Over there #10 - "Viktigt att ha rätt inställning"

Vi inleder helgen med nästa del i intervjuserien där vi tar ett snack med svenska spelare på andra sidan Atlanten. 
 
För ett par dagar sedan var det äntligen dags att inleda säsong två av den här intervjuserien, då var vi i Kanada men nu är det den amerikanska västkusten gäller. För första gången tar vi oss till ett AHL-lag, nämligen Bakersfield Condors, där William Lagesson håller till. 23-åringen är inne på slutet av sin första säsong i farmarligan men har ett tidigare förlutet i andra nordamerikanska ligor. Det och mycket mer pratar vi om med backen som är draftad av Edmonton Oilers. Nu kör vi! 
 
 
 
 
Om vi börjar från början: hur kommer det sig att du började spela hockey? 
Min familj gick och kollade Frölunda när jag va lite och efter det börja jag tjata på mina föräldrar att jag ville börja spela hockey. 
 
Har hockeyn alltid varit nummer ett eller höll du på med andra sporter som ung? 
Jag spelade fotboll under hela min uppväxt men när jag va 13-14 så va jag tvungen att välja för båda sporterna tog för mycket tid och det va mycket som krocka. Så jag va tvungen att välja att antingen gå på elitpojk-läger i fotboll eller fortsätta tv-puck uttagningen i hockey. 
 
Har det funnits någon tidpunkt eller ett ögonblick då du kände att du skulle kunna leva på ditt spelande? 
Det har alltid varit målet, vet inte om det funnits just ett tillfälle men det har definitiv funnits stunder under karriären som har varit delmål och som gjort mig mer motiverad och bevis på att jag är på rätt riktning. Så som att jag kom in på Frölundas hockeygymnasium, första uttagningen i juniorlandslaget och när jag blev draftad. 
 
Efter tre säsonger i Frölundas juniorlag tog du steget över till Nordamerika, hur kommer det sig att du tog det beslutet?  
Jag kände att steget mellan J-20 och A-laget va för stort och ville hålla college hockeyn öppen med tanke på att om man spelar proffesionellt så är chanserna till college svåra för deras regler. Så då kändes det bra och spännande att åka över.   
 
Att flytta till andra sidan jordklotet är ett stort steg att ta, speciellt när man inte ens fyllt 20 år. Hur kändes det när du klivit av planet och äventyret skulle börja? 
Det var både nervöst och spännande. Jag tror det är viktigt att ha en rätt inställning redan från början vilket jag försökte ha under hela året. Att det inte alltid kommer vara lätt men att man ska se till att göra sitt yttersta för att få en sån bra säsong som möjligt. 
 
Första anhalt på ditt äventyr på andra sidan Atlanten blev Dubuque I USHL, hur kom du i kontakt med det laget? 
Min agent hjälpte mig till större delen av det. Han såg till med sina kontakter att jag blev draftad till ett bra lag med bra ledare i USHL den sommaren då jag skulle åka över. 
 
 Lagesson noterades för 18 poäng på 60 matcher under sin första säsong i nordamerika. 
 
 
Efter en säsong i USHL väntade spel i collegeligan, vad gjorde att valet föll på just UMass? 
Dem lova mycket speltid och en stor roll redan från första året. Vilket jag tyckte lät bra med tanke på att jag ville spela mycket och hade hört att för vissa som kommer in som första års inte får spela speciellt mycket. 
 
Man hör många historier om hur livet på College här, var det en stor omställning mot hur du hade haft det när du kombinerade hockey och studier hemma i Göteborg?
Ja det är helt annorlunda, hemma i Göteborg gick man på några lektioner i veckan och hade prov lite då och då, på college va de lektioner varje dag och med tanke på språket va de en större utmaning för mig. Samt på college bor alla på skolan vilket gör att man känner en stor gemenskap på ett annat sätt. 
 
Det blev två säsonger i collegeligan, hur skulle du summera din tid där? 
Det positiva var att jag fick spela mycket, fick en bra roll i laget och fick ett A på bröstet mitt andra år. Med tanke på att man inte spelar så mycket matcher i college så var det bra att jag fick dem åren att träna väldigt mycket både av och på isen. Det som var mindre bra var att vi inte hade så stor framgång med laget. 
 
Inför säsongen 17/18 flyttade du hem till Sverige igen för att spela i SHL med Djurgården. Hade du ändrat din spelstil något jämfört med innan du flyttade över till USA?
- Nej det skulle jag jag nog inte säga, det var lite små detaljer i spelet som jag och backtränaren i Djurgården rättade till snabbt men det var allt, jag var samma spelartyp och höll mig till mitt spel. 
 
Efter en säsong i SHL återvände du till USA för att spela i Edmontons farmarlag, hur gick snacket innan du tog beslutet att lytta västerut igen? 
Det var väntat, jag signade ett 3-års entry level kontrakt efter college och var utlånad första året till Djurgården. Så det var som planerat att jag skulle komma över denna säsongen. 
 
 Sommaren 2014 draftades Lagesson som nummer 91 av Edmonton Oilers. 
 
AHL brukar beskrivas som en fysisk och tuff liga, hur skulle du säga att den är jämfört med SHL? 
Jag skulle säga att den är lite mer fysisk med tanke på mindre rink. Dock tycker jag att SHL har mer skill än AHL. Det känns också som att AHL har mer yngre spelare än SHL också vilket gör ligan lite mer fartfylld. SHL är mer strukturerad. 
 
Trots att Edmonton håller till i Kanada så är farmarlaget på den amerikanska västkusten, hur har kontakten mellan klubbarna sett ut för din del under säsongens gång?
- Edmonton har scouter och general managers och presidents som åker och kollar på våra matcher lite då och då. Vilket man då brukar små prata lite när man ser dom men inget mer än så. Kontakten med spelarna är väldigt liten när det gäller den biten.
 
Just nu är ni mitt inne i slutspelet, hur går tankarna inför nästa runda där San Diego väntar?
- San Diego är ett väldigt bra lag som har alla deras toppspelare som många har varit uppkallade under året nere i AHL. Så det kommer bli tufft men vi är redo och är helt inställda på att vinna denna rundan också. 
 
Finns det några spelare i laget som du tror kommer kunna få chansen i NHL redan nästa säsong?
- Det tror jag säkert, självklart hoppas jag på mig själv. Det är därför jag är här över och spelar. Jag har inte kommit hit för att spela i AHL utan för att ta en plats i NHL. Vi har både bra forwards och backar som kan knipa en plats nästa säsong och till och med har fått chansen i år. 
 
Det finns många svenska spelare som drömmer om att göra som dig och flytta västerut, vad skulle du ge för råd till dem?
- Mitt råd skulle vara att följ sin magkänsla och lyssna på dig själv vad du vill. Det finns så många andra som alltid tror dom vet vad som är bäst för dig men man ska aldrig glömma att lyssna på sig själv och ta sina egna beslut. Sen också att ta reda på liga/lag vart man ska så att man kommer till ett bra ställe, det finns många grymt bra ställen men också mindre bra. Fråga någon som tagit samma väg som du vill om råd och tips. 
 
I den här intervjuserien pratar vi som sagt var med unga svenska spelare på andra sidan pölen, finns det någon spelare du skulle tipsa om att göra en intervju med? 
- Hugo Reinhardt och Zackarias Skoog är två av mina bästa vänner som jag spela med i Frölundas juniorlag, dem spelar college på AIC och hade ett framgångsrikt år iår. 
 
 
FAKTA: William Lagesson 
Ålder: 23 år
Längd/Vikt: 189cm/94kg
Position: Back
Moderklubb: HK Kings
Statistik 2018/19: 71 matcher, 30 poäng (9+21), 45 utvisningsminuter (AHL)
Meriter: U17-VM Guld, 64 juniorlandskamper.  
 
FAKTA: Bakersfield Condors 
Grundad: 1995 
Arena: Robobank Arena (8700)
Coach: Jay Woodcroft (sedan 2018)
Svenska spelare genom åren: Jonas Lennartsson, William Lagesson, Johan Åström, Christoffer Norgren, Anton Lander, Anders Olsson, Daniel Karlunden, Patrik Aronsson, Sebastoan Ström, Nicklas Lindberg, Jonas Eriksson, Stefan Katalina, Filip Björk. 
Kända spelare genom åren: Leon Draisaitl (105 poäng i NHL den här säsongen), Jere Sallinen (I Örebro den här säsongen), Al Montoya (11 säsonger i NHL) 
Kuriosa: Bakersfield är ett farmarlag till Edmonton Oilers men håller inte till i Kanada och är bara inne på sin fjärde säsong i AHL. 2003-2015 spelade laget i ECHL och dessförinnan var det WCHL som gällde. Är för första gången i slutspel. Lagets tränare, Jay Woodcroft, är inne på sin första säsong i klubben och har ett tidigare förlutet i ett antal NHL-klubbar. Inledde karriären som videocoach i Detroit och blev sedan assisterande tränare i San José mellan 2008-2015. Kommer senast från tre säsonger som assisterande i Edmonton. 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner! 
1
270 wsm ammo

I couldn't resist commenting. Exceptionally well written!