att flytta dit?

- Jag kände direkt att det var intressant när jag fick höra att de var intresserade. Jag ser det verkligen som en stor möjlighet att utvecklas som hockeyspelare och det ska bli jättekul att få representera Vita Hästen.

Hur pass bra koll har du på laget sedan tidigare?

- Jag följde laget lite under kvalet men annars har jag tyvärr inte haft tid att se så många matcher.

Du kommer senast från tre säsonger av collegehockey i Arizona, hur skulle du summera din tid där?

- Jag har haft en jättebra tid och det kommer för alltid vara ett minne för livet. Har utvecklats otroligt mycket både på och utanför isen. Målet var att kunna spela hockey på en hög nivå och samtidigt få ett bra utbildning och det är jag väldigt stolt över att ha lyckats med.

Var det alltid givet att återvända hem till Sverige eller fanns det andra alternativ att ta ställning till?

- Det var såklart tanken att återvända till Europa och spela men sen om det var Sverige eller något annat land visste jag inte riktigt. När denna möjligheten med Vita Hästen dök upp så var det genast väldigt intressant och extra skönt att bo nära hemma för första gången på länge.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare, vilka är dina främsta styrkor ute på isen?

- Jag skulle beskriva mig själv som en tvåvägsback som är lite mer åt det offensiva hållet med bra skridskoåkning och bra skott.

Tycker du att dina totalt dem säsonger i Nordamerika ändrat ditt sätt att spela på något sätt?

- Jag skulle säga att jag har blivit mer fysisk av mig på grund av de mindre rinkarna. Sen har jag också utvecklat mitt offensiva spel ganska mycket sen jag lämnade Sverige.

Vita Hästen kommer senast från en ganska strulig säsong där man nästan åkte ur serien, gjorde det att du funderade en extra gång innan du tog beslutet att fortsätta karriären just där?

- Absolut inte. Jag ser det mer som en utmaning och det ska bli otroligt kul och inspirerande att få representera Hästen.

Det återstår några månader innan den allsvenska säsongen drar igång, har du några speciella planer för sommaren?

-  Jag är kvar i USA fram till midsommar och tränar. Sen ska jag spendera resten av sommaren hemma i Jönköping med familj och vänner.

Vet du hur dags du kan komma på plats i Norrköping?

- Har inte planerat något än men jag siktar på att åka upp några gånger i juli och träffa och lära känna alla innan jag flyttar upp.

Avslutningsvis, finns det något du skulle vilja säga till klubbens supportrar?

- Ser verkligen fram emot säsongen och det ska bli riktigt kul att få representera Vita Hästen.

Vill ni veta med om Stridsberg så kan jag tipsa om en tidigare intervju som jag gjorde med honom förra året, gå in på kategorin "over there" för att hitta den! 

 

Gör gärna ett besök hos Titans som är bloggens samarbetspartner!