Over there #9 - "Hoppas verkligen någon kommer välja mig"

Idag är det dags att dra igång säsong två av intervjuserien "over there". 
 
För de allra flesta är säsongen över vilket gör att det inte finns så många matcher att skriva om. Därför passar det utmärkt att inleda nästa säsong av intervjuserien där vi tar ett snack med svenska spelare som tagit det stora beslutet att bege sig österut. För vissa väntade spel i AHL eller collegeligan, medan andra hamnade på betydligt mindre kända platser. 
 
Första anhalt på vår resa till andra sidan atlanten blir de centrala delarna av Kanada, närmare bestämt Saskatoon, där vi hittar Emil Malysjev. Backen rankas av många som en av landets mest lovande spelare och valde inför den gångna säsongen att lämna HV71 för att testa lyckan i WHL. 18-åringen (han fyller för övrigt år idag) har gjort en bra debutsäsong i Kanada och tippas ligga bra till i sommarens NHL-draft. Nu kör vi! 
 
 
 
Om vi börjar med det mest aktuella så tog för ett par dagar sedan säsongen slut för dig och ditt Saskatoon Blades, hur skulle du summera matchserien mot Prince Albert Raiders? 
Det var en väldigt tuff serie med tanke på att dem har varit en av dem bästa i WHL i år men det var en bra utmaning. Dem hade ett väldigt bra lag med höga spetskvaliteter och det är alltid roligt och möta bra spelare. Vi åkte ut mot dem i match sex och jag tycker att det var en jämn och bra serie! 
 
Inför säsongen lämnade du HV71:s organisation för att ge dig över till andra sidan Atlanten, hur kommer det sig att du hamnade i just Saskatoon? 
Det var genom en CHL import draft då jag blev draftad av Blades, jag hade inte så mycket information om vart jag skulle hamna men det var väldigt kul att dem valde mig! 
 
Minns du hur det kändes när du gick av flygplanet och ditt nordamerikanska äventyr skulle börja? 
- Ja det gör jag, det var lite pirrigt i magen men jag var väldigt taggad och inställd på en bra säsong i Kanada! 
 
Man hör ofta om att det blir en stor omställning att spela där borta, hur tycker du att din första tid i klubben var? 
Det var ganska tufft att spela där borta till en början eftersom spelet går ganska mycket fortare där och samtidigt så spelar dem väldigt fysiskt, men jag kände att jag kom in i det mer och mer för varje match.  
 
Du är ensam svensk i Saskatoon, gjorde det att det blev svårare att komma in i laget på något sätt? 
Jag blev vän med en norrman (Kristian Röykås Marthinsen) som spelade tre år i Almtuna och kunde flytande svenska, så det var skönt och prata svenska där borta också. 
 
 Malysjev noterades för 18 poäng på 73 matcher under sin första säsong i Kanada. 
 
Juniorhockey i Kanada brukar få mycket uppmärksamhet, hur är intresset för laget i staden?
Intresset var väldigt stort i staden, men dem ville ha bra resultat. Vi gjorde ett väldigt bra jobb den här säsongen så vi lockade väldigt många människor på våra matcher! 
 
Hockeyn tar förmodligen mycket av din tid men vad brukar du göra för att få tiden att gå mellan träningar och matcher? 
Jag brukar plugga en del och vila upp mig för det mesta, det var ett väldigt tight schema så man hade inte mycket tid för att bara vila och kolla på en film till exempel. 
 
Finns det någon speciell spelare i laget som du blivit extra imponerad av under den här säsongen? 
Ja det var nummer elva, Tristen Robins, som var en spelare som skulle spela i fjärdelinan för det mesta och inte få så mycket istid, men han dominerade vissa matcher och visade verkligen att han var värd mycket mer speltid som han senare i säsongen fick! 
 
Nyligen tog du plats på en ranking för spelare som toppas draftas i sommar, vad tror du om dina chanser att bli det? 
Jag vill inte tänka på det så mycket men jag hoppas verkligen på att nån kommer välja mig, men det får bli som det blir. 
 
Om man blir vald så kan det vara svårt att på förhand veta vilken klubb det blir, finns det något speciellt lag i NHL som du följt extra mycket genom åren? 
Jag har haft vissa intervjuer men det är inte direkt något lag som jag har haft mest kontakt med. 
 
Har vintern i Kanada förändrat dig som spelare något jämfört med hur du var innan du lämnade Jönköping? 
Ja verkligen, jag kom till Kanada för att utvecklas, och det gjorde jag definitivt, speciellt i det defensiva spelet.  
 
Nu har säsongen precis avslutats men har du några planer på var du vill spela i höst? 
Jag har verkligen inte tänkt på det än men mycket beror på hur det kommer se ut på draften i sommar. 
 
FAKTA: Emil Malysjev 
Ålder: 17 år
Längd/Vikt: 191cm/86kg
Position: Back
Moderklubb: Djurgårdens IF
Statistik 2018/19: 73 matcher, 18 poäng (4+14), 0 utvisningsminuter. 
Meriter: J20-SM Guld, 3 juniorlandskamper.  
 
FAKTA: Saskatoon Blades
Grundat: 1964
Arena: SaskTel Centre (15 100)
Coach: Mitch Love (sedan 2018)
Svenska spelare genom åren: Emil Malysjev, Amil Krupic, Björn Svensson, Marcus Paulsson. 
Kända spelare genom åren: Wendel Clark (793 NHL-matcher), Bernie Federko (1000 NHL-matcher), Brent Ashton (998 NHL-matcher), Brian Skrudland (881 NHL-matcher), Bob Bourne (4 Stanley Cup-titlar) 
Kuriosa: Som ni märker är Saskatoon Blades en klubb som varit med att utveckla ett flertal framtida storspelare, främst under 70-talet då man höll till i WCHL. På senare år har det gått ganska tungt för laget, mellan 2013-2018 missade man slutspel fem säsonger i rad och senast laget tog sig till final var säsongen 93/94. Trots det har en del kända spelare varit i klubben även på senare år, bland annat Brayden Schenn (som numera håller till i St Louis) och Matej Stransky som spelade i Mora den gångna säsongen. 
 
 
 
 
 
Gör gärna ett besök hos Titans, som är bloggens samarbetspartner!